Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
S 1022
Offentligt
1939079_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1017
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 378:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Torben Bertelsen om etable-
ring af en cykel- og gangtunnel under rute 513 ved Lemvigvej, jf. TRU (folke-
tingsåret 2016-17) alm. del - bilag 194.
Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for henholdsvis, hvad ministeren
vil gøre som følge af henvendelsen, og hvordan trafiksikkerheden i krydset på
rute 513 ved Lemvigvej i Resenstad kan styrkes, da små børnefamilier dagligt
skal krydse vejen, og der ved de seneste fartkontroller i 2017 blev slået rekord
med 180 km/t. i en 60 km-zone, samt at gennemsnitshastigheden er målt til 72
km/t.
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende om den på-
gældende lokalitet:
”Rute
513, Lemvigvej, passerer Resenstad uden for byzone, men enkelte ejen-
domme og institutioner som en friskole, SFO og børnehave er lokaliseret på
den modsatte side af Lemvigvej. Lokaliseringen øger borgernes behov for at
krydse vejen.
Trafiksikkerheden for den krydsende trafik er tilstræbt forbedret med en lokal
hastighedsbegrænsning på 60 km/t, som skiltes ca. 200 meter før krydset. De
medsendte oplysninger om Vejdirektoratets hastighedsmålinger tyder på, at
den lokale hastighedsbegrænsning ikke respekteres i særligt stort omfang.
Håndhævelse af hastighedsgrænser henhører under politiet.
Der foreligger ikke tællinger af den krydsende trafik. Resenstad har 291 ind-
byggere og Resen Friskole har ifølge sin hjemmeside 61 elever fra 0.-8. klasse-
trin.
S 1022 - 2017-18 - Endeligt svar på S 1022: Mener ministeren, at et eller flere af følgende tiltag skal sættes i værk for at højne færdselssikkerheden og trygheden for borgerne i Resen, jf. »Krydset i Resen: Lange udsigter for statspenge«, Struernyheder.dk, den 11. september 2018: Sænkning af hastighedsbegrænsningen fra de nuværende 60 km/t til 50 km/t kombineret med bedre skiltning og helleanlæg på begge sider af byen, oprettelse af et fodgængerfelt, indtil der kan etableres en tunnel under vejen, eller at der opsættes stærekasser til fast fartkontrol ved krydset?
1939079_0002.png
Vejdirektoratet har ikke registreret trafikuheld i krydset eller på strækningen
deromkring, hvor hastighedsbegrænsningen på 60 km/t er gældende.”
For så vidt angår etableringen af en cykel- og gangtunnel på det pågældende
sted, har Vejdirektoratet oplyst følgende:
”En tunnel vil sikre cyklister og gående en tryg mulighed for at krydse vejen. En
tunnel skal imidlertid etableres i umiddelbar nærhed af krydset, ellers vil om-
vejsfaktoren erfaringsvist reducere brugen af tunnelen.
Vejdirektoratet har ikke set nærmere på mulighederne for at etablere en tunnel
ved Resenstad, men da der ligger huse tæt på krydset, kan det blive vanskeligt
at få plads til de nødvendige rampeanlæg, med mindre husene fjernes.
I henvendelsen fra Torben Bertelsen angives en forventet pris for en tunnel,
som Vejdirektoratet ikke kan bekræfte. Prisen vil være meget afhængig af lokale
forhold, som Vejdirektoratet ikke har undersøgt. Det vil kræve udarbejdelse et
egentligt detailprojekt for at kunne prissætte en tunnelløsning.”
Side 2/2
På baggrund af ovenstående oplysninger fra Vejdirektoratet om, at der ikke er
registreret trafikuheld i det pågældende kryds og strækningen deromkring,
synes det umiddelbart vanskeligt at finde et egnet projekt, der kan løse
problemerne. Spørgeren er naturligvis velkommen til at bringe spørgsmålet op
i de løbende forhandlinger i forligskredsen bag ”En Grøn Transportpolitik”.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen