Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1999652_0001.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
DK-2500 Valby
Telefon: +45 40 38 29 87
[email protected]
www.finansogleasing.dk
CVR nr. 75 36 12 11
11. januar 2019
Til
Folketingets Skatteudvalg
Evaluering af L 4/2017
firmabilbeskatningen for leasede biler
Vi retter her henvendelse til Folketingets Skatteudvalg med input til brug for evalueringen af
L 4 fra sidste Folketingssamling særligt hvad angår firmabilbeskatningen for leasede biler.
Vi vil gerne understrege, at problemstillingen intet har at gøre med omtalen i Jyllandsposten
den 10. jan. 2019 af firmabilbeskatningen. Det er ikke afgørende, om en bil leases eller købes,
da beskatningsgrundlaget uanset hvad fastsættes efter ligningsloven §16, stk. 4 med
udgangspunkt i fakturagrundlaget ved første indregistrering.
Som baggrund for vores henvendelse kan det kort nævnes, at det fremgik af Skatteministerens
svar på spørgsmål nr. 39 i forbindelse med Skatteudvalgets behandling af L 4, at der ikke med
lovforslaget skete en ændring i beskatningsgrundlaget af værdien af fri bil, når
registreringsgrundlaget ændres ved genberegning af et køretøjs værdi, men at der i den aftalte
evaluering af leasingstramningerne i 4. kvartal af 2018 vil være mulighed for at se på
spørgsmålet om beskatningsgrundlaget for fri bil.
Til brug for overvejelserne om, hvorvidt genberegningen af registreringsafgiften på leasede
biler efter 4 mdr. skal give sig udslag i et ændret skattegrundlag for firmabilisterne, anmoder
vi venligst Folketingets Skatteudvalg om at inddrage følgende forhold:
Først og fremmest taler hensynet til firmabilisterne, som er almindelige lønmodtagere, for at
fastholde status quo, idet de ellers vil opleve en højere personlig beskatning. Det vil reelt set
svare til en lønnedgang. Uanset at der samlet set er tale om et mindre beløb (skønnet til 45.
mio. kr.) vil det for den enkelte lønmodtager opleves som et ”stort slag”, hvis beskatningen
hæves med fx blot et mindre tre-cifret beløb netto månedligt. Det vil uvilkårligt føre til et pres
overfor arbejdsgiver for højere løn som kompensation.
Det kan oplyses, at der i dag er mere end 100.000 firmabilister i leasede biler.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 120: Henvendelse af 11/1-19 fra Finans og Leasing om firmabilbeskatning for leasede biler
1999652_0002.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Hertil kommer at lønmodtagerne vil opleve uvished om det præcise beskatningsgrundlag og
dermed den skattemæssige konsekvens af aftalen om firmabil. Det præcise beskatningsgrund-
lag vil så først kendes 4 mdr. efter. Vi bemærker i den forbindelse, at der fremgik af
betænkningen til L 4, at Skatteudvalget - med rette - var meget optaget af, om genberegningen
ville give sig udslag i stigningerne i leasingydelsen for forbrugerne.
Vi henviser herom til
vedhæftede
pressemeddelelse om den fælles standardleasingaftale for
leasing til forbrugere mellem FDM og Finans og Leasing, hvoraf det fremgår, at der ikke vil
blive tale om prisstigninger. Her har leasingselskaberne sørget for at indregne risikoen for
fejlvurdering af konsekvensen af genberegningen efter 4 måneder, således at leasingtager ikke
påvirkes her af.
Præcis det samme hensyn gør sig gældende i forhold til firmabilisterne/lønmodtagerne, som i
den relation også er at ligestille med forbrugere. Det er beskatningen af borgere/lønmod-
tagere, der er på spil. Der må derfor kræves overskuelig fra aftaletidspunktet om størrelsen af
den personlige beskatning, idet det ellers er i strid med almindelige retssikkerhedsprincipper.
Det er i den forbindelse afgørende vigtigt at være opmærksom på, at det netop ikke er muligt
for leasingselskaberne eller for den sags skyld virksomhederne, at
”blande sig” i
lønmodtagerens personlige skatteforhold, hvortil hører beskatning af fri firmabil. En stigning i
beskatningen kan alene afhjælpes ved lønkompensation fra arbejdsgivers side.
Firmabilbeskatningen (værdien af fri bil) fastlægges ud fra nyvognsprisen ved 1.
indregistrering jf. ligningslovens § 16, stk. 4. Der er tale om en skematisk beskatning netop
for at undgå administrativt bøvl. Det vil være et brud med dette princip, at lade
genberegningen af værdien efter 4 mdr. slå igennem i beskatningsværdien. Det vil i øvrigt
skabe en skævvridning i forhold til de firmabiler, der bliver købt i fri handel, og hvor der ikke
er krav om genberegning af registreringsafgiften.
En anden problemstilling er, at det vil give en søgning mod brugte/importerede biler for at
kunne køre i samme
”klasse” bil som hidtil. Import vil blandt andet have negativ “grøn”
effekt og give en gennemsnitligt ældre bilflåde, hvilket igen vil betyde mindre sikre biler
(gammel teknologi) samt heraf affødte større udgifter til samfundet til hospitalsindlæggelser,
miljøproblemer etc. Indførelse af elbiler vil alt andet lige også blive forsinket. Fuldstændig i
modstrid med regeringens 2030-ambitioner.
Nogle bilister vil vælge at gå
”en klasse” ned
med ringere sikkerhedsudstyr og sikkerhed
generelt grundet mindre størrelse til følge. Det vil give større risici for trafikuheld med
personlige og samfundsmæssige skadevirkninger til følge. Endvidere vil staten miste provenu
på registreringsafgiften.
Hertil kommer at en ændring af beskatningsgrundlaget som følge af genberegning af
registreringsafgiften efter 4 mdr. vil føre til stigende administrative byrder både for
virksomhederne og for leasingselskaberne med at opgøre den ændrede beskatning og
kommunikere det til firmabilisten. Det vil også komplicere SKATs IT-systemer.
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 120: Henvendelse af 11/1-19 fra Finans og Leasing om firmabilbeskatning for leasede biler
1999652_0003.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Det fremgår af DIs analyse fra oktober 2018 jf. dette link -
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2018/10/er-firmabilbeskatningen-helt-sort/
, at
firmabilbeskatningsordningen i forvejen ikke er specielt lukrativ for firmabilisterne. Der er
således ikke baggrund for at sætte beskatningen op. Tværtimod. Ordningen er god for miljøet
og trafiksikkerheden og dermed for samfundet som sådan, da firmabilerne typisk er langt
yngre end den øvrige bilbestand og dermed bidrager til at forynge bilparken. Endvidere
medvirker ordningen til at danne grundlag for et godt udbud på brugt-markedet og dermed
holde brugtpriserne nede.
Der er tale om en meget kompleks problemstilling, hvori genberegning af leasingaftalerne
efter vores vurdering alene udgør et mindre element. Problemstillingen bør af disse grund i
det mindste indgå i en mere generel, samlet vurdering af firmabilbeskatningsordningen ikke
mindst med fokus på de miljø- og trafiksikkerhedsmæssige påvirkninger.
--- 000 ---
I er velkomne til at kontakte undertegnede for yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Christian Brandt
Direktør for Finans og Leasing
Mobil 40382987
3