Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 173
Offentligt
2011624_0001.png
Dansk Energi
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg C
22. januar 2019
Analyse af forventede omkostninger ved indførsel af konte-
ringsvejledningen for fjernvarmesektoren
Dansk Energi har bedt PwC om at udarbejde et skøn over omkostninger til implementering af ny regu-
lering på varmeområdet, særligt den nye konteringsvejledning, implementeret ved opdatering af an-
meldelsesbekendtgørelsen af 23. november 2018 (bekendtgørelse nr. 1288,
herefter ”anmeldelsesbe-
kendtgørelsen”). Rapporten skal vurdere
de samme omkostninger, som BDO har vurderet i deres notat
til Forsyningstilsynet.
Rapporten er udarbejdet til brug for Dansk Energi og er baseret på interviews
med tre forskellige typer
aktører i sektoren, og en workshop med deltagelse af yderligere fem andre aktører. Vores skøn er base-
ret på de input, vi har fået fra selskaberne og vores erfaring fra revision og rådgivning af sektoren. De
af selskaberne opgjorte omkostninger er i forbindelse med denne rapport ikke kontrolleret eller revide-
ret af PwC, og ansvaret for opgørelserne påhviler de deltagende selskaber.
Selskabernes oplysninger er anonymiseret, men kendt af PwC.
De endelige resultater af denne analyse har været forelagte deltagende selskaber samt andre udvalgte
varmeforsyninger.
Konklusion
Vi har i vores analyse gjort følgende observationer i forhold til de af BDO foretagne vurderinger:
Omkostningsestimaterne er af BDO vurderet lavt og for store komplekse selskaber vurderet
væsentligt for lavt, særligt hvad angår engangsomkostningerne
Historiske erfaringer fra andre omkostningsanalyser indikerer, at der skønnes for optimistisk,
når marginalomkostninger ved ny regulering skal vurderes
BDO’s omkostningsestimat
tager alene udgangspunkt i leveret varmemængde. Vi vurderer, at
det vil give et mere repræsentativt skøn at gruppere selskaberne efter deres særlige karakteri-
stika (fx multiforsyning for sig)
Samlet set kommer PwC frem til at de forventede engangsomkostninger er væsentligt højere end
BDO’s estimat,
og generelt vurderes de forventede varige omkostninger en smule højere eller på ni-
veau med BDO’s
estimat.
De forventede engangsomkostninger forbundet med den nye konteringsvejledning opgøres af BDO til
samlet 5,3-9,3 mio. kr. for de 271 fjernvarmeværker, der forventes at blive omfattede af de nye krav.
Derudover estimeres løbende årlige meromkostninger på 2,8
5,7 mio. kr.
1 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0002.png
På baggrund af offentligt tilgængelige oplysninger på brancheniveau om leveret mængde og selskabs-
type har PwC på baggrund af Forsyningstilsynets liste med leverede mængder i 2014-2016 vurderet de
samlede omkostninger på brancheniveau.
Forsyningstilsynets liste indeholder ikke en specifikation af, hvilke selskaber der er omfattet af den nye
regulering. PwC har vurderet dette på baggrund af den angivne leverede mængde, og vores kendskab
til hvorvidt selskaberne eksempelvis kan anses som industrivirksomheder der ikke er omfattet af regu-
leringen. Listen indeholder i alt 291 enheder der forventeligt skal aflægge priseftervisning for 2019, og
som leverer over 50 TJ i to af årene 2014-16.
Forskellen til de 271 selskaber som BDO’s estimat bygger
resulterer naturligt i et lidt højere skøn, men påvirker ikke den overordnede konklusion. Vi har fast-
holdt at anvende antallet på 291, da de har givet gennemsigtighed for, hvilker typer selskaber der om-
fattes af den nye regulering.
Vores opgørelse viser følgende fordeling af selskaber (antal):
Del af en multiforsyning
Lille/simpel
Mellem/almindelig
Store/komplicerede
7
29
7
Distributionsselskaber
115
73
10
Produktionsselskaber
6
25
19
En nærmere analyse vil kunne præcisere denne fordeling, men den vurderes retvisende til vurderingen
af de samlede meromkostninger ved den nye konteringsvejledning på brancheniveau. Det bemærkes,
at der for både denne og den følgende vurdering skelnes mellem selskaber således, at et selskab define-
res som en enhed, der aflægger en priseftervisning. Aflægger ét juridisk selskab to priseftervisninger
indgår de med to enheder i opgørelsen, da vi vurderer, at omkostningerne er afhængige af antallet af
priseftervisninger, nærmere end antallet af juridiske enheder.
På baggrund af ovenstående og vurderingen nedenfor,
er det PwC’s vurdering, at de samlede
omkost-
ninger for sektoren i forbindelse med implementering af den nye konteringsvejledning og anmeldel-
sesbekendtgørelse kan opgøres således:
(mio. kr.)
Budget
Priseftervisning
Sum
Engangsomkostninger
3,8-10,8
7,3-28
11,1-38,8
Varige meromkostninger
2,7-11,3
5,7-16,2
8,3-27,5
Det er PwC’s vurdering, at anmeldelse af budgetter har resulteret i meromkostninger i den
lave ende af
disse intervaller. Der dog centrale forhold, der ikke af afklaret og behandlet i forbindelse med de an-
meldte budgetter. Det er blandt andet håndtering af over/underdækning i forhold til en opdeling mel-
lem transmission, distribution og produktion, i hvilket led selskaberne kan indregne af forrentning af
indskudskapital mv. Dette vil skulle håndteres i forbindelse med indberetningen af priseftervisningen.
Estimatet for den kommende priseftervisning er behæftet med usikkerhed, idet de endelige rammer
for indberetningen endnu ikke er kendt.
Som det fremgår af afsnittet ’Afgrænsning og forudsætninger’ er dette alene et skøn
for de omkostnin-
ger, som pålægges selskaberne i medfør at den nye konteringsvejledning, og den nye anmeldelsesbe-
kendtgørelse. De store omkostninger der kommer i forbindelse med opgørelse til, og indberetning af
Pris- og levetidskatalog, og yderligere konsekvenser af den nye regulering er ikke indeholdt i dette
skøn.
Det bemærkes, at disse skøn på brancheniveau er behæftet med en væsentlig usikkerhed, og at de fak-
tiske omkostninger kan være både lavere og højere. De nedre grænser anser vi som et konservativt
2 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0003.png
skøn for meromkostningerne ved implementering af den nye konteringsvejledning og anmeldelsesbe-
kendtgørelsen. De øvre grænser anses som mere usikre, og meget afhængige af udviklingen hen over
det kommende år, herunder selskabernes evne til at løse de udfordringer de står over for på en om-
kostningseffektiv måde.
Baggrunden for analysen
Analysen omhandler implementering af Forsyningstilsynets konteringsvejledning for fjernvarmesel-
skaber, som foreskriver metoder for varmevirksomhedernes konteringspraksis på funktionerne distri-
bution, produktion og transmission. BDO analyseret omkostningerne ved implementering af konte-
ringsvejledningen. BDO lægger til grund, at flere varmevirksomheder allerede har implementeret
Dansk Fjernvarmes standardkontoplan, hvilket vil afhjælpe de administrative byrder som følge af im-
plementering af konteringsvejledningen. Hvis standardkontoplanen ikke er implementeret vil økono-
mirapporteringen eller opbygning af rapporteringssystem være væsentligt mere omkostningskræ-
vende.
Denne antagelse om, at størstedelen af varmevirksomhederne har implementeret standardkontopla-
nen har vist sig i praksis ikke at være korrekt, generelt for multiforsyninger og større virksomheder.
Disse typer selskaber følger deres koncerners kontoplan, hvor der både kan være vand- og spilde-
vandsforsyning, elnet og kommercielle selskaber. Dansk Fjernvarmes standardkontoplan er oftest ikke
hensigtsmæssig for disse selskaber.
BDO sendte i juni 2018 afrapportering til arbejdet med konteringsvejledningen til Energistyrelsen,
Forsyningstilsynet, og de parter der havde deltaget i arbejdet. Af rapporten fremgik:
”Ved
førstegangsimplementeringen af konteringsvejledningen vil det medføre øgede omkost-
ninger for virksomhederne. Det er BDO’s vurdering, at dette spænder fra 50-150.000 kr. i en-
gangsomkostning afhængigt af varmevirksomhedens størrelse.”
”De
løbende udgifter til indberetning og revisorpåtegning, vil efter vores umiddelbare vurde-
ring, ikke være store. Dette skyldes, at varmevirksomhederne samtidig slipper for priseftervis-
ningen med dertilhørende revisorpåtegning, som er et krav i dag. Detaljeringsniveauet i kon-
teringsvejledningen ligger lidt højere end de krav, der i dag stilles til varmevirksomhederne.
De løbende omkostninger er forsigtigt anslået til 10-50.000 kr. pr. varmevirksomhed.”
I BDO’s
rapport om ”Vurdering
af administrative byrder for varmeforsyningsvirksomheder omfattet af
nye
anmeldelseskrav”
udarbejdet for Forsyningstilsynet fremgår, at vurderingen på omkostningerne
på i alt 50-150.000 kr. pr. selskab er udtryk for de samlede omkostninger til implementering af ny re-
gulering, herunder omkostninger ved implementering af pris- og levetidskatalog
(”POLKA”).
Med henvisning til afgrænsningen af denne opgave og BDO’s
skøn (jf. afsnittet ”Afgrænsning
og forud-
sætninger”)
skal PwC alene udarbejde et skøn for omkostningen til implementering af konteringsvej-
ledningen, der følger af ændringerne i anmeldelsesbekendtgørelsen. BDO har i sit notat opgjort om-
kostningerne til:
Kilde: Vurdering af administrative byrder for varmeforsyningsvirksomheder omfattet af nye anmeldelseskrav, BDO, september
2018.
3 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0004.png
Tabellen skal forstås sådan, at de løbende meromkostninger for et lille værk er hhv. 2-5.000 kr. i for-
bindelse med udarbejdelse af budget, samt 2-5.000 kr. i intern administration og 2-5.000 i ekstern bi-
stand i forbindelse med udarbejdelse af priseftervisning, i alt 6-15.000 kr., plus engangsomkostninger
på 15-30.000 kr.
De samlede meromkostninger det første år vil i henhold til
BDO’s
skøn udgøre:
21-45.000 kr. for et lille selskab (20-249 TJ leveret varme)
25-55.000 kr. for et mellemstort selskab (250-499 TJ leveret varme)
49-75.000 kr. for et stort selskab (over 500 TJ leveret varme)
Afgrænsning og forudsætninger
BDO’s afgrænsning og forudsætninger er gengivet nedenfor. Dansk Energi har bedt PwC om at fast-
holde de tidligere anvendte forudsætninger, således at PwC’s og BDO’s
skøn for administrative mer-
omkostninger er sammenlignelige.
”Nærværende
notat adresserer ikke de administrative byrder ved opgørelse af virksomhedens
anlægsaktiver i henhold til pris- og levetidskatalog (POLKA), da denne pt. er udskudt til 2019.
Derudover adresserer nærværende notat ej heller de administrative byrder, som virksomhe-
der med forenet produktion måtte opleve i forhold til omkostningsfordelingsbekendtgørelsen
samt de nye afskrivningsregler. Disse forventes først at have effekt på et senere tidspunkt. Vo-
res vurderinger af de administrative byrder er baseret på følgende forudsætninger:
Krav til revisors rolle og involvering i forbindelse med indberetning i henhold til den nye
regulering, vil stort set være det samme, som de krav der stilles i dag i forhold til prisefter-
visningen.
Det anvendte system til anmeldelse er fortsat ENAO og følger det format, der er deri i dag.
Der foretages fortsat en samlet anmeldelse af produktion, transmission og distribution på
virksomhedsniveau, altså samme antal indberetninger som i dag.
Regler for fordeling og valg af costdrivere er udskudt til 2019, og indgår derfor ikke i vur-
deringen.
Omkostningsfordeling ved samproduktion er uændret i forhold til allerede indgåede afta-
ler, og er derfor uændret i forbindelse med indberetningen.
Når der er fastlagt standardiserede afskrivninger samt fastlagt principper for fordeling af
omkostninger ved samproduktion, vil der ske en tilretning af konteringsvejledningen i
overensstemmelse hermed. I den forbindelse skal der ske en særskilt indberetning af om-
kostningerne for 2019 og 2020 efter disse principper. Denne ekstra indberetning er ikke
medtaget i nærværende opgørelse over administrative byrder.
De øgede administrative byrder som opgøres i dette notat, vedrører derfor udelukkende
det ekstra arbejde, varmevirksomhederne skønnes at have ved at skulle indberette deres
omkostninger på henholdsvis produktion, transmission og distribution, herunder tilrette-
læggelse af instrukser og systemer vedrørende samme.”
Kilde: Vurdering af administrative byrder for varmeforsyningsvirksomheder omfattet af nye anmel-
delseskrav, BDO, september 2018.
4 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0005.png
På baggrund af ovenstående er PwC blevet bedt om at vurdere, hvilke omkostninger forskellige grup-
per af fjernvarmeselskaber vil have til at efterleve den nye anmeldelsesbekendtgørelse og medfølgende
konteringsvejledning.
Interviews af selskaber og afholdelse af workshop
Som en del af denne analyse har PwC afholdt interviews med tre selskaber, herunder:
1. et stort selskab
2. en multiforsyning
3. et selskab som kun har fjernvarmeaktiviteter.
De tre interviews blev afholdt for at opnå større forståelse for de forretningsgange, som påvirkes af den
nye anmeldelsesbekendtgørelse og konteringsvejledning, og var tilrettelagt på en måde, der har givet
PwC mulighed for at lade de vurderede omkostninger hos de involverede selskaber indgå i en samlet
vurdering.
Resultaterne fra de tre interviews blev præsenteret på en efterfølgende workshop, hvor fem selskaber,
der adskilte sig fra de interviewede selskaber, og Dansk Energi deltog. På workshoppen var fokus dels
på at opnå forståelse for, om et bredere udsnit af sektoren
kunne se sig selv i PwC’s vurdering, dels at
kunne diskutere en alternativ gruppering af selskaberne.
Resultaterne fra workshoppen var, at vurderingen af omkostningsestimatet var rimeligt, fsva. løbende
omkostninger som følge af implementering af konteringsvejledningen, men at en gruppering, der
alene baserer sig på den leverede varmemængde i GJ, ikke er retvisende. Herudover var det vurderin-
gen, at omkostningerne til implementering (engangsopgaverne) var vurderet for lavt.
Selskabernes vurdering er, at de anvendte kategorier til vurdering af omkostninger ved implemente-
ring af den nye anmeldelsesbekendtgørelse og konteringsvejledning skal tage udgangspunkt i selska-
bets kompleksitet og ejerforhold.
Et selskab der alene driver produktionsanlæg, som ek-
sempelvis centrale kraftvarmeværker, har let ved at til-
passe sin indberetning af budget og priseftervisning til de
nye krav i medfør af den nye anmeldelsesbekendtgørelse
og konteringsvejledning, uanset at de leverede varme-
mængder er meget store.
Det er samlet PwC’s vurde-
ring, at omkostnings-
estimaterne skal ske ud fra
en gruppering i tre katego-
rier:
multiforsyninger
Et selskab der er en del af en multiforsyning vil generelt
distributionsselskaber
have relativt lettere ved at imødekomme de nye krav, da
produktionsselskaber
disse selskaber ofte følger ensartet praksis på tværs af
forsyningsområderne. Disse multiforsyninger har ofte indført detaljerede anlægskartoteker og konte-
ring i henhold til årsregnskabsloven for at ensrette regnskabspraksis mod de aktiviteter, der allerede er
underlagt regulering (elnet, vand, spildevand). Der er dog en grænse, da særligt store selskaber, selv
om de er en del af en multiforsyning, ikke opnår
de samme synergieffekter, hvilket efter PwC’s vurde-
ring delvist er drevet af kompleksiteten i meget store multiforsyninger, og at de store og komplekse
selskaber har medarbejdere dedikeret til de enkelte områder, mens det i mindre multiforsyninger er de
samme medarbejdere, der varetager opgaverne for alle forsyningsarter.
For selskaber der alene leverer varme kan der være en forholdsvist større opgave, idet mange af disse
selskaber driver mindre selskaber og ikke altid har den viden og erfaring, der skal til, for at sikre kon-
teringer og opgørelser i overensstemmelse med de nye regler.
Multiforsyninger
Varmeselskabet er en del af en koncern
med andre regulerede selskaber (vand,
spildevand, el).
Selskabet kan have produktionsanlæg
og transmission- og distributionsnet.
Distributionsselskaber
Selskabet har slutkunder, og kan have
egen produktion.
Selskabet kan have produktionsanlæg
og transmission- og distributionsnet.
Produktionsselskaber
Selskabet har enten ingen slutkunder
eller meget få slutkunder, fx industri,
og leverer primært varme til distributi-
onsselskaber.
Selskabet har alene produktionsanlæg
5 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0006.png
Disse tre kategorier skal yderligere inddeles i underkategorier. Det har i forbindelse med denne ana-
lyse været svært at fastlægge en definition, der er klart repræsentativ og dækkende for hele sektoren.
Det er dog klart, på baggrund af interviews, workshop og PwC’s erfaring, at omkostningerne i forbin-
delse med den nye anmeldelsesbekendtgørelse og konteringsvejledning drives af selskabernes kom-
pleksitet. Vi har nedenfor beskrevet nogle af de faktorer, der indgår i en vurdering af denne kompleksi-
tet.
Ledningsnet
Varmeselskabets lednings-
net kan være med til at be-
skrive, hvor komplekst sel-
skabet er. Her kan der for-
simplet tages udgangspunkt
i nettets længde, men vurde-
ringen bør ideelt indeholde
en vurdering baseret på net
struktur, mængden af trans-
mission og kompleksitet i
opbygningen.
Antal
medarbejdere
Antallet af medarbejdere kan
ligeledes være med til at be-
skrive, hvor kompleks virk-
somheden er. Et selskab med
mange kundeforhold vil ty-
pisk have behov for eksem-
pelvis flere administrative
medarbejdere. Denne faktor
kan påvirkes af, i hvor stor
grad selskabet anvender en-
treprenører til drift og an-
lægsprojekter.
Antal kunder
Antal kunder er også en fak-
tor, der kan være med til at
beskrive kompleksiteten i
varmeselskabet. Da flere
større varmeselskaber, som
eksempelvis HOFOR og
Frederiksberg Forsyning i
København, har boligfor-
eninger som kunder, er
denne dog ikke sammenlig-
nelig på tværs af selskaber.
Leveret GJ
Den leverede varmemængde
kan være med til at beskrive
kompleksiteten i varmesel-
skabet, men kan ikke stå
alene, da der er stor forskel
på selskaber, der alene har
produktion, og de, der også
har distribution, samt at
denne faktor ikke tager højde
for kompleksitet og størrelse
på selve ledningsnettet.
Ud over opdelingen i henholdsvis multiforsyninger, distributionsselskaber og produktionsselskaber, er
det PwC’s vurdering, at der på det foreliggende grundlag bør ske en yderligere opdeling af selskaberne
i tre kategorier, der er simple, almindelige og store.
Der har i forbindelse med denne analyse ikke været data tilgængeligt, der har gjort det muligt at opnå
en veldokumenteret definition af, hvad der gør et selskab særligt kompliceret. PwC’s interviews og
brancheworkshop har indikeret, hvilke typer af selskaber der ligger i de tre kategorier. I nedenstående
tabel har vi forsøgt at skitsere kendetegn for, hvilken kategori et selskab passer ind i.
Lille/simpelt
Ledningsnet:
Mindre byforsyninger, typisk en
landsby.
Antal medarbejdere:
Driftsleder, enkelte driftsmedarbejdere
og bogholdere/kontorassistenter.
5-15 FTE
Antal kunder:
Op til 2-3.000 kunder.
Varmeleverance op til ca. 150 TJ
Mellem/almindeligt
Ledningsnet:
Byforsyninger, typisk lidt større pro-
vinsbyer.
Antal medarbejdere:
Organisation med både økonomi og
driftsafdeling, evt. i et koncerninternt
serviceselskab.
10-50 FTE
Antal kunder: 2-10.000 kunder
Varmeleverance op til ca. 1.500 TJ
Stort/komplekst
Ledningsnet:
Store byer og bynet i store geografiske
områder.
Antal medarbejdere:
Store organisationer med egne plan- og
projektafdelinger, store økonomi og
driftsafdelinger.
>50 FTE
Antal kunder: Over 10.000 kunder
Varmeleverance over ca. 1.500 TJ
Vurderingen af, hvilken kategori et selskab skal indgå i beror på en vurdering af selskabet.
