Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
S 193
Offentligt
1818895_0001.png
MINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-6211
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Carl Valentin (SF) har den 10. november 2017 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 193:
Hvordan hænger salget af selskabet Færgen sammen med regeringens ønske
om at sikre vækst og udvikling i hele Danmark, når ruterne ikke nødvendigvis
er rentable og der derfor vil være risiko for, at billetpriserne stiger og antallet af
afgange falder?
Svar:
Danske Færger A/S (Færgen) besejler en række ruter, som er baseret på kon-
trakter, som er vundet efter udbud. Kontraktparten er i tre tilfælde Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet. Det drejer sig om:
BornholmerFærgen (Rønne-Ystad, Rønne-Køge)
SamsøFærgen (Samsø-Kalundborg)
AlsFærgen (Bøjden-Fynshav)
I et tilfælde er kontraktparten A/S Storebælt (under Sund & Bælt). Det drejer
sig om LangelandsFærgen (Spodsbjerg-Tårs).
Billetpriser og antal overfarter m.v. er fastlagt i kontrakterne og dermed uaf-
hængig af, hvem der ejer Færgen.
Endvidere besejler Færgen ruten Esbjerg-Fanø på delvist kommercielle vilkår,
idet der er visse aftaler om billetpriser med Fanø Kommune.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen