Europaudvalget 2017-18
S 593
Offentligt
1864545_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 7. marts 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 594 stillet den 2. marts 2018 af Trine
Torp (SF).
Spørgsmål nr. S 594
Kan ministeren bekræfte, at Danmarks modstand mod allokeringsprincip 8 ikke er begrundet i en
videnskabelig dokumentation, men alene er et ønske om at skabe »miljømæssigt råderum« til
forurening fra havbrug og landbrug?
(Spm. nr. S 594).
Begrundelse
Der henvises til blandt andet omtalen i Ingeniøren den 1. marts 2018 »Bombe under
landbrugspakken: Analysefejl har tegnet skønmaleri af det danske vandmiljø« og til ministerens
besvarelse af spørgsmål MOF 435 og 436, hvor ministeren blandt andet svarer: »Jeg vil af
principielle årsager ikke godkende dette princip, da jeg ikke mener, at HELCOM skal lægge
begrænsninger for, hvordan Danmark vælger at udnytte de ekstrareduktioner, der er opnået
nationalt.«
Svar
Allokeringsmekanismen er en mulighed HELCOM-landene har besluttet at kunne anvende, hvis
de ønsker at "flytte" en merrreduktion fra et havområde til et nabohavområde. I HELCOM har
man udarbejdet en række principper for hvordan og til hvad, muligheden for allokering kan
benyttes. Udkast til allokeringsprincip 8 fastslår, at man ikke må benytte denne mulighed, hvis
hensigten er at øge udledningerne i et nabohavområde.
Det er min klare holdning, at man ikke i regi af HELCOM skal bestemme, hvordan Danmark
vælger at udnytte en merreduktion, som vi nationalt har opnået. Beslutningen om ikke at tilslutte
sig allokeringsprincip 8 er således af principiel karakter.
Der henvises i øvrigt til mit svar på spørgsmål nr. S593, hvori jeg redegør for forholdet mellem
opnåede merreduktioner – eller råderum - og mulighed for at øge udledningerne.
Esben Lunde Larsen
/
Katrine Nissen