Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1998753_0001.png
10. januar 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 22. januar 2019
1) Præsentation af rumænsk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet
2) Forslag om oprettelse af InvestEU-programmet
KOM(2018)439
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Rådskonklusioner mv. om Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester for 2018
KOM(2017)690, KOM(2017)771 og KOM(2017)770
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4)
Videreudvikling af ØMU’en
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Revision af forordningerne vedr. de europæiske finansielle tilsynsmyndigheder og hvid-
vaskdirektivet
KOM (2017)536 (Omnibusforslaget), KOM(2017)537, KOM(2017)539 og KOM(2018)646
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Tilsynsmæssige krav til investeringsselskaber
KOM(2017)790 og KOM(2017)791
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Forslag vedr. bæredygtig finansiering
Finansielle benchmarks knyttet til CO2-udledning
(karbonudledning)
KOM(2018)355
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) Forslag vedr. bæredygtig finansiering
Oplysningskrav til finansielle virksomheder vedr.
bæredygtighed.
KOM(2018)354
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
1. Resume
Præsentation af rumænsk formandskabsprogram
Rumænien varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2019. Det rumænske formandskab
ventes på ECOFIN 22. januar 2019 at præsentere sit arbejdsprogram.
Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formandskabets prioriteter. Regeringens
holdning til de enkelte sager fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Rumænien har EU-formandskabet i 1. halvår af 2019. Det rumænske formand-
skab ventes på ECOFIN 22. januar 2019 at præsentere sit arbejdsprogram og pri-
oriteter.
3. Formål og indhold
Rumænien vil i forlængelse af de foregående ECOFIN-formandskaber prioritere
en række finansielle og økonomiske sager samt skatte- og afgiftssager. Der henvi-
ses til
bilag 1
for en oversigt over aktuelt igangværende sager i ECOFIN.
På det økonomisk-politiske område vil formandskabet bl.a. prioritere det fortsatte
arbejde med udviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) med ud-
gangspunkt i resultatet fra eurotopmødet i udvidet format 14. december 2018.
Finansministrene (primært i regi af den udvidede eurogruppe) vil arbejde videre
med styrkelsen af bankunionen og reformen af eurolandenes lånefond (ESM).
Derudover ventes arbejdet at omfatte drøftelser om et budgetinstrument (en form
for eurozonebudget) til fremme af konvergens og konkurrenceevne i euroområdet
inden for rammerne af EU’s budget og
flerårige finansielle ramme.
Formandskabet vil også prioritere gennemførelsen af det
europæiske semester
for
2019, bl.a. en drøftelse af opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger fra
2018 på ECOFIN 12. marts 2019, samt godkendelse af landespecifikke anbefalin-
ger for 2019 på ECOFIN 14. juni 2019. Dertil vil formandskabet også prioritere
forslaget om et nyt europæisk investeringsprogram, InvestEU. Der ventes også
løbende opfølgning på implementeringen af
Stabilitets- og Vækstpagten,
herunder
efterlevelse af eksisterende henstillinger/pålæg og krav om fremskridt mod mel-
lemfristede mål for den strukturelle saldo m.v. Dette kan indebære ophævelse eller
tildeling af forskellige typer henstillinger.
På det finansielle område vil en hovedprioritet for formandskabet være arbejdet
med
styrkelse af bankunionen
(herunder opfølgningen på eurotopmødet i december
2018) og
videreudvikling af kapitalmarkedsunionen.
Formandskabet vil således bl.a. fortsætte arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs.
tiltag til at reducere risici for kriser i den finansielle sektor. Det drejer sig om tilba-
geværende
forslag i handlingsplanen om nedbringelse af misligholdte lån (NPL),
hvor der
forventes fortsatte drøftelser i Rådet om forslaget om at styrke de sekundære
markeder for NPL. Formandskabet vil tilsvarende fortsætte arbejdet med
risikode-
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0003.png
lingstiltag,
særligt fortsættelse af de tekniske drøftelser om den
fælles indskyderforsik-
ringsordning
i bankunionen (EDIS). Der skal i overensstemmelse med beslutninger-
ne på eurotopmødet i december 2018 nedsættes en højniveauarbejdsgruppe, som
skal drøfte mulighederne for næste skridt med at etablere EDIS sammen med
risikoreduktionstiltag.
I relation til kapitalmarkedsunionen opnåede ECOFIN i november 2018 enighed
om et
direktivforslag
om såkaldte dækkede obligationer (’covered bonds’), herunder danske
realkreditobligationer,
som i vid udstrækning er baseret på erfaringer fra allerede vel-
fungerende nationale markeder, såsom den danske realkreditmodel. Formandska-
bet forventes at afslutte trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet om forslaget
i løbet af 1. kvartal 2019.
Derudover vil formandskabet arbejde for at fremme en pakke af forslag vedr.
bæredygtig finansiering, som blev offentliggjort i maj 2018, samt en handlingsplan
for fremme af FinTech, som blev fremsat i marts 2018. Bæredygtig finansiering
vedrører tiltag, der skal understøtte den finansielle sektors bidrag til at mobilisere
private investeringer til den grønne omstilling og understøtte økonomiens ro-
busthed over for klimarelaterede risici. FinTech dækker over den hurtige udvikling
i digitaliseringen i den finansielle sektor. Kommissionens handlingsplan herom
skal bidrage til at udnytte potentialet for FinTech, samtidig med at risiciene herved
begrænses. Handlingsplanen indeholder en række tiltag, bl.a. et lovforslag vedr.
crowdfunding, hvor formandskabet ventes at ville søge at opnå enighed i Rådet.
ECOFIN opnåede enighed i december 2018 om forslaget om
markedsinfrastruktur
og tilsyn med centrale modparter
(ændring i EMIR-forordningen fsva. tilsyn og 3. lan-
de), hvor trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet forventes afsluttet i løbet
af 1. halvår 2019. Derudover forventes formandskabet at arbejde videre med for-
handlingerne i Rådet om revision af forordningerne for de europæiske tilsyns-
myndigheder (ESA’erne).
På selskabsskatteområdet vil formandskabet prioritere en begrænset version af
forslaget om en
midlertidig skat på omsætningen af visse digitale ydelser,
der udelukkende
omfatter digital reklame (Digital Advertising Tax
DAT), med henblik på generel
enighed i Rådet senest i marts 2019. Herudover ventes formandskabet bl.a. at
fortsætte drøftelserne af forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
På momsområdet vil formandskabet prioritere behandlingen af momsforslag
fremsat af Kommissionen 11. og 12. december 2018. Det drejer sig for det første
om de resterende detaljerede bestemmelser til gennemførelse af de allerede ved-
tagne ændrede momsregler for e-handel, der skal træde i kraft 1. januar 2021, og
for det andet regler for anvendelse af betalingsoplysninger med henblik på be-
kæmpelse af svig i relation til grænseoverskridende e-handel. Herudover ventes
formandskabet at arbejde videre med Kommissionens forslag om den tekniske
udmøntning af det såkaldt
endelige momssystem
og forslag til forenklinger af moms-
systemet for små og
mellemstore virksomheder (SMV’er).
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0004.png
På budgetområdet ventes en rådshenstilling om decharge på baggrund af revisi-
onsrettens årsrapport om
implementering af EU-budgettet i 2017.
Rådet forventes
endvidere at vedtage retningslinjerne for EU's 2020-budget på ECOFIN i februar.
Retningslinjerne har til formål at danne basis for Kommissionens forslag til EU's
2020-budget, som forventes fremsat i maj 2019.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentationen af formandskabs-
programmet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECO-
FIN’s dagsorden i 1. halvår 2019 vil imidlertid kunne have statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det rumænske formandskabs
arbejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 1. halvår 2019, som i høj grad ligger i
forlængelse af arbejdet under de foregående formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det rumænske formandskabs arbejdsprogram
og prioriteter. Derudover vil regeringens holdning til de enkelte sager fastlægges i
den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Generelt støtter formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår
2019, idet holdninger vedrørende de konkrete sager fastlægges i den hjemli-
ge EU-beslutningsprocedure.
Sagen skønnes at burde forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
orientering.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0005.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det Europæiske Semester er at styrke
koordination og drøftelsen af EU-landenes prioriteter
for den økonomiske politik forud for vedtagelsen af
nationale finanslove o.l.
Kommissionen offentliggjorde 21. november 2018 sin
årlige vækstundersøgelse 2019, varslingsrapport under
proceduren for makroøkonomiske ubalancer 2019 samt
udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til
euroområdet som helhed for 2019.
ECOFIN vil i januar 2019 vedtage rådskonklusioner
vedr. vækstundersøgelsen og varslingsrapporten og ved-
tage anbefalingerne til euroområdet som helhed. Efter
en drøftelse på DER 21.-22. marts 2019 vil disse indgå
som input til de enkelte landes stabilitets- eller konver-
gensprogrammer samt nationale reformprogrammer,
som skal foreligge senest i april.
Kommissionens økonomiske analyser af hvert enkelt
land som fremlægges i februar, vil ligeledes danne bag-
grund for landenes programmer samt en drøftelse på
ECOFIN 12. marts 2019 af landenes opfølgning på
landespecifikke anbefalinger fra 2018.
ECOFIN skal i juni 2019 enes om landespecifikke anbe-
falinger samt rådsudtalelser om EU-landenes program-
mer, som Kommissionen fremlægger udkast til i maj
2019. Senere i juni endosserer DER de landespecifikke
anbefalinger, og ECOFIN vedtager dem formelt i juli.
Det Rumænske formandskab ventes at prioritere gen-
nemførelsen af det europæiske semester for 2019.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og finansministrene (pri-
mært i regi af den udvidede eurogruppe) har i de senere
år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af
ØMU’en.
Aktuelt vedrører drøftelserne særligt bank-
unionen, videreudvikling af eurolandenes krisefond,
ESM og en form for eurozonebudget.
På udvidet eurotopmøde 14. december 2018 vedtog
stats- og regeringscheferne en erklæring, der godkendte
de nye konkrete beslutninger vedr. styrkelse af bankuni-
onen og reform af ESM, som blev aftalt i udvidet euro-
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0006.png
gruppe 3.-4. december. Det gælder bl.a. det videre ar-
bejde med bankunionen (bl.a. vedr. forslaget om en
fælles indskydergaranti, EDIS), en aftale om ESM som
bagstopper for bankunionens afviklingsfond samt en
rammeaftale om en reform af ESM.
Stats- og regeringscheferne gav ligeledes finansministre-
ne i opdrag at arbejde videre med indretning, implemen-
tering og timing af et nyt budgetinstrument (et eurozo-
nebudget i en eller anden form) til fremme af konver-
gens og konkurrenceevne i euroområdet, inden for
rammerne af EU’s budget og
flerårige finansielle ram-
me. ERMII-lande vil have mulighed for at deltage i in-
strumentet på frivillig basis. Ifølge erklæringen skal der
indgås en aftale om budgetinstrumentets funktioner i
juni 2019 og forhandlingerne skal baseres på de relevan-
te forslag fra Kommissionen, om nødvendigt i en tilpas-
set form.
Arbejdet med
ØMU’ens
videreudvikling vil således fort-
sætte i 2019 (primært i regi af den udvidede eurogrup-
pe), evt. med en første opfølgning på eurotopmødet på
ECOFIN i januar 2019.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes
litets- og Vækstpagten
efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder
landenes henstillinger.
Efter offentliggørelsen af Kommissionens forårsprog-
nose (ventes til maj) med skøn for den budgetmæssige
udvikling i EU-landene ventes vurderinger af landenes
implementering af eksisterende henstillinger og pålæg.
Det kan give anledning til rådsbeslutninger om ophæ-
velser eller fristforlængelser, hvis betingelserne er op-
fyldt, eller optrapning af proceduren, hvis landenes ind-
sats vurderes mangelfuld.
Kun Spanien har aktuelt en EDP-henstilling (konkret et
såkaldt pålæg, som er en skærpet form for henstilling).
Den har frist i 2018. Henstillinger og pålæg kan ophæ-
ves, hvis regnskabstal efter årets afslutning samt Kom-
missionens prognose for de kommende år viser, at un-
derskuddet er bragt varigt under 3 pct. af BNP. Spani-
ens pålæg ventes at kunne ophæves i juni 2019.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye EDP-
henstillinger til lande, som vurderes at overtræde Stabili-
tets- og Vækstpagtens grænser for underskud el. gæld.
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0007.png
Udover opfølgningen på EDP-henstillinger, overvåger
Kommissionen løbende, om de lande, som ikke har
henstillinger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets-
og Vækstpagten. Ifølge disse regler skal landene over-
holde deres mellemfristede mål for den strukturelle sal-
do (MTO) eller sikre en vis tilpasning hen imod MTO.
Rumænien og Ungarn har aktuelt en MTO-henstilling
for at overskride EU’s forebyggende finanspolitiske
regler og skal rapportere om tiltag til efterlevelse af hen-
stillingen 15. april 2019.
Europæisk Reformstøt-
teprogram (ERSP)
Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 et forslag om
oprettelse af et europæisk reformstøtteprogram (ERSP).
Forslaget skal ses i sammenhæng med de igangværende
drøftelser af videreudviklingen af den Økonomiske og
Monetære Union (ØMU) og Kommissionens forslag fra
maj 2018 til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027.
Med forslaget lægger Kommissionen op til at oprette tre
instrumenter mhp. fremme af reformer i EU-landene:
I.
II.
III.
Et reformleveringsinstrument (’Reform Delivery
Tool’, RDT) for alle EU-lande.
Et instrument til teknisk støtte til reformgen-
nemførelse (’Technical Support Instrument’,
TSI) for alle EU-lande.
En konvergensfacilitet med målrettet støtte til
re-formgennemførelse i EU-lande udenfor eu-
roområdet (’Convergence Facility’ CF), som har
gjort tiltag mhp. at indføre euroen som valuta.
Det vil kun være EU-lande, der anmoder om assistance,
der vil modtage støtte fra programmet. Støtten er såle-
des efterspørgselsdrevet og baseret på frivillighed.
Reformstøtteprogrammet vil træde i kraft fra 2021 og
foreslås finansieret over EU-budgettet. Den samlede
finansieringsramme for gennemførelsen af reformstøt-
teprogrammet er for perioden fra 2021 til 2027 på 25
mia. EUR (22 mia. EUR til RDT, 840 mio. EUR til TS
og 2 mia. EUR til CF).
Der ventes påbegyndt indledende forhandlinger af for-
slaget under rumænsk formandskab.
Det er muligt, forslaget vil blive integreret i drøftelserne
om et eurozonebudget i kontekst af drøftelserne om
ØMU’ens videreudvikling.
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0008.png
InvestEU-programmet
Kommissionen fremlagde 7. juni 2018 et forslag om
oprettelse af et nyt investeringsprogram, InvestEU-
programmet. Programmet har til formål at fremme in-
vesteringer og virksomheders adgang til finansiering i
EU gennem brug af EU-midler til at mobilisere private
investeringer.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens
forslag fra maj 2018 til EU’s flerårige finansielle ramme
(MFF) for 2021-2027.
Forslaget lægger op til at oprette et investeringsprogram
bestående af tre dele:
1. InvestEU-fonden, der skal fremme investeringer
på basis af en EU-budgetgaranti.
2. InvestEU-rådgivningsplatformen, som kan yde
teknisk bistand til projektudvikling.
3. InvestEU-portalen, som skal være en lettilgæn-
gelig database til at promovere projekter, der har
brug for finansiering.
4.
Med InvestEU-fonden samles 14 eksisterende finansie-
ringsinstrumenter i EU-budget fra MFF 2014-2020, fx
den europæiske investeringsfond (EFSI) samt instru-
menter fra Connecting Europe-faciliteten (CEF) og
Horizon2020, i én samlet EU-mekanisme. Ifølge Kom-
missionen skal det bidrage til en mere effektiv investe-
ringsstøtte i EU og bedre udnyttelse af EU-budgettets
ressourcer.
Der lægges op til, at InvestEU-fonden baseres på en
garanti på i alt 38 mia. euro fra EU-budgettet til finan-
sielle institutioner, herunder Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB), og understøttes af en hensættelse på
15,2 mia. euro fra EU-budgettet mens 525 mio. euro
vedrører udgifter til InvestEU-rådgivningsplatformen,
InvestEU-portalen mv. De konkrete beløb drøftes i
MFF-forhandlingerne.
Det rumænske formandskab forventes at forsøge at
opnå enighed i Rådet om en delvis generel indstilling af
forslaget samt indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0009.png
Forslag vedr. mislighold- Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke
te lån (NPL
Non Per- af forslag om misligholdte lån (NPL) møntet på at
forming Loans)
håndtere NPL i kreditinstitutter i EU.
Pakken indeholder et forslag til forordning om ændring
af kapitalkravsforordningen (CRR). Ændringen indebæ-
rer minimumskrav til kreditinstitutters kapital for mis-
ligholdte eksponeringer. Det skal sikre, at institutterne
kan håndtere de NPL, de måtte opbygge på balancen.
Forslaget vil alene være gældende for nye NPL. Der
blev opnået enighed i Rådet om denne del af pakken
under østrigsk formandskab.
Pakken indeholder derudover et forslag til direktiv, som
skal udvikle rammerne for handel med NPL, således at
banker bedre kan afvikle misligholdt gæld. Der udestår
enighed i Rådet om denne del af pakken.
Endelig er en del af pakken en frivillig skabelon for
håndtering af NPL, et såkaldt AMC blue print, både
med og uden involvering af staten. Skabelonen bygger
på bedste praksis i EU.
Det rumænske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
mhp. at forsøge at opnå enighed om de dele af pakken,
der endnu ikke er enighed om.
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag
om en fælles indskyderforsikringsordning (European
Deposit Insurance Scheme
EDIS) og -fond for lande-
ne i bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som
deltager i bankunionen, herunder eventuelle deltagende
ikke-eurolande, og skal bidrage til at reducere det nega-
tive samspil mellem banker og stater, som sås under
krisen, hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige
finanser påvirkede hinanden negativt. EDIS drøftes
aktuelt på teknisk niveau.
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige
emner af EDIS-forslaget, herunder udformningen og
indfasningen af EDIS, samt om hvorvidt der skal benyt-
tes en mellemstatslig aftale (IGA) for etablering af dele
af EDIS, fx selve fonden.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen inde-
holder bud bl.a. på mulige kompromiser om EDIS, her-
under en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af
9
Fælles indskyderforsik-
ringsordning i bankuni-
onen (EDIS)
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0010.png
indskydergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle
betingelser er opfyldte.
På udvidet eurogruppemøde (hvor finansministre fra
EU27 deltager) 3.-4. december 2018 blev det besluttet at
nedsætte en højniveaugruppe, som skal arbejde på næste
skridt. Arbejdsgruppen skal rapportere i juni 2019.
Det rumænske formandskab ventes at forsøge at opnå
yderligere tekniske fremskridt i sagen.
På udvidet eurogruppemøde 3.-4. december 2018 blev
der opnået enighed om en rammeaftale for den fælles
offentlige bagstopper for bankunions sektorfinansierede
afviklingsfond, SRF. Rammeaftalen blev endosseret på
udvidet eurotopmøde 14. december 2018. Bagstopperen
skal senest være etableret i 2024. Den skal kunne låne til
afviklingsfonden til at håndtere nødlidende banker, men
først når aktionærer og kreditorer har taget tab og fon-
den er tømt. Lånte midler skal altid tilbagebetales.
Rammeaftalen indebærer, at bagstopperen kan etableres
før 2024 afhængig af fremskridt med risikoreduktion i
bankunionen. Eurolandenes lånefacilitet, ESM, skal
bruges som bagstopper. Deltagende ikke-eurolande kan
deltage i bagstopperen på lige fod med eurolande (fsva.
finansieringsvilkår, beslutningstagning mv.).
I 1. halvår 2019 ventes et videre arbejde med at udmøn-
te bagstopperen, herunder ændring af ESM-traktaten.
Basel-komitéen har 7. december 2017 offentliggjort sine
nye standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter,
som benytter interne modeller til at opgøre deres kapi-
talkrav. Kapitalgulvet kan i et vist omfang svække kapi-
talkravenes risikofølsomhed. Risikofølsomhed betyder,
at kapitalkravene er højere for eksponeringer med større
risiko for tab og omvendt. Det kan samtidig betyde et
væsentligt højere kapitalkrav for de danske penge- og
realkreditinstitutter. Beregninger fra en ekspertgruppe
nedsat af regeringen viser, at de nye standarder fra Ba-
sel-komitéen vil forhøje kapitalkravene i de danske insti-
tutter med ca. en tredjedel i forhold til de gældende ka-
pitalkrav vedtaget med CRR/CRD IV i 2013, når fuldt
indfasede.
Kommissionen skal nu tage stilling til, hvordan og
hvornår standarderne skal foreslås gennemført i EU-
10
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
Basel IV
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0011.png
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
lovgivningen. Forslagene fra Kommissionen vil vedrøre
og omfatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og
besluttes af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale
lovgivningsprocedure. Det er uvist, hvornår forslag fra
Kommissionen vil blive fremsat og drøftet på ECO-
FIN. Det ventes dog ikke at ske i 1. halvår 2019.
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
forordning om genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og
sælger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er
at overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af,
at den ene part går konkurs inden handlen er afviklet.
Det er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater
(optioner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem
køber og sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR).
Der findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning
og afvikling af CCP’er, således som der gør for kreditin-
stitutter i kraft af BRRD.
Forslaget
indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter,
hvis deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan
blive afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at
blive det.
Det er muligt, at det rumænske formandskab vil forsøge
at opnå enighed i Rådet om forslaget.
Revision af forordning
Kommissionen fremsatte 13. juni 2017 et forslag til
om OTC-derivater, cen- ændringer af EMIR med det formål at styrke tilsynet
trale modparter og
med centrale modparter (CCP’er) grundet deres grænse-
transaktionsregistre
overskridende aktiviteter og indvirkning på den finan-
(EMIR)
sielle stabilitet på europæiske markeder, idet brugen af
(EMIR tilsynsforslaget)
CCP’er er obligatorisk for såkaldte
OTC-derivater (som
handles direkte mellem sælger og køber og ikke via fx
børser).
Forslaget indeholder primært justeringer af de lovgiv-
ningsmæssige rammer for den europæiske tilsynsmyn-
dighed for værdipapirer og markeder (ESMA) for at
tildele øgede direkte tilsynsbeføjelser til ESMA med
CCP’er
fra uden for EU og en mulighed for som sidste
udvej at forbyde systemisk vigtige
CCP’er
fra tredjelan-
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0012.png
de i at operere i EU. Forslaget skal ses i lyset af Brexit-
forhandlingerne idet en stor del af clearing af transakti-
oner denomineret i euro i dag sker i UK.
Rådet nåede enighed om et kompromisforslag i decem-
ber 2018. Det rumænske formandskab forventes at ind-
lede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Revision af de europæi- Kommissionen fremsatte 20. september 2017 forslag til
ske finansielle tilsyns-
revision af kompetencerne i de europæiske finansielle
myndigheder
(ESA’erne) tilsynsmyndigheder (ESA’erne –
EBA (tilsynsmyndig-
hed for kreditinstitutter), ESMA (tilsynsmyndighed for
(ESA-review)
værdipapirer og markeder) og EIOPA (tilsynsmyndig-
hed for forsikring og pension)).
Forslaget skal styrke ESA’ernes evne til at udføre effek-
tivt tilsynsmæssigt arbejde og dermed bidrage til velfun-
gerende kapitalmarkeder. Forslaget ændrer på
ESA’ernes beføjelser mhp. yderligere
tilsynsmæssig ens-
retning i EU og ændrer
ESA’ernes interne organisering
for at styrke den fælles EU-beslutningstagning.
Forslaget blev den 12. september 2018 suppleret med et
forslag om styrkelse af den fælles europæiske ramme for
bekæmpelse af hvidvask. Forslaget indebærer en styrkel-
se af EBA’s kompetencer og ressourcer
på området.
Det østrigske formandskab opnåede i december 2018 en
aftale på teknisk niveau om den del, der handler om
hvidvask. Drøftelserne om den øvrige del af forslaget
fortsætter på basis af et kompromisforslag, de væsentligt
begrænser de af Kommissionens foreslåede ændringer.
Det rumænske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
i Rådet med de øvrige dele af forslaget mhp. at opnå
enighed i Rådet samt muligvis at indlede trilogforhand-
linger på hvidvaskdelen af forslaget.
Revision af forordning
om Det Europæiske
Udvalg for Systemiske
Risici (ESRB)
Kommissionen femsatte 20. september 2017 en ændring
af rammerne for Det Europæiske Udvalg for Systemiske
Risici (ESRB). Forslaget reviderer ESRB-forordningen
og har til formål at effektivisere udvalget og tilpasse det
til de seneste års institutionelle udviklinger i EU.
Kommissionen foreslår bl.a. at gøre formanden for
ECB, der er fungerende formand for ESRB, til perma-
nent formand for ESRB, styrke ESRB's sekretariat samt
gøre den fælles tilsynsmyndighed (SSM) og den fælles
afviklingsmyndighed (SRM) i bankunionen (det styrkede
banksamarbejde) til permanente, stemmeberettigede
12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0013.png
medlemmer af ESRB’s øverste besluttende organ –
Det
Almindelige Råd.
Forslaget er blevet forhandlet parallelt med ESA review,
jf. ovenfor. Det rumænske formandskab forventes at
forsøge at opnå enighed i Rådet om forslaget og evt.
indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Revideret ramme for
investeringsselskaber
Kommissionen fremsatte 20. december 2017 et forslag
til en revideret ramme for regulering af investeringssel-
skaber (i Danmark fondsmæglerselskaber). Investerings-
selskaber tilbyder investeringsydelse til deres kunder, fx
køb og salg af værdipapirer på en børs. Investeringssel-
skaber må ikke yde lån. De er i udgangspunktet under-
lagt samme kapitalkrav som kreditinstitutter. Forslaget
indfører bl.a. proportionalitet for selskaber, der ikke er
systemiske eller som ikke har en forretningsmodel der
ligner kreditinstitutter.
Det rumænske formandskab forventes at forsøge at
opnå enighed i Rådet om forslaget samt indlede trilog-
forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forslag om en europæisk Kommissionen fremsatte i foråret 2018 forslag til en
ramme for regulering af europæisk ramme for regulering af dækkede obligationer
dækkede obligationer
(herunder dansk realkredit). Forslaget er en del af kapi-
talmarkedsunionen og bygger på velfungerende nationa-
le modeller som fx den danske. Forslaget specificerer
bl.a. kerneelementer af covered bonds og skaber derved
en definition, som kan benyttes på tværs af den finan-
sielle regulering i EU.
Der blev under østrigsk formandskab opnået enighed
om forslaget i Rådet. Det rumænske formandskab for-
ventes at indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Forslag vedr. bæredygtig Kommissionen præsenterede 24. maj 2018 en række
finansiering
forslag mhp. at fremme bæredygtig og grøn finansiering
(”sustainable finance”). Det skal bl.a. sikre, at den finan-
sielle sektor bidrager til at kanalisere investeringer i den
grønne omstilling, og at det finansielle system er robust
over for klimarelaterede risici.
Forslagene omhandler 1) inkorporeringen af særligt
miljøhensyn i kapitalforvalteres investeringsmandater, 2)
et klassifikationssystem for graden af bæredygtighed i
specifikke økonomiske aktiviteter, 3) etablering af finan-
sielle benchmarks for CO2-aftryk i de underliggende
aktiver i en investering.
13
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0014.png
Der blev under østrigsk formandsskab opnået enighed
om de to forslag om hhv. kapitalforvalteres investe-
ringsmandater (1) og benchmarkindeks (3). Det rumæn-
ske formandskab ventes at fortsætte drøftelser i Rådet af
forslaget vedr. klassifikationssystem (2) mhp. enighed
og indlede triloghandlinger med Europa-Parlamentet på
de øvrige forslag.
Forslag vedr. grænse-
Kommissionen præsenterede 12. marts 2018 forslag til
overskridende distributi- revision af UCITS-direktivet og FAIF-direktivet samt
on af investeringsfonde forslag til ny forordning om markedsføringsforhold og
gennemsigtighed om opkrævede gebyrer i relation til
grænseoverskridende investeringsfonde i EU.
Forslagene skal styrke gennemsigtigheden vedr. regler i
investeringsfondsområdet ved at kodificere regler for
præ-markedsføringsaktiviteter, fastsætte regler for at
ophøre med at markedsføre sig i et EU-land og sikre let
informationsadgang om regler og gebyrer på nationale
hjemmesider og i en central europæisk database.
Der blev opnået enighed om forslaget i Rådet under
bulgarsk formandskab. Det rumænske formandskab
forventes at indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
Kommissionen præsenterede 8. marts 2018 et forslag til
forordning om crowdfunding i forbindelse med en
handlingsplan for finansiel teknologi (fintech) i EU.
Forslaget skal hjælpe til at udbrede crowdfunding i EU
som en alternativ kilde til investeringer, og Kommissio-
nen forslår derfor en fælles EU-tilladelse for crowdfun-
ding virksomheder, der udbyder investerings- og låneba-
serede crowdfunding-ydelser. Tilladelsen skal ikke er-
statte, men supplere nationale regler om crowfunding,
og gøre det nemmere at udbyde disse servicer på tværs
af landegrænser.
Der opstilles en række krav til virksomheder, der får
tilladelse, herunder til organisation, investorbeskyttelse,
fit-and-proper krav, mm. Tilsynet med disse tilladelser
forslås tillagt Den Europæiske Værdipapir- og Markeds-
tilsynsmyndighed (ESMA).
Det rumænske formandskab forventes at forsøge at
opnå enighed i Rådet om forslaget.
Kommissionen præsenterede 14. maj 2018 forslag til
forordning om værdipapirer med sikkerhed i statsobliga-
tioner. Formålet med forslaget er at skabe en lovgiv-
ningsmæssig ramme, der kan understøtte et marked for
14
Crowdfunding
Forslag til forordning
om værdipapirer med
sikkerhed i statsobligati-
oner (SBBS)
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0015.png
værdipapirer med sikkerhed i statsobligationer fra euro-
landene, og på den måde styrke den finansielle integrati-
on og finansiel stabilitet. Forslaget sætter rammerne for,
hvordan finansielle virksomheder kan udstede disse
værdipapirer. Der lægges op til, at værdipapirerne får
samme lovgivningsmæssige behandling som de bagved-
liggende aktiver (statsobligationer fra eurolandene), der i
udgangspunktet anses for risikofrie og hvorfor der der-
for ikke stilles krav til kapital til disse eksponeringer.
Det rumænske formandskab forventes ikke at afholde
drøftelser i Rådet om forslaget.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Skat på digitale tjenester Kommissionen har 21. marts 2018 fremsat et direktiv-
forslag om et fælles system for en midlertidig omsæt-
ningsskat på visse digitale tjenester (Digital Service Tax
DST). Forslaget vil indebære en særskat på 3 pct. af
omsætningen fra visse digitale ydelser. Skatten pålægges
koncerner, der både har en global omsætning på over
750 mio. euro og en omsætning på visse digitale ydelser
i EU på over 50 mio. euro, uanset deres hjemsted. Di-
rektivet er tænkt som en midlertidig løsning på de skat-
temæssige udfordringer ved den digitale økonomi, indtil
en permanent (evt. global) løsning findes. Kommissio-
nen har samtidig fremsat forslag om et digitalt fast drift-
sted, som er tænkt som en mere permanent løsning,
men som endnu ikke er drøftet og ikke ventes drøftet på
den korte bane.
Forud for drøftelsen af DST-forslaget på ECOFIN 4.
december 2018 fremlagde Tyskland og Frankrig en fæl-
les erklæring om en begrænset DST, som alene omfatter
internetreklamer (en Digital Advertising Tax
DAT).
Der ventes arbejdet videre med sagen på teknisk niveau
i lyset heraf.
