Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 833 stillet af Dorte Ullemose (DF) den 22.
maj.
Spørgsmål 833:
Vil ministeren kommentere artiklerne »Bankgebyrer æder din pension«
og »Forbrugerråd: Slå i bordet, og spar en formue, når du investerer via
banken« i Politiken den 30. april 2018 og i sit svar redegøre for, hvilke
initiativer regeringen vil tage for at sikre, at det bliver nemmere for kun-
derne at få et klart overblik over, hvor meget af deres pensionsopsparing
der bliver ædt op af omkostninger og gebyrer, når de placerer deres pen-
sionsopsparing i en investeringsfond, der administreres af deres bank?
Svar:
Der er allerede den 3. januar 2018 trådt nye, skærpede oplysningskrav i
kraft for bankerne i forhold til de omkostninger, som kunderne skal beta-
le, når de foretager investeringer igennem en investeringsfond.
De nye regler pålægger bankerne at oplyse kunderne om alle omkostnin-
ger, herunder også gebyrer, der er forbundet med at investere i et produkt
i ét samlet omkostningstal. Omkostningstallet skal både indeholde pro-
duktomkostninger og serviceomkostninger, herunder også indirekte om-
kostninger. Alle omkostninger skal fremgå af dette omkostningstal.
De nye regler stiller også skærpede krav til, hvordan og hvornår kunderne
skal oplyses om omkostningerne. Det samlede omkostningstal skal oply-
ses både som en procentsats og som et tal i kroner. Derudover skal ban-
kerne give kunderne en illustration af, hvor stor effekt omkostningerne vil
have på kundens afkast.
Disse oplysninger skal forelægges kunderne, inden de investerer og efter-
følgende mindst én gang om året. Det skaber løbende opmærksomhed om
omkostningerne og deres betydning for afkastet.
Derfor er det nu blevet lettere at få et klart overblik over omkostningerne
ved de forskellige former for investerings- og pensionsopsparingsproduk-
ter, som bankerne udbyder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk