§ 20-spørgsmål S 774 Om filosofikum.

Til: Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers
Dato: 04-05-2018
Samling: 2017-18
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 04-05-2018
Endelig besvarelse 09-05-2018
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at de humanistiske uddannelser og fag i fremtiden bliver vigtige, som det fremgår af det indlæg fra november 2017, som spørgeren skrev sammen med den tidligere minister Søren Pind om filosofikum, hvori vi bl.a. fremhæver, at på uddannelser i flere lande, f.eks. på de gode universiteter i USA som f.eks. Harvard og MIT, har man længe arbejdet med et bredt dannelsesbegreb, så f.eks. ingeniører bliver introduceret til humanistiske fag og metode, fordi de er optagede af at styrke de studerendes kritiske sans og evne til at analysere og være innovative?
Skriftlig begrundelse:
Der henvises til debatindlægget »Vi har brug for dannelse, der styrker det fælles »vi«« bragt i Jyllands-Posten den 28. november 2017.
Dokumentdato: 04-05-2018
Modtaget: 04-05-2018
Omdelt: 04-05-2018

Er ministeren enig i, at de humanistiske uddannelser og fag i fremtiden bliver vigtige, som det fremgår af det indlæg fra november 2017, som spørgeren skrev sammen med den tidligere minister Søren Pind om filosofikum, hvori vi bl.a. fremhæver, at på uddannelser i flere lande, f.eks. på de gode universiteter i USA som f.eks. Harvard og MIT, har man længe arbejdet med et bredt dannelsesbegreb, så f.eks. ingeniører bliver introduceret til humanistiske fag og metode, fordi de er optagede af at styrke de studerendes kritiske sans og evne til at analysere og være innovative?

Er ministeren enig i, at de humanistiske uddannelser og fag i fremtiden bliver vigtige, som det fremgår af det indlæg fra november 2017, som spørgeren skrev sammen med den tidligere minister Søren Pind om filosofikum, hvori vi bl.a. fremhæver, at på uddannelser i flere lande, f.eks. på de gode universiteter i USA som f.eks. Harvard og MIT, har man længe arbejdet med et bredt dannelsesbegreb, så f.eks. ingeniører bliver introduceret til humanistiske fag og metode, fordi de er optagede af at styrke de studerendes kritiske sans og evne til at analysere og være innovative? (pdf-version)
Html-version