Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1998572_0001.png
Notat
9. januar 2019
J.nr. 2018 - 3966
Kontor:
Moms, afgifter og told
Revideret grund- og nærhedsnotat om forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalise-
ring af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige va-
rers bevægelser (EMCS)
KOM(2018) 341
1. Resumé
EU-Kommissionen har ved KOM(2018) 341 af 25. maj 2018 fremsat forslag til omarbejdning af afgø-
relsen vedrørende digital registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser. Forslaget er den 1.
juni 2018 fremsat i dansk sprogversion.
Formålet med forslaget er at udvide IT-systemet EMCS, der bruges til registrering og kontrol af punktaf-
giftspligtiges varers bevægelse inden for EU, så der sker en øget digital registrering og overvågning af varers
bevægelse mellem medlemslande, når varen er frigivet til forbrug (dvs. der er betalt afgift af varen). Forslaget
skal forenkle proceduren og muliggøre en korrekt overvågning af bevægelser af sådanne varer. Endelig skal
forslaget danne grundlag for yderligere automatisering af processer i EUs lovgivning om punktafgifter, hvor
en sådan automatisering anses for hensigtsmæssig.
Nærværende forslag er en del af en punktafgiftspakke bestående af tre forslag
et direktivforslag, et for-
ordningsforslag og et afgørelsesforslag
som skal
forbedre overvågningen af punktafgiftspligtige varers bevæ-
gelse indenfor EU, styrke bekæmpelsen af svig og mindske den administrative byrde for de erhvervsdrivende
og skattemyndighederne.
Punktafgiftspakken udspringer af en større evaluering af cirkulationsdirektivet.
Kommissionen og Rådet har på baggrund af evalueringen konkluderet, at der er en generel tilfredshed med
reglerne. Det blev dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Forslaget vedrørende omarbejdning af cirkulationsdirektivet (KOM(2018) 346) danner grundlag for nær-
værende forslag samt forslag om ændring af indhold af de nationale registrer for afgiftspligtige virksomheder
(KOM(2018) 349).
Regeringen ser positivt på forslaget om, at der sker en øget automatisk registrering af bevægelser af punkt-
afgiftspligtige varer inden for EU, når varer er frigivet til forbrug, herunder af hensyn til myndighedernes
mulighed for kontrol samt erhvervslivets og myndighedernes administrative byrder.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. maj 2018 fremsat nærværende forslag om at udvide registrerin-
gen af punktafgiftspligtige varers bevægelse inden for EU, så bevægelsen af varer, der er
frigivet til forbrug, registreres i IT-systemet EMCS, når de flyttes til en anden medlemsstats
område med henblik på levering til erhvervsmæssige formål i denne anden medlemsstat.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0002.png
Nærværende forslag er en del af en punktafgiftspakke bestående af tre forslag
et direktiv-
forslag, et forordningsforslag og et afgørelsesforslag
som skal forbedre overvågningen af
punktafgiftspligtige varers bevægelse indenfor EU, styrke bekæmpelsen af svig og mindske
den administrative byrde for de erhvervsdrivende og skattemyndighederne. Punktafgifts-
pakken udspringer af en større evaluering af cirkulationsdirektivet, hvor det blev påpeget,
at visse regler kan forbedres.
Forslaget vedrørende omarbejdning af cirkulationsdirektivet (KOM(2018) 346) danner
grundlag for nærværende forslag samt forslag om ændring af indhold af de nationale regi-
strer for afgiftspligtige virksomheder (KOM(2018) 349).
Registrering af punktafgiftspligtige varers bevægelser blev første gang indført med direktiv
92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og
omsætning heraf samt kontrol hermed. Direktivet indførte krav om, at varer, der omsættes
under en ordning med suspension af punktafgifter mellem de enkelte medlemsstater, skal
være ledsaget af et følgedokument (Simplified Administrative Accompanying Document,
herefter SAAD) udarbejdet af afsenderen.
Beslutning 1152/2003/EF indførte IT-system Excise Movement and Control System
(EMCS) til elektronisk registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser.
EMCS gav medlemsstaterne mulighed for løbende at følge disse varebevægelser i realtid og
udføre den påkrævede kontrol, herunder under transporten. EMCS gør det endvidere mu-
ligt at forenkle den videre omsætning inden for EU af varer under ordningen med suspen-
sion af punktafgifter.
EMCS dækker aktuelt kun bevægelser af punktafgiftspligtige varer under punktafgiftssu-
spension. Der sker således ikke en registrering i EMCS af bevægelsen af punktafgiftspligtige
varer, der er blevet frigivet til forbrug i en medlemsstats område og derefter transporteres
til en anden medlemsstats område for at blive leveret til kommerciel brug i den anden med-
lemsstat. Disse varer skal i stedet ledsages af et SAAD.
Ifølge Kommissionens evaluering er der følgende problemstillinger ved den nuværende
praksis for brug af SAAD af bevægelser mellem medlemsstater med punktafgiftspligtige
varer, der er frigivet til forbrug:
SAAD vanskeliggør indsamling og aggregering af data for bevægelser af varer mellem
medlemslande, når varen er frigivet til forbrug.
SAAD medfører manglende mulighed for monitorering og mulighed for at følge bevæ-
gelser af varer i realtid. Hermed begrænses også muligheden for at gennemføre kontrol-
ler samt risikoanalyser til brug for at minimere svindel med afgiftsbetalinger.
De økonomiske aktører er i tvivl om, hvordan SAAD skal udfyldes. Der er hertil mangel
på gennemskuelighed af den kommercielle behandling af nogle varer samt mangel på
information om hvilken procedurer, der skal følges.
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0003.png
De økonomiske aktører anser de høje administrative omkostninger ved overholdelse af
regler og procedurer som en af de største hindringer for samhandel inden for EU med
punktafgiftspligtige varer, hvor der er betalt afgift.
De nationale skattemyndigheder betragter papirarbejdet i forbindelse med de
nuværende procedurer som belastende, da der er mange administrative opgaver, der skal
udføres manuelt, hvilket øger den tid, der kræves for at behandle ansøgningerne.
Proceduren for bevægelsen af varer under afgiftssuspension (via EMCS) anses generelt
for at være mindre byrdefuld end proceduren for bevægelsen af varer, der er frigivet til
forbrug (via SAAD).
Nærværende forslag er således en konsekvens af de identificerede problemstillinger.
3. Formål og indhold
Formålet med dette initiativ er at ændre Rådets afgørelse 1152/2003/EF om edb-mæssig
registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, således at bevægelsen mel-
lem medlemsstater af punktafgiftspligtige varer, der er frigivet til forbrug, inkluderes i af-
gørelsen.
Forslaget skal forenkle proceduren og muliggøre en korrekt overvågning af sådanne bevæ-
gelser af varer. Endeligt skal forslaget danne grundlag for yderligere automatisering af
processer i EUs lovgivning om punktafgifter, hvor en sådan automatisering anses for
hensigtsmæssig.
Nærværende forslag har til formål at muliggøre:
Forbedret dataindsamling og risikoanalyse, da der sker en øget automatisk registrering
af varernes bevægelser.
Forbedret kontrol, der kan reducere svindel med afgiftsbetalingen, da bevægelsen af
varer kan spores i realtid.
Reduktion af administrative omkostninger for erhvervslivet og myndigheder i forhold
til brug af SAAD, da registreringen sker elektronisk i EMCS
Potentiel øget handel inden for EU med punktafgiftspligtige varer, der er frigivet til
forbrug, da de administrative omkostninger ved sådan handel reduceres.
De primære indholdsmæssige ændringer i nærværende forslag omfatter:
En tilføjelse af at der skal ske en registrering i EMCS af bevægelsen mellem medlems-
stater for punktafgiftspligtige varer, der er frigivet til forbrug.
En generel opdatering af teksten, så den bringes i overensstemmelse med aktuel sprog-
brug og betegnelser.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel
114, hvorved Europa-Parlamentet træffer afgørelse efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet, at nærhedsprincippet finder anvendelse,
idet forslaget ikke falder ind under den Europæiske Unions enekompetence. Forslagets mål
kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan bedre nås på EU-plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Afgørelse 1152/2003/EF om edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige
varers bevægelser samt cirkulationsdirektivet (2008/118/EF) blev indført i dansk ret med
lov nr. 1385 af 21. december 2009. Ved loven gennemføres en obligatorisk elektronisk
procedure for udfærdigelse af ledsagedokument i forbindelse med bevægelsen af punktaf-
giftspligtige varer, som forsendes under afgiftssuspensionsordningen.
Den 28. januar 2011 indførte Danmark den obligatoriske elektroniske procedure ved for-
sendelser af harmoniserede punktafgiftspligtige varer (mineralolieprodukter, spiritus, to-
bak, øl og vin) under afgiftssuspension inden for EU ved brug af EMCS.
Bevægelsen af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU er aktuelt reguleret i
spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Registrering af punktafgiftspligtige varer under afgiftssuspension er aktuelt reguleret i en
række bekendtgørelser. En vedtagelse af nærværende forslag vurderes således umiddelbart
at kræve ændringer i disse bekendtgørelser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at de foreslåede simplifikationer, hovedsageligt via automatisering
og hamonisering af procedurer, kan medføre besparelser for erhvervslivet i EU på samlet
32.27 mio. EUR.
Erhvervsstyrelses Team Effektivregulering (TER) bemærker indledningsvist, at forslaget
har til formål at udvide Systemet til Verifikation af Punktafgiftspligtige Varers Omsætning
(EMCS) til også at omfatte bevægelser inden for EU af punktafgiftspligtige varer, der er
overgået til forbrug, med henblik på at forenkle proceduren og tillade en passende over-
vågning af sådanne bevægelser samt at danne grundlag for yderligere automatisering af pro-
cesser i Unionens lovgivning om punktafgifter, hvor en sådan automatisering anses for
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0005.png
hensigtsmæssig. Uden dette forslag vil det ikke være muligt at sikre en koordineret planlæg-
ning af automatiseringen af proceduren for bevægelser inden for EU af punktafgiftspligtige
varer, der er overgået til forbrug.
TER vurderer, at afgørelsen vil medføre administrative lettelser for dansk erhvervsliv. I den
forbindelse lægger TER til grund, at Skattestyrelsen har oplyst, at udvidelsen af systemet
forventes at lette virksomhedernes arbejde i forbindelse med bl.a. oprettelse af en ny for-
sendelse, registrering af skift i destination for forsendelsen, anmodning om udbetaling eller
indbetaling af afgiftsdifference.
TER anfører, at de administrative lettelser ikke kan vurderes nærmere. Dette skyldes, at de
nærmere foranstaltninger, der er nødvendige for at ændre, udvide og drive IT-systemet, jf.
artikel 6, finder sted i forbindelse med vedtagelse af Kommissionens gennemførelsesrets-
akter på området. TER vil på den baggrund vurdere de administrative lettelser nærmere,
når disse retsakter foreligger.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionen vurderer, at de tre forslag i afgiftspakken kan medføre administrative be-
sparelser for medlemsstaterne i EU på samlet 14.55 mio. EUR årligt. Besparelserne opnås
hovedsageligt via automatisering og harmonisering af procedurer.
Skatteforvaltningen har foretaget en foreløbig samlet vurdering af de administrative konse-
kvenser for de tre forslag i punktafgiftspakken. På det foreliggende grundlag vurderes for-
slagene at medføre engangsomkostninger til systemtilpasning på ca. 10-15 mio. kr. og
driftsomkostninger til vejlednings- og kontrolopgaver på ca. 2-5 mio. kr. Der pågår en kon-
solidering heraf.
