Skatteudvalget 2017-18
S 254
Offentligt
1831328_0001.png
7. december 2017
J.nr. 2017 - 7979
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 254 af 30. november 2017, indleveret af Morten
Bødskov (S).
Karsten Lauritzen
/ Trine Søberg
S 254 - 2017-18 - Endeligt svar på S 254: Mener ministeren, det er rimeligt, at en iværksættervirksomhed som Lendme, der som formidler af forbrugslån, der øger gennemsigtigheden af det danske lånemarked ved at hjælpe danske forbrugere med at indhente og sammenligne personlige lånetilbud fra en række danske banker, i næsten 1½ år ikke har kunnet få svar fra SKAT på en anmodning om adgang til oplysninger i eSkat, på trods af at indkomstregisterlovens § 7A giver hjemmel til, at »virksomheder, der yder lån eller formidler lån, efter samtykke fra den registrerede [kan] få adgang til oplysninger i indkomstregisteret, som er nødvendige til brug for konkrete kreditgivningssituationer«?
1831328_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, det er rimeligt, at en iværksættervirksomhed som Lendme, der som
formidler af forbrugslån, der øger gennemsigtigheden af det danske lånemarked ved at
hjælpe danske forbrugere med at indhente og sammenligne personlige lånetilbud fra en
række danske banker, i næsten 1�½ år ikke har kunnet få svar fra SKAT på en anmodning
om adgang til oplysninger i eSkat, på trods af at indkomstregisterlovens § 7A giver hjem-
mel til, at »virksomheder, der yder lån eller formidler lån, efter samtykke fra den registre-
rede [kan] få adgang til oplysninger i indkomstregisteret, som er nødvendige til brug for
konkrete kreditgivningssituationer«?
Svar
Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål S 252.
Side 2 af 2