Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2018-8276
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglys-
ningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven
(Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om
afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
§1
Lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1290 af 5. novem-
ber 2016, ophæves.
§2
I lov om opkrævning af skatter og afgift m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. septem-
ber 2016, som ændret ved § 19 i lov nr. 1555 af 19. december 2017 og § 4 i lov nr. 1682 af 26. de-
cember 2017, foretages følgende ændring:
1.
Bilag 1, liste A, nr. 30
ophæves.
Nr. 31-32 bliver herefter nr. 30-31.
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som ændret se-
nest ved § 1 i lov nr. 1130 af 11. september 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 29 B, stk. 10, 2. pkt.,
indsættes efter ”decimal”: ”, hvorefter der tillægges 2 procentpoint”.
§4
I tinglysningsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007, som ændret bl.a. ved § 10 i
lov nr. 295 af 11. april 2011 senest ved og § 4 i lov nr. 359 af 29. april 2018, foretages følgende æn-
dringer:
1.
§ 1, nr. 5
og
6,
ophæves.
2.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§ 4 eller 13« til: »§ 4«
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
3.
§ 3, stk. 3,
ophæves.
4.
§§ 13-15
ophæves.
§5
I øl- og vinafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 23. marts 2017, som ændret ved § 6
i lov nr. 1686 af 26. december 2017 og § 6 i lov nr. 104 af 13. februar 2018, og senest ved [§ 24 i lov
nr. X af 18. december 2018], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »56,02 kr.« til: »48,74 kr.«
2.
I
§ 3, stk. 2, nr. 1,
ændres »5,34 kr.« til: »5,18 kr.«
3.
I
§ 3, stk. 2, nr. 2,
ændres »11,61 kr.« til: »11,26 kr.«
4.
I
§ 3, stk. 2, nr. 3,
ændres »15,55 kr.« til: »15,08 kr.«
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§§ 4 og 5 træder i kraft den 1. april 2019.
Stk. 3.
§ 3 har virkning for indkomståret 2019 og senere indkomstår.
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nedsættelse af afgift på øl og vin
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslaget
2.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Lovforslaget
2.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Lovforslaget
2.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Lovforslaget
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Nedsættelse af afgift på øl og vin
3.1.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
3.1.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
3.1.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1.1. Nedsættelse af afgift på øl og vin
4.1.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
4.1.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
4.1.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
7.1.1. Nedsættelse af afgift på øl og vin
7.1.2. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti har
den 30. november 2018 indgået aftale om finansloven for 2019, der gennemfører en række initiati-
ver, der bl.a. skal være med til at nedbringe grænsehandlen og sikre danske arbejdspladser. Forsla-
get har til formål at udmønte en del af denne aftale.
Aftaleparterne ønsker at nedsætte afgiften på øl og vin med henblik på at reducere grænsehandlen
og øge omsætningen i danske butikker.
Aftaleparterne ønsker endvidere at afskaffe registreringsafgiften på fly samt foderfosfatafgiften,
som er en afgift på fosfor, der anvendes som ernæring til dyr. Afskaffelsen af registreringsafgiften
på fly reducerer omkostningen ved at registrere fly både for private og virksomheder. Afskaffelsen
af foderfosfatafgiften vil lempe byrderne for danske landbrugsvirksomheder og gøre det billigere at
producere danske fødevarer. Derved styrkes danske producenters konkurrenceevne overfor uden-
landske producenter.
Som led i finansieringen af aftale om finansloven for 2019 er aftaleparterne desuden enige om at
forhøje restskatteprocenten for selskabsskat med et fast tillæg på 2 procentpoint. Finansieringsbidra-
get prioriteres til lavere afgifter og bedre forhold for erhvervslivet.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Det foreslås, at afgifterne på øl og vin reduceres, så der for øl betales en afgift på 48,74 kr. pr. liter
100 pct. ren alkohol (ætanolindholdet) og en afgift for vin og frugtvin m.m. på 5,18 kr. pr. liter for
vin med et ætanolindhold på over 1,2 pct. vol. men ikke over 6 pct. vol., 11,26 kr. pr. liter for vin
med et ætanolindhold på over 6 pct. vol. men ikke over 15 pct. vol. og 15,08 kr. pr. liter for vin med
et ætanolindhold på over 15 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol. Ølafgiften udgør i dag 56,02 kr. pr.
liter ren alkohol, mens afgift på vin og frugtvin m.v. udgør 5,34 kr. pr. liter for vin med et ætanol-
indhold på over 1,2 pct. vol. men ikke over 6 pct. vol., 11,61 kr. pr. liter for vin med et ætanolind-
hold på over 6 pct. vol. men ikke over 15 pct. vol. og 15,55 kr. pr. liter for vin med et ætanolindhold
på over 15 pct. vol. men ikke over 22 pct. vol. Med aftale om finansloven for 2019 er der bl.a. lagt
vægt på at nedbringe grænsehandlen med vin og øl med henblik på at øge omsætningen i danske
butikker.
Aftaleparterne er derudover enige om at reducere udgifterne ved at registrere fly i Danmark ved at
afskaffe registreringsafgiften på fly. Det foreslås på denne baggrund at afskaffe afgiften med hen-
blik på at mindske omkostningerne både for private og erhvervsdrivende flyejere. Initiativet bidra-
ger til, at vilkårene for registrering af fly i nabolandene Danmark, Norge og Sverige bliver mere
ens.
Derudover foreslås det at ophæve foderfosfatafgiften for at mindske byrderne for danske landbrugs-
virksomheder og styrke dem i den internationale konkurrence. Afgiften vurderes på længere sigt at
være en unødig byrde for dansk erhvervsliv, da der i 2017 er vedtaget ny fosforregulering, hvor der
fastsættes generelle fosforlofter for hele Danmark, som gør regulering via afgiften overflødig.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Endelig foreslås det at forhøje restskatteprocenten for selskabsskat med et fast tillæg på 2 procent-
point. Denne forhøjelse er en del af den finansiering, der er forudsat i aftale om finansloven for
2019, som prioriteres til lavere afgifter og bedre forhold for erhvervslivet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nedsættelse af afgiften på øl og vin
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende ret betales der afgift af øl, vin og frugtvin m.m., jf. øl- og vinafgiftslovens § 1, stk.
1, 1. pkt., og § 3, stk. 1.