PwC’s ud-
gangspunkt for vurdering af de selskaber der har været omfattet af analysen har været, at selskabet til-
hører den kategori hvor flest kendetegn er opfyldt.
Der kan være individuelle forhold der gør, at et selskab ikke passer ind i ovenstående. Da der alene er
tale om en subjektiv vurdering, bør der i en vurdering af de samlede omkostninger for sektoren tages
højde for, at en inddeling af de danske fjernvarmeselskaber er behæftet med nogen usikker.
Det er samtidig PwC’s vurdering, at
den anvendte tilgang, hvor flere parametre påvirker selskabernes
omkostninger ved implementering af konteringsvejledningen er mere retvisende end en metode, hvor
opdelingen alene sker på baggrund af den leverede mængde.
6 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0007.png
De administrative meromkostninger
På baggrund af ovenstående er det samlet PwC’s
vurdering, at omkostningerne ved implemente-
ring af den nye anmeldelsesbekendtgørelse og
konteringsvejledning kan opgøres således:
Det er PwC’s vurdering, at
en-
gangsomkostningerne for store
og komplekse virksomheder kan
løbe op i flere millioner kroner.
For multiforsyninger omfattet af den nye regulering er der efter PwC’s umiddelbare vurdering
7 selska-
ber i kategorien lille/simpel, 29 selskaber i kategorien mellem/almindelig og 7 selskaber i kategorien
stor/kompleks.
For distributionsvirksomheder omfattet af den nye regulering er der efter PwC’s umiddelbare vurde-
ring 115 selskaber i kategorien lille/simpel, 73 selskaber i kategorien mellem/almindelig og 10 selska-
ber i kategorien stor/kompleks.
For produktionsvirksomheder omfattet af den nye regulering er der efter PwC’s umiddelbare vurde-
ring 6 selskaber i kategorien lille/simpel, 25 selskaber i kategorien mellem/almindelig og 19 selskaber i
kategorien stor/kompleks.
7 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0008.png
Begrebsafklaring
Arbejdet med implementering af ny regulering for fjernvarmesektoren har både politisk og i branchen
givet anledning til en række drøftelser omkring, hvor indgribende og omkostningsfuld den nye regule-
ring vil være.
Det kan umiddelbart virke som om, at en del af denne forvirring skyldes anvendelsen af de to begreber
”konteringsvejledning” og ”kontoplan”. Vi har nedenfor uddybet de to begreber:
Kontoplan
En kontoplan er udtryk for et selskabs inddeling af konti i råbalancen i økonomisystemet. Man anven-
der typisk enten en artsopdelt kontoplan eller en funktionsopdelt kontoplan med artskonti. På disse
konti bogføres de enkelte bilag, som leverandørbilag,
anlægsarbejder og lønninger.
En kontoplan er derfor detaljeret indarbejdet i selskabernes økonomisystemer.
Konteringsvejledning
En konteringsvejledning er et udtryk for vejledning
til selskaberne om, hvordan de bør kontere bilag. I
tilfældet for fjernvarmevirksomhederne skal der kon-
teres på funktionerne transmission, distribution og
produktion.
En konteringsvejledning er
en overordnet vejledning til,
hvordan selskaberne skal
bogføre.
En konteringsvejledning stiller ingen krav til selskabernes økonomisystem, ud over at de i konterings-
vejledningen opgjorte poster skal kunne trækkes ud. Konteringsvejledningen stiller således ikke krav
til, om de opgjorte poster udgøres af en eller flere konti, eller om der i forbindelse med udarbejdelse af
rapportering i henhold til konteringsvejledningen er behov for manuelle korrektioner.
En konteringsvejledning er derfor en overordnet vejledning til hvordan selskaberne skal bogføre.
Opsamling
Anvendelsen af en konteringsvejledning betyder, at selskaberne kan anvende den kontoplan de ønsker,
henset til evt. andre administrative hensyn. Det at pålægge fjernvarmeselskaberne at opgøre en række
regnskabsposter i henhold til en konteringsvejledning er altså væsentligt mindre indgribende end at
pålægge selskaberne at anvende en bestemt kontoplan.