Det ventes, at det rumænske formandskab vil fortsætte
arbejdet med forslaget, og at der på ECOFIN vil være
drøftelser herom i februar/marts 2019.
Beskatning af væsentlig
digital tilstedeværelse
Kommissionen har 21. marts 2018 fremsat forslag om
en langsigtet, permanent løsning til beskatning af den
15
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0016.png
digitale økonomi. Forslaget indebærer, at der i tilfælde af
en væsentlig digital tilstedeværelse skal allokeres en del
af selskabets overskud til beskatning i et såkaldt digitalt
fast driftssted. Dvs. at et selskab med mange brugere
eller stor omsætning i et land kan blive skattepligtig af
sin indkomst i landet, selvom virksomheden ikke er
fysisk til stede.
Forslaget har indtil videre kun være genstand for en
indledende drøftelse på teknisk niveau. Forslaget vil
muligvis være til politisk drøftelse under det rumænske
formandskab, som dog ventes at prioritere en vedtagelse
af DAT’en.
Sortliste over skattely
ECOFIN har løbende opdateret den fælles sortliste
samt observationsliste, som blev vedtaget 5. december
2017. Aktuelt er 5 lande på sortlisten, mens 63 lande er
på observationslisten. 44 af landene på observationsli-
sten skal efterleve samtlige tilsagn inden udgangen af
2018. Yderligere 11 lande skal efterleve udvalgte tilsagn
inden udgangen af 2018 og de resterede tilsagn inden
udgangen af 2019. De resterende 8 lande har først frist
ultimo 2019 til at efterleve alle tilsagn. For lande, der
ikke efterlever deres tilsagn inden for disse frister, skal
Rådet træffe beslutning om deres eventuelle placering
på sortlisten.
I 1. kvartal af 2019 forventes sortlisten og observations-
listen at blive opdateret af ECOFIN. Lande på observa-
tionslisten, som har frist for at efterleve tilsagnene ved
udgangen af 2018, og som ikke efterlever kriterierne i
praksis, skal Rådet træffe beslutning om deres eventuelle
placering på sortlisten. Fra dansk side er skrevet et brev
til den rumænske ECOFIN-formand med opfordring til
en ECOFIN-drøftelse af opfølgning på landenes tilsagn
snarest muligt i 2019.
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til
forstærket samarbejde om beskatning af finansielle
transaktioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås
den nødvendige (enstemmige) tilslutning til Kommissi-
ons forslag fra 2011 om en FTT for alle EU-lande. For-
slaget skal indføre en harmoniseret FTT blandt de 10
EU-lande, der deltager i det forstærkede samarbejde
(Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Græken-
land, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet). De delta-
gende lande drøfter aktuelt det forstærkede samarbejde
om FTT, men det er fortsat uklart, hvilken form for
16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0017.png
FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed om.
Forslag til fastlæggelse af
de nærmere tekniske
bestemmelser, der er
nødvendige for indførel-
se af det endelige moms-
system samt forslag om
indførelse af begrebet
godkendte afgiftspligtige per-
soner
Kommissionen har 25. maj 2018 præsenteret et forslag,
der skal fastlægge de nærmere tekniske bestemmelser,
der er nødvendige for indførelse af det såkaldte ’endeli-
ge momssystem’. Forslaget skal ses i sammenhæng med
en lovpakke på momsområdet, som skal introducere det
endelige momssystem for grænseoverskridende handel
med varer mellem virksomheder i EU.
Formålet med forslaget er at gennemføre de nærmere
tekniske bestemmelser vedrørende grænseoverskridende
handel med varer mellem virksomheder i EU, der er
nødvendige for indførelse af det endelige momssystem.
Kommissionen har 4. oktober 2017 som en del af lov-
pakken fremsat forslag om at introducere begrebet
god-
kendt afgiftspligtig person,
der skal fungere som en akkredi-
tering af virksomheder, der anses for at være pålidelige
skattebetalere, og som derfor får adgang til særligt lem-
pelige administrative ordninger i overgangen til det en-
delige momssystem.
Forslagene er således i forhandlingerne blevet koblet
sammen. Drøftelserne på teknisk niveau har, særligt
under det østrigske formandskab, vist, at der blandt EU-
landene er meget delte meninger om, hvordan det ende-
lige momssystem skal udformes, herunder om og evt.
hvordan konceptet om godkendte
afgiftspligtige personer
skal
indgå. Forslagene forventes behandlet videre under det
rumænske formandskab.
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 et forslag, der
skal reducere momsforpligtelser og efterlevelsesom-
kostninger for SMV’er,
herunder særligt de små virk-
somheder.
Forslaget består på nuværende tidspunkt
efter de fore-
løbige forhandlinger
overordnet af fire elementer for
små virksomheder: i) fastsættelse af maksimalt niveau
for nationale momsfritagelsestærskler, ii) mulighed for,
at små virksomheder kan benytte de nationale moms-
fritagelser for små virksomheder, uanset om de er etab-
leret i en anden medlemsstat end dér, hvor momsfrita-
gelsen er tilgængelig, iii) indførsel af en overgangsperio-
de, hvori små virksomheder, som midlertidigt overskri-
der momsfritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre
brug af fritagelsen og iv) indførelse af fradragsret for
Forslag om særordnin-
gen for små virksomhe-
der
17
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0018.png
momsfritagne virksomheders momspligtige leveringer i
en anden medlemsstat end den, hvor den momsfritagne
virksomhed er etableret. Forslaget er blevet behandlet
på teknisk niveau under de bulgarske og østrigske for-
mandskaber og forventes viderebehandlet under det
rumænske formandskab.