For øl beregnes afgiften på grundlag af indholdet af ren alkohol, og for vin og frugtvin m.v. er afgif-
ten opdelt i tre afgiftssatser afhængig af indholdet af ætanol. Endvidere skal der betales tillægsafgift
af mousserende vin og frugtvin m.m. jf. øl- og vinafgiftslovens § 3 A.
Ved lov nr. 789 af 28. juni 2013 ophævedes indekseringerne af afgiftssatsen for øl, der skulle have
været foretaget pr. 1. januar 2015 og 1. januar 2018. Ved samme lejlighed blev satsen nedsat med
15 pct. pr. 1. juli 2013. Afgiften udgør derved i dag 56,02 kr. pr. liter ren alkohol, jf. øl- og vinaf-
giftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt.
Fra 1. januar 2015 blev afgiftssatserne for vin og frugtvin m.m. forhøjet med 5,50 pct. Denne forhø-
jelse indeholder en indeksering, som omfatter årene 2015-2017. Ved lov nr. 1686 af 26. december
2017 bortfaldt indekseringen af vinafgifterne, der skulle have været foretaget pr. 1. januar 2018. De
gældende satser (2015-satser) blev derved fastholdt. Afgiften udgør i dag 5,34 kr. pr. liter vin med
et ætanolindhold på over 1,2 pct. vol. men ikke over 6 pct. vol., 11,61 kr. pr. liter vin med et ætanol-
indhold på over 6 pct. vol. men ikke over 15 pct. vol. og 15,55 kr. pr. liter vin med et ætanolindhold
på over 15 pct. vol. men ikke over 22 pct. vol., jf. øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 2, nr. 1-3.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås at nedsætte afgiften på øl og vin. Konkret foreslås det, at afgiften på øl nedsættes til
48,74 kr. pr. liter ren alkohol, og at afgift for vin og frugtvin m.m. nedsættes til hhv. 5,18 kr. pr. li-
ter vin med et ætanolindhold på over 1,2 pct. vol. men ikke over 6 pct. vol., 11,26 kr. pr. liter vin
med et ætanolindhold på over 6 pct. vol. men ikke over 15 pct. vol. og 15,08 kr. pr. liter vin med et
ætanolindhold på over 15 pct. vol. men ikke over 22 pct. vol.
2.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende ret betales der afgift for registrering af ejerettigheder over fly og for registrering af
panterettigheder i fly, jf. tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6.
Afgiften udgør 0,1 pct. af flyets værdi ved registrering af ejerrettigheder og 0,1 pct. af pantets værdi
ved registrering af panterettigheder i fly, jf. tinglysningsafgiftslovens § 13 og § 14, stk. 1, 1. pkt.
For registrering af pant i fly, der vejer under 5.700 kg, eller som er registreret godkendt til højst 10
passagerer, udgør afgiften 1,5 pct. af pantets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 13 og § 14, stk. 1,
2. pkt.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås at afskaffe afgiften for registrering af ejerrettigheder over fly og for registrering af pan-
terettigheder i fly.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
2.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende ret betales der afgift af indholdet af mineralsk fosfor i form af fosfater og kemiske
forbindelser, der anvendes som ernæring til dyr (foderfosfat), jf. § 1, stk. 1, i lov om afgift af mine-
ralsk fosfor i foderfosfat (herefter foderfosfatafgiftsloven).
Afgiften udgør 4 kr. pr. kg mineralsk fosfor indeholdt i foderfosfat. Afgiften betales af virksomhe-
der, der fremstiller foderfosfater, som skal registreres hos Skatteforvaltningen, jf. foderfosfatafgifts-
lovens § 3, stk. 1.
Der skal efter anmodning ikke betales afgift af mineralsk fosfor, der anvendes til andre formål end
ernæring til dyr, jf. foderfosfatafgiftslovens § 3, stk. 3.
2.3.2. Lovforslaget
Det foreslås at ophæve foderfosfatafgiftsloven. Herefter vil der ikke længere skulle betales afgift af
mineralsk fosfor, der anvendes som ernæring til dyr.
2.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende ret skal selskaber, foreninger og fonde m.v., der har betalt for lidt i acontoskat i lø-
bet af indkomståret i forhold til den endelige skat, betale restskat, jf. selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 4. Ved betaling af restskat beregnes en restskatteprocent i tillæg til restskatten, jf. selskabsskat-
telovens § 29 B, stk. 10, jf. stk. 4, 3. pkt. Restskatteprocenten udgør aktuelt 2,8 pct. (indkomståret
2018).
Skatteforvaltningen offentliggør indkomstårets restskatteprocent efter selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 7, senest den 15. december i indkomståret, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 12, 1. pkt. Rest-
skatteprocenten er senest offentliggjort ved SKM2018.561.SKTST.
Restskatteprocenten fastsættes årligt og beregnes på grundlag af et simpelt gennemsnit af den af
Danmarks Nationalbank opgjorte kassekreditrente for ikke-finansielle selskaber i månederne januar
til september i indkomståret med fradrag af selskabsskatteprocenten (efter-skat renten), jf. selskabs-
skattelovens § 29 B, stk. 10, 1. pkt. Denne rente ganges med 480/360 og afrundes til en decimal, jf.
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, 2. pkt. Herved korrigeres for, at selskabernes slutskat og der-
med evt. restskat først opgøres i november året efter indkomståret, og der således går i gennemsnit
knap 1 �½ år fra det gennemsnitlige indtjeningstidspunkt, til restskatten opkræves. Restskatteprocen-
ten kan maksimalt udgøre 10 pct., jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, 3. pkt.
Restskat med tillæg af restskatteprocent forfalder til betaling den 1. november i året efter indkomst-
året, jf. selskabsskattelovens § 30, stk. 1, og sidste rettidige indbetaling er den 20. november, jf. sel-
skabsskattelovens § 30, stk. 4.
2.4.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at restskatteprocenten efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, forhøjes med et fast
tillæg på 2 procentpoint. Med det aktuelle renteniveau (indkomståret 2018) vil det indebære, at rest-
skatteprocenten forhøjes fra 2,8 pct. til 4,8 pct.
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0007.png
Med den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil der også ske en forhøjelse af det procenttil-
læg, der betales ved selskabers frivillige indbetalinger af acontoskat i perioden fra og med den 21.
november i indkomståret til og med den 1. februar i året efter indkomståret, jf. selskabsskattelovens
§ 29 B, stk. 7, da procenttillægget, der betales ved indbetalinger af acontoskat i den nævnte periode,
fastsættes med udgangspunkt i restskatteprocenten i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, jf. sel-
skabsskattelovens § 29 B, stk. 11. Med det aktuelle renteniveau (indkomståret 2018) vil det inde-
bære, at procenttillægget ved indbetaling af acontoskat i perioden fra og med den 21. november i
indkomståret til og med den 1. februar i året efter indkomståret forhøjes fra 0,5 pct. til 0,9 pct.
Den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil indebære, at restskatteprocenten i højere grad
vil afspejle de gennemsnitlige låneomkostninger ved at optage gæld på de frie kapitalmarkeder og
vil tilskynde til, at selskaber og foreninger m.v. i videst mulig omfang foretager indbetaling af acon-
toskat for at undgå restskat.
Ændringen foreslås tillagt virkning for afregning af restskat for indkomståret 2019 og senere ind-
komstår. Den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil endvidere få virkning for tillæg til fri-
villige indbetalinger af acontoskat i perioden fra og med den 21. november 2019 til og med den 1.
februar 2020, da dette tillæg beregnes ud fra restskatteprocenten.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Nedsættelse af øl- og vinafgiften
Forslaget om at nedsætte øl- og vinafgiften pr. 1. april 2019 skønnes i 2019 at medføre et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 135 mio. kr. og ca. 95 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd
heraf ca. 70
mio. kr. som følge af nedsættelsen af ølafgiften og ca. 25 mio. kr. som følge af nedsættelsen af vin-
afgiften,
jf. tabel 1.
Den varige virkning skønnes at udgøre et umiddelbart mindreprovenu på ca.
160 mio. kr. og ca. 110 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Finansårsvirkningen i 2019 skønnes at udgøre et mindreprovenu på ca. 95 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af nedsættelse af øl- og vinafgiften
Varig
virkning
-110
-50
-160
Finansårs-
virkning
2019
-65
-30
-95
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Ølafgift
Vinafgift
I alt
Provenuvirkning efter tilbage-
løb
Ølafgift
Vinafgift
I alt
Provenuvirkning efter tilbage-
løb og adfærd
Ølafgift
Vinafgift
I alt
2019
-95
-40
-135
2020
-120
-55
-175
2021
-120
-50
-170
2022
-115
-50
-170
2023
-115
-50
-165
2024
-115
-50
-160
2025
-110
-50
-160
-105
-45
-155
-90
-40
-130
-115
-50
-170
-115
-50
-165
-115
-50
-160
-110
-50
-160
-110
-45
-155
-105
-45
-155
-80
-30
-110
-70
-25
-95
-90
-35
-120
-90
-30
-120
-85
-30
-120
-85
-30
-115
-85
-30
-115
-80
-30
-110
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0008.png
Note: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Det forudsættes beregningsteknisk, at afgifterne indekseres efter 2025. Provenuvirkningen i alt stemmer ikke nødvendigvis med de
enkelte provenuvirkninger for hhv. vin og øl grundet afrunding.
Nedsættelsen af øl- og vinafgifterne forventes at medføre et øget forbrug af øl og vin og et mindre
forbrug af spiritus. Endvidere forventes danskeres grænsehandel med øl og vin at falde, samtidig
med at udlændinges grænsehandel i Danmark forventes at stige. Disse adfærdseffekter forventes
samlet set at reducere mindreprovenuet.
Forslaget forventes dermed at medføre en meromsætning i Danmark i 2019 på ca. 55 mio. kr. i form
af hjemvendt grænsehandel m.v.
3.1.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
Forslaget om afskaffelse af registreringsafgiften på fly skønnes at medføre et varigt mindreprovenu
på ca. 5 mio. kr. (2019-niveau) efter tilbageløb og adfærd. Finansårsvirkningen på kontoen for ting-
lysningsafgiften skønnes efter afrunding at udgøre et mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. i 2019,
jf. ta-
bel 2.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af registreringsafgiften på fly
Varig
virkning
-5
-5
-5
Finansårs-
virkning
2019
-5
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
2019
-5
-5
-5
2020
-5
-5
-5
2021
-5
-5
-5
2022
-5
-5
-5
2023
-5
-5
-5
2024
-5
-5
-5
2025
-5
-5
-5
Note: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tilbageløb og adfærd samt provenuvirkning af ikrafttrædelse fra 1. april 2019 er af begrænset størrelse, og ændrer ikke det afrundede
skøn.
Afskaffelse af registreringsafgiften på fly reducerer omkostningen ved at registrere fly i Danmark
både for private og erhvervsdrivende. Erhvervslivets besparelse forventes overvæltet i lavere priser
på flyrejser. Besparelsen ved afskaffelse af registreringsafgiften på fly forudsættes omsat i øget for-
brug af andre moms- og afgiftsbelagte varer, hvilket medfører et mindre tilbageløb på statens ind-
tægter. Herudover er der indregnet en mindre positiv effekt på arbejdsbuddet af afgiftsbesparelsen.
3.1.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
Forslaget om at afskaffe foderfosfatafgiften skønnes at indebære et varigt mindreprovenu på ca. 15
mio. kr. umiddelbart og ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Finansårsvirkning i 2019 skønnes
at udgøre ca. 20 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af foderfosfatafgiften
Varig
virkning
-15
-10
-10
Finansårs-
virkning
2019
-20
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
2019
-25
-15
-15
2020
-50
-25
-25
2021
-45
-25
-25
2022
-45
-25
-25
2023
-45
-25
-25
2024
-45
-25
-25
2025
-40
-25
-25
Note: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Den varige provenuvirkning er mindre end de første år, idet afgiften ikke indekseres.
Der er i tilbageløbet taget højde for afledte skattebetalinger ved stigende jordpriser, der skønnes at
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0009.png
følge af en særskilt afgiftslempelse for landbruget, hvorved branchens relative afgiftsbelastning re-
duceres. Det er lagt til grund, at afgiften ikke har nogen nævneværdig adfærdsregulerende effekt.
3.1.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
Forslaget om at forhøje restskatteprocenten for selskabsskat vurderes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt. Opgjort efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at
udgøre ca. 120 mio. kr.,
jf. tabel 4.
I vurderingen er der taget udgangspunkt i, at selskabernes samlede restskat i perioden 2014-2016
har udgjort ca. 10 mia. kr. årligt. En del af det umiddelbare merprovenu vil blive opvejet af færre
indtægter fra andre skatter og afgifter i form af tilbageløb fra bl.a. reducerede indtægter fra beskat-
ningen af aktieudbytter. Dette tilbageløb skønnes at udgøre ca. 15 pct. af det umiddelbare mindre-
provenu. Samtidig vil den højere forrentning ved restskat i vidt omfang have samme incitaments-
virkninger som en forhøjelse af selskabsskatten og vil således bl.a. trække i retning af færre investe-
ringer og dermed lavere vækst i BNP. De samlede adfærdseffekter skønnes at reducere merprove-
nuet med knap 25 pct. af den umiddelbare virkning.
Tabel 4. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjet restskatteprocent for selskabsskat
Varig
virkning
200
170
120
Finansårs-
virkning
2019
0
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
Note: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
2019
200
170
120
2020
200
170
120
2021
200
170
120
2022
200
170
120
2023
200
170
120
2024
200
170
120
2025
200
170
120
Forslaget forventes ikke at have nævneværdig finansårsvirkning i 2019, da restskatteprocenten for
selskabsskat først beregnes og tillægges restskatten i forbindelse med opgørelsen af slutskatten i
året efter indkomståret. Forhøjelse af restskatteprocenten vil dog tilskynde flere virksomheder til at
øge deres aconto indbetalinger for at undgå at komme i restskatteposition. Denne effekt lader sig
dog ikke umiddelbart kvantificere.
Ændringen har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
Provenuvirkningen vil have karakter af offentlige nettorenteindtægter, som påvirker den strukturelle
saldo via et syv-års glidende gennemsnit. Dermed skønnes forslaget at medføre et strukturelt pro-
venu svarende til ca. 70 mio. kr. i 2019 stigende til ca. 120 mio. kr. i 2022 opgjort efter tilbageløb
og adfærd.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige implementeringskonsekvenser eller admini-
strative omkostninger for Skatteforvaltningen.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
4.1.1 Nedsættelse af øl- og vinafgiften
Med den foreslåede nedsættelse af øl- og vinafgiften vil erhvervslivet opnå en umiddelbar afgiftslet-
telse svarende til den umiddelbare provenuvirkning, der udgør ca. 175 mio. kr. i 2020 faldende til
ca. 160 mio. kr. varigt, som dog må forventes overvæltet til forbrugerne i form af lavere priser.
Samtidig forventes nedsættelsen at medføre en øget efterspørgsel efter øl og vin dels som følge af
en stigning i danskernes samlede forbrug, mindre dansk grænsehandel i udlandet og øget uden-
landsk grænsehandel i Danmark.
4.1.2. Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
Med den foreslåede afskaffelse af registreringsafgiften på fly vil erhvervslivet opnå en umiddelbar
afgiftslettelse svarende til den umiddelbare provenuvirkning, der udgør ca. 5 mio. kr. årligt, som
primært forventes overvæltet i lavere priser på flyrejser.
4.1.3. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
Med den foreslåede afskaffelse af foderfosfatafgiften skønnes erhvervslivet at opnå en umiddelbar
afgiftslettelse svarende til den umiddelbare provenuvirkning, der udgør ca. 50 mio. kr. i 2020 fal-
dende til ca. 15 mio. kr. varigt, som umiddelbart forventes at komme landbruget til gode.
4.1.4. Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat
Den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat vil tilskynde virksomhederne til at
sikre en mere korrekt acontobetaling af selskabsskat for at undgå restskat. I det omfang selskaberne
ikke præcist kan forudsige deres skattepligtige indkomst i løbet af indkomståret, kan selskaberne
have vanskeligt ved at tilpasse deres indbetaling af acontoskat med henblik på at undgå evt. rest-
skat. I disse situationer vil en forhøjelse af restskatteprocenten ved restskat svare til en forhøjelse af
den effektive selskabsskattesats svarende til den umiddelbare provenuvirkning, der udgør ca. 200
mio. kr. årligt.
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har været i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som vurderer, at
lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De administrative konse-
kvenser vil derfor ikke blive kvantificeret yderligere.
De fem principper for agil erhvervsrettet regulering er ikke relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
En afskaffelse af afgiften på foderfosfat kan isoleret set øge fosforoverskuddet på kort sigt. Det vur-
deres dog, at afgiften på længere sigt er overflødig, da der i 2017 er indført ny regulering vedrø-
rende udbringning af fosfor i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. Der er således med
den nye fosforregulering foretaget en ændring af miljøkravene for udbringning af fosfor ift. den tid-
ligere regulering og gennemført lofter for udbringning af fosfor med gødning med gradvise skær-
pelser frem til 2022, så fosforlofterne i 2022 kommer omtrent op på niveau med den tidligere regu-
lering. Efter 2022 skal lofterne for de enkelte gødningstyper besluttes, så gennemsnittet af fosforlof-
terne rammer et samlet niveau, som er udtryk for yderligere skærpelser.
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Fosforlofterne fastsætter, hvor meget fosfor pr. hektar udbringningsareal der må udbringes for for-
skellige typer af gødning, herunder forskellige typer husdyrgødning. Fosforreguleringen indeholder
samtidig en mekanisme, der gør, at der i beregningen af fosforindholdet i husdyrgødning kan tages
højde for en dokumenteret effektiv fodring bl.a. gennem brug af fytase. Fytase er et enzym, der øger
tilgængeligheden af det eksisterende fosforindhold i korn. Ved tilsætning af fytase fremfor foderfos-
fat reduceres fosforindholdet i husdyrgødningen. Husdyrbrug kan således udbringe mere gødning
pr. hektar inden for fosforloftet, hvis fosforindholdet i gødningen reduceres i forhold til normen for
gødningen. De kommende skærpelser af fosforlofterne og muligheden for at tage højde for en mere
effektiv fodring giver et nyt og forstærket incitament til at anvende fytase. Derved varetages det
miljømæssige formål med foderfosfatafgiften fremover af fosforreguleringen.
Lovforslagets øvrige forslag har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
7.1. Nedsættelse af øl- og vinafgiften
I henhold til EU-traktatens artikel 110 er det ikke tilladt at anvende interne afgifter, der indirekte
beskytter indenlandsk producerede varer i forhold til udenlandsk producerede varer, da dette anses
for diskriminering af de udenlandsk producerede varer.
I Danmark er der i dag et spænd mellem afgifterne på øl og vin på 54 pct. til fordel for øl. Der fin-
des imidlertid større afgiftsspænd i andre EU-lande, og derfor foreslås det at nedsætte afgiften på øl
med 13 pct. mens afgiften på vin foreslås nedsat med 3 pct. Dermed vil afgiftsspændet ligge på ni-
veau med Litauen, hvor spændet i dag er på 72 pct.
Det er regeringens vurdering, at et sådant spænd er foreneligt med EU-retten.
7.2. Afskaffelse af foderfosfatafgiften
Der er fastsat regulering af udledningen af fosfor i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske for-
anstaltninger (vandrammedirektivet) og Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om be-
skyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget (nitratdirektivet).
Afskaffelsen af foderfosfatafgiften forventes ikke at have betydning for de EU-retlige forpligtelser,
der følger af vandrammedirektivet og nitratdirektivet, selvom en afskaffelse af foderfosfatafgiften
forventes at øge fosforoverskuddet på kort sigt. Det er dog uden betydning for overholdelse af vand-
rammedirektivet og nitratdirektivet, da der ved fastsættelse af fosforlofter i lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v. ikke er taget særskilt hensyn til foderfosfatafgiften. Det vurderes på
denne baggrund, at afskaffelsen af foderfosfatafgiften kan ske inden for rammerne af direktiverne.
Afskaffelsen af foderfosfatafgiften vurderes på baggrund af ovenstående at være i overensstem-
melse med EU-retten.
Lovforslagets øvrige forslag indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0012.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. december 2018 til den 16. januar 2019 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI, ATP, borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Bryggeriforeningen, Business Danmark, Børsmægler-
foreningen, CEPOS, Cevea, Coop, DAKOFA, Danmarks Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Skovforening,
Dansk Told- og Skatte-
forbund, Danske Advokater, Danske Regioner, DGI, Danske Speditører, Danske Vandværker,
DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, De Samvirkende Købmænd, DI, DI Trans-
port, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DVCA, Er-
hvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen
Danske Revisorer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF, Greenpeace Danmark, HOFOR, HORESTA,
IBIS, ISOBRO, It-Branchen, Justitia, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, KL, Kraka, Kræftens
Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsskatteret-
ten, Mellemfolkeligt Samvirke, Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Nationalt Center for Miljø
og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordsøfonden, Nærbutikkernes Landsforening, Olie Gas Dan-
mark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SEGES, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet, Team Danmark,
Tinglysningsretten, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark, Økologisk Landsforening og WWF.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Forslaget om at forhøje rest-
skatteprocenten for selskabs-
skat vurderes at medføre varigt
merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 120 mio. kr.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Forslaget om at nedsætte øl-
afgiften skønnes at medføre
et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca.
80 mio. kr.
Forslaget om at nedsætte vin-
afgiften skønnes at medføre
et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca.
30 mio. kr.
Forslaget om afskaffelse af
registreringsafgiften på fly
forventes at medføre et varigt
mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på ca. 5 mio.
kr.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0013.png
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Forslaget om at afskaffe fo-
derfosfatafgiften skønnes at
medføre et varigt mindrepro-
venu efter tilbageløb og ad-
færd på ca. 10 mio. kr.
Ingen
Forslagene vedrørende nedsæt-
telse af øl- og vinafgiften for-
ventes at medføre en umiddel-
bar besparelse for erhvervslivet
på ca. 175 mio. kr. i 2020, som
dog må forventes overvæltet til
forbrugerne i form af lavere
priser. Samtidig forventes ned-
sættelsen at medføre en øget ef-
terspørgsel efter øl og vin.
Forslaget om afskaffelse af re-
gistreringsafgiften på fly for-
ventes at medføre en umiddel-
bar besparelse for erhvervslivet
på ca. 5 mio. kr. årligt.
Forslaget om afskaffelse af fo-
derfosfatafgiften forventes at
medføre en umiddelbar bespa-
relse for erhvervslivet på ca. 50
mio. kr. i 2020.
Ingen
Forslaget om at forhøje rest-
skatteprocenten for selskabs-
skat vil i situationer, hvor sel-
skaberne ikke præcist kan
forudsige deres skattepligtige
indkomst i løbet af indkomst-
året og derfor vanskeligt kan
tilpasse indbetalingen af
acontoskat, svare til en forhø-
jelse af den effektive sel-
skabsskattesats svarende til
den umiddelbare provenu-
virkning på ca. 200 mio. kr.
årligt.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Team Ef-
fektiv Regulering vurderer, at
lovforslaget medfører admi-
nistrative konsekvenser under
4 mio. kr. årligt. De admini-
strative konsekvenser vil der-
for ikke blive kvantificeret
yderligere.
Ingen
Forslaget om afskaffelse af
foderfosfatafgiften medfører,
at det miljømæssige formål
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
13
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0014.png
Forholdet til EU-retten
med afgiften fremover vareta-
ges af fosforreguleringen.
Fsva. forslaget om nedsættelse af øl- og vinafgiften bemærkes,
at det i henhold til EUF-traktatens artikel 110 ikke er tilladt at
anvende interne afgifter, der indirekte beskytter indenlandsk
producerede varer i forhold til udenlandsk producerede varer,
da dette anses for diskriminering af de udenlandsk producerede
varer.
I Danmark er der i dag et spænd mellem afgifterne på øl og vin
på 54 pct. til fordel for øl. Der findes imidlertid større afgifts-
spænd i andre EU-lande, og derfor foreslås det at nedsætte af-
giften på øl med 13 pct., mens afgiften på vin foreslås nedsat
med 3 pct. Dermed vil afgiftsspændet ligge på niveau med Li-
tauen, hvor spændet i dag er på 72 pct.
Det er regeringens vurdering, at et sådant spænd er foreneligt
med EU-retten.
Fsva. forslaget om afskaffelse af foderfosfatafgiften vurderes
det at være i overensstemmelse med de EU-retlige forpligtelser,
som følger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedi-
rektivet) og Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991
om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater,
der stammer fra landbruget (nitratdirektivet).
Lovforslagets øvrige forslag indeholder ingen EU-retlige aspek-
ter.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
14
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter gældende ret betales en afgift af indholdet af mineralsk fosfor i form af fosfater og kemiske
forbindelser, der kan anvendes som ernæring til dyr (foderfosfater), jf. foderfosfatafgiftslovens § 1,
stk. 1.
Efter gældende ret skal der ligeledes betales dækningsafgift af varer, som indeholder foderfosfat og
kan anvendes som ernæring til dyr, jf. foderfosfatafgiftslovens § 1, stk. 2. Det kan f.eks. være en fo-
derblanding, hvor der er tilsat foderfosfat.
Foderfosfater er defineret som mononatrium, monodicalciumfosfat, monocalciumfosfat, dicalcium-
fosfat, fosforsyre og lignende midler med et indhold af mineralsk fosfor, som kan bruges til ernæ-
ring af dyr. Afgiften udgør 4 kr. pr. kg mineralsk fosfor, jf. foderfosfatafgiftslovens § 2, og der sva-
res alene afgift af fosforindholdet.
Afgiftspligten blev indført som en del af Vandmiljøplan III, som havde til formål at nedbringe land-
brugets påvirkning af vandmiljø, natur og naboer. Afgiftspligten trådte i kraft den 1. april 2005. Af-
giften har til formål at begrænse brugen af fosfor ved fodringen af dyr.
Det foreslås, at foderfosfatafgiftsloven ophæves, da der med lov nr. 204 af 28. februar 2017 er ved-
taget en ny fosforregulering, hvor der fastsættes generelle fosforlofter for hele Danmark med grad-
vise skærpelser frem til 2022.
Den nye fosforregulering indebærer, at miljøkravene vedrørende den maksimale udbringning af fos-
for forventes skærpet på længere sigt i forhold til kravene i dag. Det vurderes, at den ny fosforregu-
lering varetager det miljømæssige formål med foderfosfatafgiften, således at afgiften, med de om-
kostninger for erhvervet som den indebærer, kan afskaffes.
Der henvises til afsnit 2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Opkrævningsloven indeholder bestemmelser om opkrævning af skatter og afgifter og henviser til et
bilag til loven (bilag 1, liste A), der indeholder en opremsning af de afgiftslove, som opkrævnings-
loven regulerer.
Det foreslås, at opkrævningslovens bilag 1, liste A, nr. 30, ophæves, som følge af ophævelsen af fo-
derfosfatafgiftsloven. Det er tale om en konsekvensændring som følge af, at foderfosfatafgiftsloven
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1.
Til § 3
Efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, beregnes en restskatteprocent i tillæg til restskatten, når
selskaber og foreninger m.v. har betalt for lidt i skat i løbet af indkomståret (acontoskat) i forhold til
den endelige skat, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4. Restskatteprocenten udgør aktuelt 2,8 pct.
15
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
(indkomståret 2018). Restskatteprocenten fastsættes årligt og beregnes på grundlag af et simpelt
gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank opgjorte kassekreditrente for ikke-finansielle selska-
ber i månederne januar til september i indkomståret med fradrag af selskabsskatteprocenten (efter-
skat renten), jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, 1. pkt. Denne procentsats ganges med 480/360
og afrundes til en decimal, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, 2. pkt.
Restskatteprocenten kan maksimalt udgøre 10 pct., jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, 3. pkt.
Det foreslås, at restskatteprocenten forhøjes med et fast tillæg på 2 procentpoint. Med det aktuelle
renteniveau (indkomståret 2018) vil det indebære, at restskatteprocenten forhøjes fra 2,8 pct. til 4,8
pct.
Med den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil der også ske en forhøjelse af det procenttil-
læg, der betales ved selskabers frivillige indbetalinger af acontoskat i perioden fra og med den 21.
november i indkomståret til og med den 1. februar i året efter indkomståret, jf. selskabsskattelovens
§ 29 B, stk. 7, da procenttillægget, der betales ved indbetalinger af acontoskat i den nævnte periode,
fastsættes med udgangspunkt i restskatteprocenten i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 10, jf. sel-
skabsskattelovens § 29 B, stk. 11. Med det aktuelle renteniveau (indkomståret 2018) vil det inde-
bære, at procenttillægget ved indbetaling af acontoskat i perioden fra og med den 21. november i
indkomståret til og med den 1. februar i året efter indkomståret forhøjes fra 0,5 pct. til 0,9 pct.
Den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil indebære, at restskatteprocenten i højere grad
vil afspejle de gennemsnitlige låneomkostninger ved at optage gæld på de frie kapitalmarkeder og
vil tilskynde til, at selskaber og foreninger m.v. i videst mulig omfang foretager indbetaling af acon-
toskat for at undgå restskat.
Til § 4
Til nr. 1
Efter tinglysningsafgiftsloven skal der betales en afgift for registrering af ejerettigheder over fly, jf.
§ 1, stk. 1, nr. 5. Afgiften udgør 0,1 pct. af flyets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 13, stk. 1.
Der skal endvidere betales en afgift for registrering af panterettigheder i fly, jf. tinglysningsafgifts-
lovens § 1, stk. 1, nr. 6. Afgiften udgør 0,1 pct. af pantets værdi, jf. lovens § 14, stk. 1, 1. pkt. For
registrering af pant i fly, der vejer under 5.700 kg, eller som er registreret godkendt til højst 10 pas-
sagerer, udgør afgiften 1,5 pct. af pantets værdi, jf. lovens § 14, stk. 1, 2. pkt.
Andre registreringer, end de der er omfattet af §§ 13 og 14, herunder registrering af adkomstæn-
dring ved selskabers m.v.’s fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber
samt registrering m.v. i Rettighedsregistret over Luftfartøjer eller Nationalregistret af luftfartøj
hjemmehørende på Færøerne eller i Grønland, er afgiftsfri, jf. tinglysningsafgiftslovens § 15, stk. 1,
nr. 1 og 2. Tinglysningsafgiftslovens § 15, stk. 2, indeholder endvidere en henvisning til § 10, stk.
2-4, der omhandler fritagelse for betaling af variabel tinglysningsafgift ved gaveoverdragelse til den
danske folkekirkes kirker, præsteembeder og menigheder, anerkendte trossamfund, fonde forenin-
ger, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund.
Det foreslås at ophæve tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 13-15, således at regi-
streringsafgiften på fly afskaffes.
16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Til nr. 2
Efter tinglysningsafgiftslovens anvendes ejerskiftesummen som afgiftsgrundlag ved tinglysning/re-
gistrering af ejerrettigheder over hhv. fast ejendom, jf. § 4 og fly, jf. § 13. Ved opgørelsen af ejer-
skiftesummen efter §§ 4 og 13, medregnes det samlede kontante vederlag ved beregning af afgiften,
jf. tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 1.
I tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 1, 1. pkt. henvises der til § 13. Da § 13 foreslås ophævet, jf. lov-
forslagets § 4, nr. 5, foreslås det, at henvisningen i § 3, stk. 1, til § 13, udgår. Det foreslåede er der-
med en konsekvensændring.
Til nr. 3
Tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, omhandler, hvor der ved registrering af ejerrettigheder over
fly ikke foreligger en ejerskiftesum efter § 13. Da § 13 foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 4, nr. 5,
foreslås det, at § 3, stk. 3, ophæves. Det foreslåede er dermed en konsekvensændring.
