Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2001643_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
9. januar 2019
2018-5729
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalg, Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg og Folketingets Skatteudvalg om intervention i Rettens sag T-
561/18, ITD og Danske Fragtmænd mod Kommissionen
ITD (Brancheorganisation for den danske vejgodstransport) og Danske Fragt-
mænd A/S har den 20. september 2018 anlagt sag mod Kommissionen ved
Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgørelse af 28. maj 2018
vedrørende bl.a. kompensation ydet af den danske stat til PostNord for befor-
dringspligten annulleres.
1
1.
Den anfægtede kommissionsafgørelse
Den anfægtede kommissionsafgørelse behandler for det første kompensation
for befordringspligten, som blev anmeldt til Kommissionen af den danske stat
den 8. februar 2018. Kommissionen fastslår i sin afgørelse af 28. maj 2018, at
den støtte til Post Danmark A/S, som den danske stat har notificeret, er forene-
lig støtte, da den kan godkendes som kompensation for befordringspligten i
henhold til artikel 106, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF).
For det andet behandler den anfægtede kommissionsafgørelse dele af en stats-
støtteklage indgivet af ITD.
2
Vedrørende de klagepunkter, der er omhandlet i
den anfægtede afgørelse, anførte ITD navnlig i sin klage, at
statsgarantien
gi-
vet til tidligere tjenestemænd for betaling af deres rådighedsløn i tilfælde af
Post Danmarks konkurs, at en
momsfritagelse
til postordrevirksomheder, som
blev anvendt i perioden 1990-2017, at
regnskabsreglementets regler
om allo-
kering af fællesomkostninger, og at en
kapitaltilførsel
på 1 mia. kr. fra Post-
Nord til Post Danmark i februar 2018, udgør ulovlig og uforenelig statsstøtte.
Kommissionen fastslår i den anfægtede afgørelse, at det ikke kan udelukkes, at
statsgarantien
for rådighedsløn kan udgøre statsstøtte, men at den i givet fald
er eksisterende støtte. Vedrørende
momsfritagelsen
af postbefordringspligtige
ydelser og den tidligere gældende administrative praksis om brug af momsud-
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 427/90, 26.11.2018.
Vurderingen af de resterende klagepunkter udestår. Kommissionen overvejer, navnlig i lyset af stævningen,
at åbne den formelle undersøgelsesprocedure vedrørende de resterende klagepunkter, som vedrører markeds-
økonomiske kapitaltilførsler til Post Danmark fra PostNord samt fra den danske stat og den svenske stat.
2
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Regeringens intervention i en statsstøttesag vedrørende Post Danmark, fra skatteministeren
2001643_0002.png
lægsreglerne for postordrevirksomheder finder Kommissionen, at enhver for-
del, der kan udledes heraf, stammer fra den obligatoriske momsfritagelse for
postbefordringspligtige ydelser, som fremgår af momsdirektivet.
3
Derfor kan
den eventuelle indirekte fordel til Post Danmark ifølge Kommissionen ikke til-
regnes den danske stat. Vedrørende
regnskabsreglementets
regler om omkost-
ningsallokering, fastslår Kommissionen at der ikke er statsmidler involveret
herunder fordi Post Danmark ikke tidligere har modtaget kompensation for be-
fordringspligten, og at selvom den danske stat har vedtaget regnskabsregle-
mentet, har staten ikke været involveret i prissætning af ikke-befordringsplig-
tige ydelser. Derfor kan en støtte, som Post Danmarks kunder eventuelt har
fået i denne sammenhæng, ikke tilregnes staten. Med hensyn til
kapitaltilførs-
len
fra PostNord til Post Danmark fastslår Kommissionen, at den ikke kan til-
regnes de statslige ejere af PostNord, samt at dispositionen er i overensstem-
melse med det markedsøkonomiske investorprincip.
2.
ITD
s
og Danske Fragtmænds søgsmålsgrund
Side 2/3
ITD og Danske Fragtmænd A/S har til støtte for annullationspåstanden anført,
at Kommissionen i henhold til artikel 108, stk. 3, TEUF burde have åbnet den
formelle undersøgelsesprocedure, jf. artikel 108, stk. 2, TEUF, således at inte-
resserede parter havde mulighed for at afgive deres bemærkninger, inden Kom-
missionen traf endelig afgørelse.
Hvad angår den anfægtede afgørelses indhold har sagsøgerne navnlig gjort gæl-
dende, at: (i) kompensationen for postbefordringspligten er ikke forenelig med
det indre marked, (ii) statsgarantierne udgør ikke eksisterende støtte, (iii)
momsfritagelsen kan tilregnes staten, (iv) fejlallokeringen af omkostninger in-
volverer en overførsel af statsmidler og kan tilregnes staten, og (v) kapitalind-
sprøjtningen af 23. februar 2017 kan tilregnes staten og giver Post Danmark en
økonomisk fordel.
3.
Regeringens interesse i sagen
Sagen vedrører for det første støtte til Post Danmark A/S med et beløb på mak-
simalt 1,683 mia. svenske kr.
4
, som de danske myndigheder har notificeret, og
som Kommissionen har godkendt. Denne støtte er en forudsætning for, at Post
Danmark kan gennemføre en nødvendig transformation af virksomheden. Der-
for har regeringen en interesse i at støtte Kommissionens godkendelse på dette
punkt.
For det andet vedrører sagen visse historiske foranstaltninger
statsgarantien,
momsfritagelsen og regnskabsreglementets regler
som de danske myndighe-
der har fasthold ikke udgør ulovlig statsstøtte. Hvis Kommissionens afvisning
3
Artikel 132, stk. 1, litra a, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiaf-
giftssystem, Den Europæiske Unions Tidende, L 347/1, 11.12.2006.
4
Den faktiske overførsel var på 1,533 mia. SEK.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Regeringens intervention i en statsstøttesag vedrørende Post Danmark, fra skatteministeren
2001643_0003.png
af ITD’s klagepunkter vedrørende disse annulleres, kan det potentielt få mærk-
bare økonomiske konsekvenser for Post Danmark. Regeringen har derfor en in-
teresse i, at Kommissionens afgørelse opretholdes også på disse punkter.
Sagsøgerne anfægter derudover grundlaget for Kommissionens afgørelse ved-
rørende en foranstaltning
kapitaltilførslen
der er gennemført af PostNord,
som den danske og svenske stat ejer sammen. Også denne disposition har rege-
ringen under klagesagen argumenteret for ikke udgør statsstøtte, og regeringen
har af tilsvarende grunde også på dette punkt en interesse i at støtte Kommissi-
onen under retssagen.
Regeringen agter på den baggrund at intervenere i sagen til støtte for Kommis-
sionen.
Side 3/3