Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1998666_0001.png
Notat
9. januar 2019
J.nr. 2018 - 3966
Revideret grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets
forordning om ændring i forordning (EU) nr. 389/2012
om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet
for så vidt angår indholdet i de nationale elektroniske
registre
KOM(2018) 349
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2018) 349 af 25. maj 2018 fremsat forslag om ændring af Rådets forord-
ning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indhol-
det i de nationale elektroniske registre. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og skal
vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg. Forslaget er den 29. juni 2018 fremsat i dansk sprogversion.
Nærværende forslag er en del af en punktafgiftspakke bestående af tre forslag
et direktivforslag, et for-
ordningsforslag og et afgørelsesforslag
som skal
forbedre overvågningen af punktafgiftspligtige varers bevæ-
gelse inden for EU, styrke bekæmpelsen af svig og mindske den administrative byrde for de erhvervsdrivende
og skattemyndighederne.
Punktafgiftspakken udspringer af en større evaluering af Rådets direktiv
2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter (cirkulationsdirektivet). Kommissionen og Rå-
det har på baggrund af evalueringen konkluderet, at der er en generel tilfredshed med reglerne. Det blev dog
påpeget, at visse regler kan forbedres.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet (KOM(2018) 346) danner grundlag for de to øvrige forslag
(KOM(2018) 349 og KOM(2018) 341) i afgiftspakken. Disse forslag er således afledt af forslaget om
revidering af cirkulationsdirektivet. Nærværende notat omhandler forordningsforslaget (KOM(2018) 349).
Forordningsforslaget udvider anvendelsesområdet for de nationale elektroniske registre til at omfatte to nye
kategorier af erhvervsdrivende.
Forordningsforslaget indebærer desuden, at registrerede afsendere efter de nationale myndigheders tilladelse
kan udelade oplysninger om modtageren i de nationale registre på afsendelsestidspunktet, når energiproduk-
ter under en afgiftssuspensionsordning flyttes ad søvejen eller indre vandveje. Dette er en konsekvensændring
af forslaget om ændring af cirkulationsdirektivet, hvorefter en godkendt oplagshaver og en registreret afsender
kan udelade oplysninger om modtageren i et elektronisk administrativt dokument.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at udvide de nationale registres anvendel-
sesområde til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende. Regeringen er endvidere positiv over for, at
registrerede afsendere
på lige fod med godkendte oplagshavere
kan udelade oplysninger om modtageren
i de nationale registre.
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
JJe
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 114: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet fsva. indholdet i de nationale elektroniske registre - KOM(2018) 0349
1998666_0002.png
2. Baggrund
I cirkulationsdirektivet fastlægges de fælles regler for oplægning og bevægelse af
punktafgiftspligtige varer på EU's område.
I cirkulationsdirektivets artikel 45, stk. 2, fremgår følgende: "Senest den 1. april 2015 skal
Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen af
dette direktiv."
Kommissionen bestilte på den baggrund to eksterne evalueringsundersøgelser for at
indsamle dokumentation til en rapport. Den første evalueringsundersøgelse om direktivets
kapitel V (regler om punktafgiftspligtige varers bevægelser, hvor punktafgiften allerede er
blevet betalt) blev offentliggjort i 2015. Den anden undersøgelse om direktivets kapitel III
og IV (bestemmelser om afgiftsoplagssystemer og elektroniske kontrolsystemer) blev
offentliggjort i 2016.
Kommissionen og Rådet har på baggrund af evalueringerne konkluderet, at der er en ge-
nerel tilfredshed med punktafgiftsbevægelsens og kontrolsystemets funktion (EMCS). Det
blev dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Kommissionen foreslår af klarhedshensyn, at cirkulationsdirektivet revideres,
idet
direkti-
vet tidligere er blevet ændret væsentligt adskillige gange, ligesom direktivet indeholder flere
henvisninger til forældet lovgivning, som bør opdateres. Kommissionens forslag er frem-
lagt som et ”recast”,
dvs. som en revidering af
direktivet. Udover tilpasninger
af eksiste-
rende bestemmelser
indeholder forslaget også
en række nye bestemmelser.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet
danner grundlag for en samlet punktafgifts-
pakke bestående af tre forslag. De to øvrige forslag
et forordningsforslag
(KOM(2018)
349) og
et afgørelsesforslag (KOM(2018)
341)
skal således ses som en konsekvens af
forslaget om revidering af cirkulationsdirektivet.
Forordningsforslaget (KOM(2018) 349) har til formål at udvide anvendelsesområdet for
administrativt samarbejde
på punktafgiftsområdet, og afgørelsesforslaget (KOM(2018) 341)
har til formål at udvide anvendelsesområdet for
registrering og kontrol
på punktafgiftsområdet.
Nærmere bestemt har forslagene til formål at udvide det digitaliserede system, der i dag
anvendes til registrering, kontrol og tilsyn med punktafgiftspligtige varers bevægelser under
afgiftssuspension (dvs. at der ikke er betalt afgift), så det fremover også anvendes til regi-
strering og tilsyn med punktafgiftspligtige varer, der er overgået til forbrug (dvs. at der er
betalt afgift) i én medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med henblik på
levering til erhvervsmæssige formål.
3. Formål og indhold
I henhold til Rådets forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punkt-
afgiftsområdet, er medlemsstaterne forpligtet til at vedligeholde nationale elektroniske re-
gistre over registrerede erhvervsdrivende og godkendte oplagshavere, der flytter punktaf-
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 114: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet fsva. indholdet i de nationale elektroniske registre - KOM(2018) 0349
1998666_0003.png
giftspligtige varer mellem medlemsstater under en afgiftssuspensionsordning. Oplysnin-
gerne i de respektive nationale registre udveksles automatisk via et centralt register, der
forvaltes af Kommissionen.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet udvider brugen af det IT-system, som i dag
anvendes til at føre tilsyn med bevægelser af punktafgiftspligtige varer under afgiftssuspen-
sion, til også at omfatte tilsyn med punktafgiftspligtige varer, der overgår til forbrug i én
medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med henblik på levering til er-
hvervsmæssige formål.
Ifølge Kommissionen nødvendiggør denne udvidelse af tilsynet, at de nationale registre
udvides til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende:
autoriserede afsendere, der er registrerede afsendere af punktafgiftspligtige varer, der
allerede er overgået til forbrug, og
autoriserede modtagere, der er registrerede modtagere af punktafgiftspligtige varer, der
allerede er overgået til forbrug.
Godkendte oplagshavere og registrerede afsendere vil således kunne fungere som registre-
rede afsendere, ligesom godkendte oplagshavere og registrerede modtagere vil kunne fun-
gere som autoriserede modtagere.
Forordningsforslaget skal sikre lagring af fuldstændige, ajourførte og nøjagtige data som
følge af direktivforslaget om udvidelse af tilsynet.
Endvidere lægger forslaget om ændring cirkulationsdirektivet op til, at de kompetente myn-
digheder i afsendelsesmedlemsstaten kan tillade, at en registreret afsender udelader
oplys-
ninger om modtageren i et elektronisk administrativt dokument på afsendelsestidspunktet,
når energiprodukter under en afgiftssuspensionsordning flyttes ad søvejen eller indre vand-
veje. I henhold til den gældende forordning kan alene
en godkendt oplagshaver udelade
sådanne oplysninger. Som følge af forslaget om ændring af cirkulationsdirektivet lægger
forordningsforslaget derfor op til, at også en registreret afsender
på lige fod med god-
kendte oplagshavere
skal have mulighed for at udelade sådanne oplysninger i de nationale
registre.
Det foreslås, at forordningsforslaget træder i kraft den 14. februar 2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Den 3. oktober 2018 har Europa-Parlamentet udtalt, at forslaget godkendes, som det ligger
nu. Såfremt der foretages ændringer i udkastet, ønsker Europa-Parlamentet at blive notifi-
ceret herom af Rådet.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 114: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet fsva. indholdet i de nationale elektroniske registre - KOM(2018) 0349
1998666_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse i det omfang, at forslaget ikke
falder under Den Europæiske Unions enekompetence. Endvidere fremfører Kommissio-
nen, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan
opfyldes på EU-plan. Eksisterende nationale registreringsprocedurer varierer meget og er
ikke egnede som grundlag for automatisering af disse procedurer.