Til nr. 4
Efter tinglysningsafgiftsloven skal der betales en afgift for registrering af ejerettigheder over fly, jf.
§ 1, stk. 1, nr. 5. Afgiften udgør 0,1 pct. af flyets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 13, stk. 1.
Der skal endvidere betales en afgift for registrering af panterettigheder i fly, jf. tinglysningsafgifts-
lovens § 1, stk. 1, nr. 6. Afgiften udgør 0,1 pct. af pantets værdi, jf. lovens § 14, stk. 1, 1. pkt. For
registrering af pant i fly, der vejer under 5.700 kg, eller som er registreret godkendt til højst 10 pas-
sagerer, udgør afgiften 1,5 pct. af pantets værdi, jf. lovens § 14, stk. 1, 2. pkt.
Andre registreringer, end de der er omfattet af §§ 13 og 14, herunder registrering af adkomstæn-
dring ved selskabers m.v.’s
fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber
samt registrering m.v. i Rettighedsregistret over Luftfartøjer eller Nationalregistret af luftfartøj
hjemmehørende på Færøerne eller i Grønland, er afgiftsfri, jf. tinglysningsafgiftslovens § 15, stk. 1,
nr. 1 og 2. Tinglysningsafgiftslovens § 15, stk. 2, indeholder endvidere en henvisning til § 10, stk.
2-4, der omhandler fritagelse for betaling af variabel tinglysningsafgift ved gaveoverdragelse til den
danske folkekirkes kirker, præsteembeder og menigheder, anerkendte trossamfund, fonde forenin-
ger, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund.
Det foreslås at ophæve tinglysningsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 13-15, således at regi-
streringsafgiften på fly afskaffes.
Til § 5
Til nr. 1-3
Efter øl- og vinafgiftsloven skal der betales afgift af øl, vin og frugtvin m.m., jf. øl- og vinafgiftslo-
vens § 1, stk. 1, 1. pkt., og § 3, stk. 1. Afgiften på vin og frugtvin m.m. er opdelt i tre afgiftssatser
afhængig af indholdet af ætanol. Der betales endvidere en tillægsafgift på af mousserende vin og
frugtvin m.m. jf. øl- og vinafgiftslovens § 3 A.
Det foreslås at nedsætte afgiften på øl, vin og frugtvin m.m. pr. 1. april 2019.
17
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
1993541_0018.png
De gældende afgiftssatser og de foreslåede satser pr. 1. april 2019 fremgår af nedenstående tabel:
Tabel 1. Gældende afgiftssatser for vin og øl
2018
Vin
Ætanolindhold på over 1,2 pct. vol., men ikke
over 6 pct. vol.
Ætanolindhold på over 6 pct. vol., men ikke
over 15 pct. vol. (bordvin)
Ætanolindhold på over 15 pct. vol., men ikke
over 22 pct. vol. (hedvin)
1)
Øl
Ølafgift, pr. liter 100 pct. ren alkohol
2)
1) Varer over 22 pct. vol. henhører under spiritusafgiftsloven.
2) Øl med et ætanolindhold på under 2,8 pct. vol. er fritaget for afgift.
1. april 2019
5,18 kr. pr. liter
11,26 kr. pr. liter
15,08 kr. pr. liter
48,74 kr. pr. liter
5,34 kr. pr. liter
11,61 kr. pr. liter
15,55 kr. pr. liter
56,02 kr. pr. liter
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at ophævelsen af foderfosfatafgiftsloven træder i kraft den 1. juli 2019. Ophæ-
velsen er en udmøntning af aftale om finansloven for 2019 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
Det foreslås endvidere, at § 5 om forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat også træder i
kraft den 1. juli 2019.
Det foreslås i
stk. 2,
at ændringerne vedrørende nedsættelse af afgift på øl og vin og afskaffelse af
registreringsafgiften på fly træder i kraft den 1. april 2019.
Det foreslås i
stk. 3,
at den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten får virkning fra indkomståret
2019 og senere indkomstår. Restskat med tillæg af restskatteprocent vil for indkomståret 2019 for-
falde til betaling den 1. november 2020 (året efter indkomståret), og sidste rettidige indbetaling vil
være den 20. november 2020.
Den foreslåede forhøjelse af restskatteprocenten vil endvidere få virkning for tillæg til frivillige ind-
betalinger af acontoskat, da dette tillæg beregnes ud fra restskatteprocenten. Forhøjelsen vil få be-
tydning første gang ved indbetaling af acontoskat fra og med den 21. november 2019 til og med den
1. februar 2020. Eventuelle frivillige indbetalinger af acontoskat reguleret for tillæg i den nævnte
periode indgår i opgørelsen af, om der skal betales restskat for indkomståret.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der ændres, ikke gælder for Fæ-
røerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller
Grønland.
18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfos-
fat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1290 af 5. no-
vember 2016, ophæves.
§2
I lov om opkrævning af skatter og afgift
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29.
september 2016, som ændret ved § 19 i lov
nr. 1555 af 19. december 2017 og § 4 i lov
nr. 1682 af 26. december 2017, foretages føl-
gende ændring:
Bilag 1
Liste A
1-29) ---
30) Lov om afgift af mineralsk fosfor i foder-
fosfat.
31) Lov om afgift af kvælstoffoxider.
32) Lov om afgift af skadesforsikringer.
1.
Bilag 1, liste A, nr. 30
ophæves.
Nr. 31-32 bliver herefter nr. 30-31.
§3
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1164 af 6. september 2016, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1130 af 11. september
2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 29 B, stk. 10, 2. pkt.,
indsættes efter
§ 29 B.
---
”decimal”: ”, hvorefter der
tillægges 2 pro-
Stk. 10.
Restskatteprocenten, jf. stk. 4, fastsæt-
tes en gang årligt og beregnes på grundlag af et
centpoint”.
simpelt gennemsnit af den af Danmarks Natio-
nalbank opgjorte kassekreditrente for ikkefinan-
19
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
sielle selskaber i månederne januar til septem-
ber i indkomståret med fradrag af en andel sva-
rende til den i § 17, stk. 1, nævnte procent. Her-
efter ganges procenten med 480/360 og afrun-
des til en decimal. Restskatteprocenten kan dog
ikke overstige 10 pct.
Stk. 11-13.