Forslag om reform af
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om
systemet for momssatser reform af systemet for momssatser. Med forslaget ven-
des princippet for anvendelse af de reducerede satser
om. I dag har EU-landene mulighed for at anvende re-
ducerede momssatser på varer og ydelser, som fremgår
af en positiv oplistning af varer og ydelser, som det er
tilladt
at pålægge reducerede satser. Reglerne ændres, så
EU-landene får mulighed for at anvende reducerede
momssatser på
samtlige
varer og ydelser bortset fra de,
som fremgår af en negativ oplistning af varer og ydelser,
som det
ikke er tilladt
at pålægge reducerede satser, og
hvor normalsatsen altså skal anvendes, medmindre va-
ren eller ydelsen er fritaget for moms. Dette medfører,
at alle EU-lande som udgangspunkt kan fastholde deres
nuværende anvendelse af reducerede satser, men samti-
dig kan udvide anvendelsen af reducerede satser til an-
dre varer og ydelser. Den samlede vægtede gennemsnit-
lige momssats må dog ikke falde under et vist niveau.
Forslaget er endnu ikke blevet behandlet på teknisk
niveau. Det er uklart, hvorvidt forslaget vil blive drøftet
under det rumænske formandskab.
Kommissionen har 11. december 2018 fremsat to for-
slag som opfølgning på e-handelspakken, der er vedta-
get og skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Forslagene har til formål at fastsætte de detaljerede gen-
nemførelsesbestemmelser i momsforordningen, der skal
understøtte de nye bestemmelser om e-handel i moms-
direktivet, samt foretage enkelte rettelser i direktivet.
Formandskabet forventes at prioritere behandling af
forslagene med henblik på vedtagelse hurtigst muligt.
Forslag om indhentning
og udveksling af beta-
lingsoplysninger
Kommissionens har 11. december 2018 fremsat forslag
om ændring af momsdirektivet for så vidt ændring af
visse krav til betalingsudbydere samt forslag til ændring
af forordningen om styrkelse af det administrative sam-
arbejde med henblik på bekæmpelse af momsvig.
Formålet med forslagene er at bekæmpe grænseover-
skridende momssvig i relation til e-handel. Forslagene
18
Forslag om opfølgning
på e-handelspakken
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0019.png
forpligter udbydere af betalingstjenester til at føre regi-
ster over visse grænseoverskridende betalingstransaktio-
ner. Oplysningerne skal stilles til rådighed for skattefor-
valtningerne, deles med de øvrige EU-lande og danne
baggrund for risikoanalyse af, hvilke virksomheder der
har salg, som tilsyneladende adskiller sig fra det, som er
opgjort, og derfor bør tages ud til nærmere kontrol.
Formandskabet forventes at prioritere behandling af
forslagene med henblik på vedtagelse hurtigst muligt.
Revision af strukturdi-
rektivet for alkohol
Kommissionen har den 25. maj fremsat forslag om en
revision af direktivet for punktafgiftsstrukturen for al-
kohol og alkoholholdige drikkevarer.
Forslaget indeholder bl.a. forslag om nedsatte afgiftssat-
ser for små ciderproducenter, hævet tærskel for anven-
delse af nedsatte afgiftssatser på øl, præcisering af og
kontrol med anvendelse af afgiftsfritagelse for denature-
ret alkohol og ensartede attester til små uafhængige
bryggerier og ciderproducenter.
De tekniske forhandlinger af forslaget pågår. Det for-
ventes, at der kan opnås enighed om forslaget i 1. halvår
2018.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2020
Forløb/status
Rådet
forventes at vedtage retningslinjer for EU’s 2020-
budget på ECOFIN 12. februar 2019.
Kommissionen ventes at
fremsætte forslag til EU’s
budget for 2020 i maj 2019, hvorefter Rådet fastlægger
sin position til budgetforslaget senest på ECOFIN-
Budget i juli 2019 under finsk formandsskab.
Decharge for EU-
budgettet 2017
Revisionsretten præsenterede i november 2018 sin års-
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2017.
Rapporten danner grundlag for decharge-proceduren,
hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennem-
førelsen.
Processen vedr. decharge for 2017-budgettet ventes
endeligt afsluttet på ECOFIN i februar 2019.
19
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Samlenotat vedrørende ECOFIN 22. januar 2019, fra finansministeren
1998753_0020.png
EU's egne indtægter
(indtægtsiden af MFF
2021-2027)
Kommissionen offentliggjorde 2. maj 2018 sit forslag til
ordningen for EU’s egne indtægter i relation til EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021-2027, der blandt
andet indeholder forslag om en udfasning af rabatsy-
stemet og nye indtægtskilder.
Det kan ikke afvises, at der under det rumænske for-
mandskab vil være lejlighed til politiske drøftelser af
Kommissionens forslag til EU's egne indtægter, der
indgår i Kommissionens samlede MFF-forslag.
Andre sager
Sag/initiativ
IMF/G20-møder
Forløb/status
ECOFIN ventes at forberede fælles EU-holdninger til
IMF- og G20-møder
ifm. IMF’s årsmøde 12.-13.
april
2019. ECOFIN vil evt. også drøfte IMF-governance-
spørgsmål, som fx status for forpligtelsen om at reduce-
re udviklede europæiske landes repræsentation i IMF.
20