Desuden anser Kommissionen ikke, at forslaget går ud over, hvad der er nødvendigt for at
løse de aktuelle problemstillinger og på den måde nå traktatens mål om et korrekt og ef-
fektivt fungerende indre marked.
Den danske regering er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt, da det kræver lovgivning på EU-niveau at forbedre de fælles regler for oplægning og
bevægelse af punktafgiftspligtige
varer på EU’s område.
6. Gældende dansk ret
Forordninger er direkte anvendelige i dansk ret. Den forordning, som der stilles ændrings-
forslag til, er således gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet forordninger er umiddelbart anvendelige, bør der ikke være behov for ændringer i den
nationale lovgivning. Det kan dog ikke udelukkes, at der skal ske tilpasning af regler.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) bemærker indledningsvist, at forslaget
har til formål at indføre en registreringspligt for erhvervsdrivende, der er involveret i vare-
bevægelser af punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug på en medlemsstats
område og flyttes til en anden medlemsstats område med henblik på at blive leveret til et
erhvervsmæssigt formål. Forslaget medfører, at anvendelsesområdet udvides til også at om-
fatte autoriserede afsendere og autoriserede modtagere, som begge er hhv. registrerede af-
sendere og modtagere af punktafgiftspligtige varer, der allerede er overgået til forbrug.
TER anfører, at de i forhold til i dag vurderer, at forslaget isoleret set medfører byrder for
dansk erhvervsliv, om end disse skal ses i sammenhæng med lettelserne som følge af Kom-
missionens forslag til direktiv om den generelle ordning for punktafgifter (KOM (2018)
346).
TER anfører endvidere, at de administrative konsekvenser ikke kan vurderes nærmere, da
det endnu ikke vides, hvordan registreringen af disse virksomheder
hhv. autoriserede
afsendere og autoriserede modtagere
i praksis forventes at komme til at foregå, herunder
hvordan og hvilke oplysninger virksomhederne evt. skal stille til rådighed for myndighe-
derne.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 114: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet fsva. indholdet i de nationale elektroniske registre - KOM(2018) 0349
1998666_0005.png
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionen vurderer, at de tre forslag i punktafgiftspakken kan medføre administrative
besparelser for medlemsstaterne i EU på samlet 14.55 mio. EUR årligt. Besparelserne op-
nås hovedsageligt via automatisering og harmonisering af procedurer.
Skatteforvaltningen har foretaget en foreløbig samlet vurdering af de administrative konse-
kvenser for de tre forslag i punktafgiftspakken. På det foreliggende grundlag vurderes for-
slagene at medføre engangsomkostninger til systemtilpasning på ca. 10-15 mio. kr. og
driftsomkostninger til vejlednings- og kontrolopgaver på ca. 2-5 mio. kr. Der pågår en kon-
solidering heraf.
8. Høring
Forslaget blev 6. juli 2018 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT (nu Skattestyrelsen), Bryggeriforeningen, Cevea, CEPOS, Dansk Erhverv, Dansk
Byggeri, Danske Advokater, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri, Erhvervsstyrel-
sen
Team Effektiv Regulering, Foreningen Danske Revisorer, FSR
danske revisorer,
Finans Danmark, Justitia, Kraka, SRF Skattefaglig Forening, Skattestyrelsen, Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
Der blev anmodet om bemærkninger senest den 24. august 2018.
Høringsparterne har ingen bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved drøftelser af forslaget i rådsgruppen er der lagt op til i første omgang at fokusere på
drøftelserne om forslaget vedrørende omarbejdning af cirkulationsdirektivet (KOM 2018
346), der danner grundlag for nærværende forslag samt forslag om digitalisering af registre-
ring og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser (KOM (2018) 341.
De to afledte
forslag er er derfor kun blevet drøftet i begrænset omfang.
Medlemslandene er dog umid-
delbart positivt indstillet over for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at udvide de nationale
elektroniske registre til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende. Regeringen er også
positiv over for Kommissionens forslag om, at registrerede afsendere
på lige fod med
godkendte oplagshavere
kan udelade oplysninger om modtageren i de nationale registre
på afsendelsestidspunktet, når energiprodukter under en afgiftssuspensionsordning flyttes
ad søvejen eller indre vandveje.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 28. juni 2018 blev grund- og nærhedsnotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5