---
§4
I tinglysningsafgiftsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 462 af 14. maj 2007, som ændret
bl.a. ved § 10 i lov nr. 295 af 11. april 2011
senest ved og § 4 i lov nr. 359 af 29. april
2018, foretages følgende ændringer:
§ 1.
Der betales en afgift til statskassen efter
reglerne i denne lov for:
1-4) ---
5) Registrering af midlertidig eller endelig ejer
af luftfartøj i Nationalitetsregistret, jf. § 13.
6) Registrering af pant, bortset fra retspant, 3 i
luftfartøj i Rettighedsregistret over Luftfartøjer,
jf. § 14.
1.
§ 1, nr. 5
og
6,
ophæves.
2.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§ 4 eller 13«
§ 3.
Ved beregning af afgiften medregnes til
til: »§ 4«
ejerskiftesummen efter §§ 4 eller 13 det sam-
lede kontante vederlag. […]
Stk. 2.
---
3.
§ 3, stk. 3,
ophæves.
Stk. 3.
Hvis der ved registrering af ejer af luft-
fartøj ikke foreligger en ejerskiftesum efter §
13, hvoraf afgiften kan beregnes, skal den af-
giftspligtige ved anmeldelsen vedlægge en be-
grundet angivelse af værdien af luftfartøjet efter
bedste skøn. Vedlægges denne angivelse ikke,
eller er registreringsmyndigheden i tvivl om
rigtigheden af den angivne værdi, oversender
registreringsmyndigheden spørgsmålet om op-
gørelse af værdien til told- og skatteforvaltnin-
gen til afgørelse, når registreringsekspeditionen
er afsluttet. Registreringsmyndigheden under-
retter samtidig anmelderen om oversendelsen til
told- og skatteforvaltningen. Told- og skattefor-
valtningen lader herefter om fornødent værdien
fastsætte efter vurdering. Den afgiftspligtige
hæfter for omkostningerne ved vurderingen.
Skyldes vurderingen, at værdiangivelsen efter
told- og skatteforvaltningens skøn har været for
20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
lav, bæres omkostningerne dog af statskassen,
medmindre vurderingen ligger mere end 10 pct.
over den afgiftspligtiges værdiangivelse. Told-
og skatteforvaltningen beregner afgiften, når
vurderingen foreligger. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden
ved vurderingen af værdien.
§ 13.
For registrering af ejer af luftfartøj eller af
4.
§§ 13-15
ophæves.
andele heraf i Nationalitetsregistret udgør afgif-
ten 1 promille af ejerskiftesummen eller, når re-
gistreringen ikke sker i forbindelse med et ejer-
skifte, værdien af luftfartøjet på registrerings-
tidspunktet. Dette gælder også, hvis registrerin-
gen er midlertidig. Afgiftsfri er endelig registre-
ring af ejer, som er registreret midlertidigt.
Stk. 2.
Er der betalt afgift efter stk. 1, og slettes
et luftfartøj herefter fra Nationalitetsregisteret
som følge af udlejning til tredjemand, er genre-
gistrering efter lejeforholdets ophør afgiftsfri,
når genregistreringen sker senest 9 måneder ef-
ter sletningen og på samme vilkår som den op-
rindelige registrering.
§ 14.
For registrering af pant, bortset fra rets-
pant, i luftfartøj i Rettighedsregistret over Luft-
fartøjer udgør afgiften 1 promille af det pantsik-
rede beløb. For registrering af pant i luftfartøjer,
der vejer under 5.700 kg eller er registreret til
højst 10 passagerer, udgør afgiften dog 1,5 pct.
af det pantsikrede beløb. Bestemmelserne i § 5,
stk. 1, 2.-8. pkt., stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, 1. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Hvis der er givet pant i fly, skal der ikke
svares afgift ved registrering af ændringer,
hvorved der inddrages andre eller yderligere fly
under pantet. Der skal ved anmeldelsen afgives
erklæring herom. Bestemmelserne i § 5, stk. 5,
4. og 5. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Der
svares dog afgift efter stk. 1, når pantsætter ved
registreringen er en anden end pantsætter efter
den tidligere registrerede pantsætning.
§ 15.
Afgiftsfri er:
1) Andre registreringer end omfattet af §§ 13 og
14, herunder registrering af adkomstændring
ved selskabers mv. fusion, fission, omdannelse
eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber.
21
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
2) Registrering mv. i Rettighedsregistret over
Luftfartøjer eller Nationalitetsregistret af luft-
fartøj hjemmehørende på Færøerne eller i Grøn-
land.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 10, stk. 2-4, finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med regi-
strering af ejerskifte af fly.
§5
I øl- og vinafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 289 af 23. marts 2017, som ændret ved §
6 i lov nr. 1686 af 26. december 2017 og § 6
i lov nr. 104 af 13. februar 2018, og senest
ved [§ 24 i lov nr. X af 18. december 2018],
foretages følgende ændringer:
§ 1.
Der betales afgift af øl her i landet efter
reglerne i denne lov. Afgiften udgør bortset fra
varer omfattet af §§ 3 A for varer henhørende
under position 2203 og 2206 i EU's kombine-
rede nomenklatur 56,02 kr. pr. liter 100 pct. ren
alkohol (ætanolindholdet), jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
---
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »56,02 kr.« til: »48,74
kr.«
§ 3.
Der betales afgift af vin og frugtvin m.m.
her i landet efter reglerne i denne lov.
Stk. 2.
Afgiften udgør, bortset fra varer omfattet
af § 3 A for varer henhørende under position
2204 til 2206 i EU's kombinerede nomenklatur
kr.
pr.
liter
1)med et ætanolindhold på over 1,2 pct.
5,34
vol. , men ikke over 6 pct. vol.
2)med et ætanolindhold på over 6 pct. vol.
11,61
, men ikke over 15 pct. vol.
3)med et ætanolindhold på over 15 pct.
15,55
vol. , men ikke over 22 pct. vol.
2.
I
§ 3, stk. 2, nr. 1,
ændres »5,34 kr.« til:
»5,18 kr.«
3.
I
§ 3, stk. 2, nr. 2,
ændres »11,61 kr.« til:
»11,26 kr.«
4.
I
§ 3, stk. 2, nr. 3,
ændres »15,55 kr.« til:
»15,08 kr.«
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019,
jf. dog stk. 2.
22
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningsloven og selskabsskattelo-ven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
Stk. 2.
§§ 4 og 5 træder i kraft den 1. april
2019.
Stk. 3.
§ 3 har virkning for indkomståret
2019 og senere indkomstår.
23