8. Høring
Forslaget blev 6. juli 2018 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT (nu Skattestyrelsen), Bryggeriforeningen, Cevea, CEPOS, Dansk Erhverv, Dansk
Byggeri, Danske Advokater, De Samvirkende Købmænd, DI, Foreningen Danske Reviso-
rer, FSR - danske revisorer, Finans Danmark, Justitia, Kraka, SRF Skattefaglig Forening,
Erhvervsstyrelsen
Team effektiv regulering.
Der blev anmodet om bemærkninger senest den 24. august 2018.
FSR - danske revisorer (FSR) har sendt bemærkninger til høringen. Høringssvaret er resu-
meret i det følgende.
FSR anerkender afgørelsesforslaget i forhold til, at forslaget vil give mulighed for doku-
mentation af, at afgiftsbelagte varer er sendt til et andet EU-land, således at dokumentati-
onsmuligheden for afgiftsgodtgørelse i afsenderlandet lettes. FSR bemærker dog, at det i
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0006.png
højere grad bør tydeliggøres, at tanken bag denne udvidelse - ud over kontrolmuligheden -
er at sikre denne mulighed i hele EU.
Forslaget vil forventeligt medføre en øget, men dog mindre administrativ byrde for vare-
modtagerne i Danmark, da de må formodes at skulle bruge mere tid på administration i
forhold til at håndtere EMCS-systemet.
FSR finder det vigtigt, at gennemførsel af initiativet sker så lempeligt for virksomhederne
som muligt i en implementeringsfase, og at der udarbejdes let tilgængelige guidelines af
Skattestyrelsen, som rammer målgruppen.
Samtidig opfordrer FSR til, at Skatteministeriet foranlediger en ændring i registreringsfor-
holdene i Danmark, således at der opnås et afgiftsnummer, som kan deles med afsender.
Dette vil, efter FSRs overbevisning, uden større besvær være muligt at implementere i det
nuværende afgiftssetup.
FSR vil opfordre til, at det fra Skatteministeriets og regeringens side overvejes, hvordan
man lavpraktisk vil håndtere vareafsendelser fra Danmark. I dag er mange virksomheder
ikke registreret hos Skattestyrelsen for godtgørelse ved eksport, og der vil forekomme eks-
tra administrative forhold for denne virksomhedskreds, for at opnå dette. Samtidig er det i
dag ikke et krav, at der sker månedlig angivelse i forhold til eksport.
FSR anser derfor forslaget for, potentielt, at kunne øge administrationsbyrder og dertilhø-
rende risiko for eksporten for denne virksomhedsgruppe. I forbindelse med forslaget op-
fordres Skatteministeriet derfor til at gå i dialog med interessenter for at imødegå eventuelle
problematikker.
Slutteligt finder FSR, at forslaget mangler stillingtagen til, hvordan flytning af varer mellem
en virksomheds lager i fx Tyskland og Danmark håndteres, ligesom at eksport via et andet
EU-land ikke er nævnt. Dette bør afklares for at sikre en harmonisering og praktisk mulig-
hed for at håndtere denne type eksporter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved drøftelser af forslaget i rådsgruppen er der lagt op til i første omgang at fokusere på
drøftelserne om forslaget vedrørende omarbejdning af cirkulationsdirektivet (KOM (2018)
346), der danner grundlag for nærværende forslag samt forslag om ændring af indhold af
de nationale registrer for afgiftspligtige virksomheder
(KOM (2018) 349). De to afledte
forslag er er derfor kun blevet drøftet i begrænset omfang.
Medlemslandene er dog umid-
delbart positivt indstillet overfor forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på Kommissionens forslag, da en øget automatisering af
registreringen af afgiftspligtige varer, der er frigivet til forbrug, kan reducere de administra-
tive byrder for erhvervslivet og myndigheder. Ligeledes øges mulighederne for kontrol,
hvilket kan være medvirkende til at reducere svindel med afgiftsbetalingen.
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om digitalisering af registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægelser, fra skatteministeren
1998572_0007.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 28. juni blev grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 7 af 7