Indførelse af en standardkontoplan for fjernvarmeselskaberne vil påvirke store og komplekse selska-
ber mest. Mindre fjernvarmeselskaber, der ikke er koncernforbundne, og som ikke skal tage hensyn til
rapportering og bogføringspraksis i koncernselskaber, vil have relativt let ved at skifte eller tilpasse
den anvendte kontoplan. Eksempelvis er PwC opmærksom på, at Dansk Fjernvarmes standardkonto-
plan, som anvendes af lang en række af de især mindre fjernvarmeselskaber løbende opdateres. Ligele-
des vil eksempelvis multiforsyninger løbende opdatere deres egen kontoplan hvis behovene ændrer
sig.
Fælles for selskaberne er, at man har valgt den kontoplan der bedst matcher selskabets behov. Et sel-
skab med andre aktiviteter end fjernvarme har behov der medfører at anvendelsen af Dansk Fjernvar-
mes standardkontoplan er problematisk. Det er meget sjældent fordelagtigt at anvende forskellig kon-
toplaner i samme koncern, og indførelsen af et krav om at anvende en særlig kontoplan for fjernvar-
mevirksomheder vil både medføre meget store implementeringsomkostninger, og øgede løbende om-
kostninger i forbindelse med bogføring, økonomistyring og regnskabsaflæggelse.
8 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0009.png
Perspektivering til vandsektoren
I 2010 overgik vand- og spildevandsselskaber fra en hvile-i-sig-selv regulering til en indtægtsrammere-
gulering med prislofter. I sektoren betød dette både krav om udskillelse af kommunale aktiviteter i sel-
skaber, implementering af POLKA og øgede indberetningskrav.
Som opfølgning på implementering af reguleringen blev der foretaget analyser af, hvilke omkostninger
den nye regulering havde medført for selskaberne. Både Deloitte og Copenhagen Economics foretog
skøn over omkostninger forbundet med implementeringen af ny økonomisk regulering, herunder en
grundig evaluering af, hvordan det faktisk gik.
Disse analyser viste, at lovgiver ved opgørelsen af de forventede omkostninger havde undervurderet
implementeringsomkostningerne.
Der kan ikke ske en 1:1 overførsel af disse erfaringer, da BDO's estimat om omkostninger til implemen-
tering af konteringsvejledningen og anmeldelsesbekendtgørelsen ikke indeholder hele implementerin-
gen
og reguleringen ikke er ens. Der kan dog drages erfaringer i kompleksitet og "overheads" - dvs.
de omkostninger, som ny regulering trækker med.
Med forarbejderne til L150 om Forslag til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold
1
estimerede lovgiver, at (refereret fra lovforarbejderne):
For staten vil merudgifterne udgøre højst 10 mio. kr. pr. år i tre år til Teknologiudviklingsfonden.
For kommunalt ejede vandselskaber forventedes udgifter til implementering på henholdsvis en engangsud-
gift på 90-260 mio. kr. (svarende til 0,36-1,04 mio. kr. pr. selskab), og løbende udgifter på 30-50 mio. kr.
(0,12-0,2 mio. kr. pr. år), for de ca. 250 kommunalt ejede selskaber der blev omfattet af reguleringen.
Disse omkostninger blev forudsat dækket over vandprisen, ligesom udgifter til Forsyningssekretariatet på
4,9 mio. kr. i 2009 og 10,8 mio. kr. pr. år fra og med 2010.
Det blev samtidig vurderet, at der for kommunerne (vandselskaberne) vil være en let øget administrativ
byrde med benchmarking og en begrænset byrde for de private (herunder forbrugerejede) vandselskaber.
Dermed blev omkostningerne for kom-
munalt ejede vandselskaber estimeret
til 0,4-1 mio. kr. pr. selskab i engangs-
omkostninger, og 0,1-0,2 mio. kr. i va-
rige meromkostninger forud for regu-
leringen.
Efter reguleringen var implementeret
evaluerede Copenhagen Economics de
interne meromkostninger, som rent
faktisk fulgte af den nye regulering
2
for
mindre, forbrugerejede vandselskaber:
Kilde: Copenhagen Economics, uddrag af rap-
porten ”forbrugerejede Vandværker og prisregu-
lering”
1
2
https://www.ft.dk/samling/20081/lovforslag/l150/20081_l150_som_fremsat.htm?title=20081_l150_som_fremsat%20html
http://www.otv-olgod.dk/media/1332382/Copenhagen-Economics-rapport-Forbrugerejede-vandvaerker-og-prisregule-
ring.pdf
9 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0010.png
Det bemærkes, at dette svarer til
opgørelsen af ”Løbende meromkostninger” i BDO og PwC’s opgørelse
for fjernvarmeselskaberne, og altså ikke indeholder engangsomkostninger. En sammenligning af den
type selskaber, som indgår i Copenhagen Economics opgørelse, vurderes at svare til små og mellem-
store varmeselskaber i PwC’s opgørelse. Det bør dog tages i betragtning, at omkostninger på 156 tkr.
ikke er direkte sammenligneligt, da PwC’s skøn ikke indeholder bidrag til Forsyningstilsynet, da dette
følger af anden lovgivning, og da opgaverne for vandselskaberne er efter fuld implementering af den
nye lov, hvor nærværende analyse alene ser på en mindre del af den kommende regulering.
Ovenstående illustrerer, at selv de små privatejede selskaber oplevede meromkostninger i samme stør-
relse, som blev vurderet for de typisk noget større kommunale selskaber.
Deloitte udarbejdede i 2013 en samlet rapport om ”Evaluering af vandsektorloven”
3
. En analyse i for-
bindelse med denne evaluering viste, at selskaberne brugte væsentlige ressourcer på opgaver forbun-
det med prisloftreguleringen, og at omkostningerne var forholdsmæssigt større for små vandselskaber.
I henhold til afsnit 5.1.1. er
selskaberne således karak-
teriseret på baggrund af de
debiterede vandmængder:
Vandselskaber:
Små: < 0,3 mio. m
3
Mellemstore: 0,3-1,1 mio.
m
3
Store: > 1,1 mio. m
3
Spildevandsselskaber:
Små: < 1,8 mio. m
3
Mellemstore: 1,8-2,8 mio.
m
3
Store: > 2,8 mio. m
3
Kilde: Deloitte, Evaluering af vandsektorloven, 2013
Med udgangspunkt i Forsyningssekretariatets benchmarking har PwC beregnet omkostninger forbun-
det med prisloftreguleringen for de 74 selskaber omfattet af benchmarkingen, der primært er store,
kommunalt ejede
4
vandselskaber. Beregningen udgør summen af henholdsvis interne (1,4 %) og eks-
terne (1,3 %) omkostninger, i forhold til selskabernes faktiske indmelding driftsomkostninger i 2017.
Den nedenstående figur viser den beregnede omkostning for de 64 selskaber med den laveste omkost-
ning:
3
https://eng.mst.dk/media/186837/evalueringafvandsektorlovenendeligrapport.pdf
4
Det bemærkes, at enkelte selskaber har anden ejer form, men er inkluderet i opgørelsen.
10 af 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011624_0011.png
Meromkostninger ved prisloftregulering for store
vandselskaber
500.000
400.000
kr. pr. år
300.000
200.000
100.000
0
1
4
7
10 13 16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58 61 64
Vandselskaber omfattet af benchmarking
Som det fremgår af ovenstående, har selskaberne oplevet meromkostninger på 77-450 tkr. I tillæg til
selskaberne omfattet af ovenstående figur har 10 selskaber beregnede omkostninger over 500 tkr.,
hvor det største selskab, HOFOR vand København, har beregnede omkostninger på 5.500 tkr.
Disse omkostningsestimater skal ses i sammenhæng med vurderingen i lovforarbejderne, hvor om-
kostningen blev vurderet til mellem 120 og 200 tkr. pr. selskab. PwC’s skønsmæssige beregning viser,
at mere end halvdelen af selskaberne ligger over den øvre grænse i det oprindelige skøn, men en række
af disse ligger væsentligt over.
For de 74 selskaber, som er omfattet af Forsyningssekretariatets benchmarking, skulle omkostnin-
gerne til implementering i henhold til vurderingen i lovforarbejderne være 9,8-16,4 mio. kr.
5
Konklusionen er, at de administrative byrder var vurderet for lavt og ikke medtog alle omkostningerne.
5
Det er antaget, at vurderingen på 0,12-0,2 mio. kr. er foretaget i 2009-priser. Omkostningen er justeret med Danmarks Stati-
stiks forbrugerprisindeks:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/priser-og-forbrug/forbrugerpriser/forbrugerprisindeks
11 af 11