Det Udenrigspolitiske Nævn 2017-18
S 845
Offentligt
1905342_0001.png
Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 127
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-16415
JTEU
23. april 2018
EUU alm. del
svar på spørgsmål 127 fra Europaudvalget
stillet den 17. april 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om regeringen er enig i indholdet i de forslag til
styrket transparens, som 26 parlamenter (herunder Folketinget) har
fremsendt til de fire formænd for henholdsvis Det Europæiske Råd, Rådet,
Kommissionen og Eurogruppen den 20. december 2017 (jf. EUU alm. del
bilag 265), og om regeringen i så fald er villig til at medvirke til at
fremføre disse forslag i Rådet og Det Europæiske Råd og sætte forslagene
på dagsordenen for de relevante organer i Rådet.
Svar
Formændene for henholdsvis Det Europæiske Råd, Rådet,
Kommissionen og Eurogruppen har modtaget et brev af 20. december
2017 fra 26 nationale parlamenter angående styrkelse af transparensen i
EU- lovgivningsprocessen, hvori der stilles følgende fire forslag: 1)
lovgivningsmæssige dokumenter skal offentliggøres systematisk uden
forsinkelse, 2) Rådet skal vedtage mere specifikke og detaljerede regler
angående rapportering fra lovgivningsmæssige drøftelser, 3) uformelle,
men indflydelsesrige organer skal formaliseres og ikke mindst anvende
aktindsigtsforordningen (1049/2001) og 4) forhandlinger om
aktindsigtsforordningen skal genåbnes, således at forordningen kommer
til at omfatte alle EU-organer i henhold til TEUF artikel 15, stk. 3.
Formændene inviteres i brevet til at informere Konferencen af de
Europæiske Parlamenters Europaudvalg (COSAC) om de skridt, der er
taget i forhold til de fire forslag, inden dets næste møde i juni 2018.
S 845 - 2017-18 - Endeligt svar på S 845: Hvad er udenrigsministerens holdning til initiativet fra den hollandske COSAC-delegation om mere åbenhed i Rådet »opening up closed doors - making the EU more transparent for its citizens«?
2
Regeringen arbejder for, at der udfærdiges et samlet svar fra
Formandsskabet for Rådet inden COSAC-mødet i juni 2018.
Herudover kan det bemærkes, at regeringen generelt støtter tiltag, der
skaber øget gennemsigtighed og åbenhed i EU, idet der dog selvsagt også
skal tages hensyn til effektiviteten af Rådets behandling af
lovgivningssager. I forhold til de enkelte nedslagspunkter i brevet fra de
26 nationale parlamenter, betyder det følgende for regeringens ageren i
Rådet og i forhold til de øvrige institutioner vedr. åbenhed i EU’s arbejde:
Regeringen er helt enig i, at EU-aktindsigtsforordningen skal anvendes
fuldt ud og i overensstemmelse med praksis fra EU-Domstolen. Det
gælder også i forhold til, hvad der udgør et lovgivningsmæssigt dokument.
I den forbindelse har vi noteret os Rettens dom af 22. marts 2018 i sag T-
540/15, der omhandler aktindsigt i flerspaltede tabeller fra triloger, som
bl.a. beskriver kompromisforslag i forhandlingerne mellem Rådet og
Europa-Parlamentet.
Regeringen ønsker en transparent og effektiv lovgivningsproces i EU,
herunder at det skal være lettere at spore og dokumentere denne.
Regeringen støtter derfor aktivt op om den fælles database om status for
forslag til EU-lovgivning, der i opfølgning på den inter-institutionelle
aftale om bedre lovgivning fra 2016 arbejdes på at etablere mellem Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen.
Regeringen er som nævnt enig i, at aktindsigtsforordningen skal anvendes
fuldt ud. Det gælder også i forhold til hvilke organer, der er omfattet af
forordningen. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af
forretningsordenen for Det Europæiske Råd, at bestemmelserne om
aktindsigt i Rådets dokumenter i bilag II i Rådets forretningsorden finder
tilsvarende anvendelse på Det Europæiske Råds dokumenter.
På grund af euroforbeholdet deltager Danmark ikke i Eurogruppen og har
derfor heller ikke indflydelse på spørgsmål om åbenhed i dens arbejde.
Regeringen støtter, at det er muligt for formandskabet for Rådet at afholde
uformelle ministermøder, der vedrører et bestemt emne eller en bestemt
rådsformation. I brevet fra de 26 nationale parlamenter fremhæves i den
forbindelse møder blandt EU27 i Brexit-forhandlingerne. Hertil kan det
bemærkes, at Rådet i denne sammenhæng træder sammen formelt à 27.
Der er således ikke tale om uformelle møder. Regeringen bakker i øvrigt
op om den tilgang til maksimal åbenhed, som Kommissionen har anlagt i
S 845 - 2017-18 - Endeligt svar på S 845: Hvad er udenrigsministerens holdning til initiativet fra den hollandske COSAC-delegation om mere åbenhed i Rådet »opening up closed doors - making the EU more transparent for its citizens«?
3
forbindelse med Brexit-forhandlingerne, hvor
forhandlingspapirer gøres offentligt tilgængelige.
Kommissionens
Der vurderes ikke for indeværende at være opbakning blandt
medlemslandene til at genåbne EU-aktindsigtsforordningen. Regeringen
finder, at det vil have bedre effekt at arbejde for øget åbenhed i EU
gennem andre tiltag, f.eks. ved at sikre, at det, der er aftalt i den inter-
institutionelle aftale om bedre lovgivning fra 2016, realiseres i praksis.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen