Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2043248_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
9. april 2019
Orientering om resultater vedr. dieseludsættelse i tog
CVR 10172748
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg vil hermed orientere udvalgets medlemmer om, at jeg har modtaget nye resulta-
ter fra NFA om dieseludsættelse i tog. Dieseludstødningspartikler er klassificeret
som kræftfremkaldende for mennesker af WHO’s kræftagentur, IARC, og
der er
igangsat et arbejde med en grænseværdi for dieseludstødningspartikler i Danmark.
Undersøgelsen fra NFA bekræfter eksisterende viden om risikoen for udsættelse
for høje koncentrationer af dieseludstødning i og omkring dieseldrevne tog, bl.a.
resultaterne fra en rapport fra 2015 bestilt af DSB udført af Institut for Folkesund-
hed på Københavns Universitet.
De nye resultater er baseret på målinger af 29 forsøgspersoners udsættelse for die-
seludstødning i tog med ældre lokomotiver af typen Litra ME 1981-1985. De målte
luftkoncentrationer i undersøgelsen kan beregnes til at forårsage ca. 16 tilfælde af
lungekræft pr. 1.000 personer ved 8 timers daglig udsættelse i 45 år.
NFA har i december 2018 udarbejdet sundhedsbaseret dokumentation for grænse-
værdi for dieseludstødningspartikler i arbejdsmiljøet. Jeg har tidligere oplyst ud-
valget om, at det videnskabelige Kvalitetsudvalg ville
drøfte NFA’s forslag til
grænseværdi for partikler fra dieseludstødning i april 2019. Arbejdstilsynet har op-
lyst, at denne drøftelse fandt sted på et møde den 8. april 2019.
Efter drøftelsen i Det videnskabelige Kvalitetsudvalg vil udvalget aflevere sin vur-
dering af det videnskabelige grundlag til Arbejdstilsynet, som i samarbejde med
Erhvervsstyrelsen vil lave en vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af
en grænseværdi for dieseludstødningspartikler. Arbejdstilsynet vil herefter fore-
lægge mig oplæg til beslutning om fastsættelse af en grænseværdi for partikler fra
dieseludstødning.
Jeg er blevet oplyst, at
NFA’s foreslåede niveau for dieseludstødningspartikler er
væsentlig strammere end EU’s nyligt vedtagne
grænseværdi herfor, som EU-
landene skal i gang med at implementere.
Beskæftigelsesudvalget vil blive løbende orienteret om arbejdet med grænseværdi-
er samt opfølgningen på resultaterne fra NFA om dieseludsættelse i tog.
J.nr.
2019-2309
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 308: Orientering om resultater vedr. dieseludsættelse i tog, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2