Tak for spørgsmålet, og tak for ordene.
De er sådan nærmest stikord til den tale, jeg senere i dag skal holde for Rektorkollegiet på Københavns Universitet, nemlig at nysgerrighed, begejstring og virkelyst er helt afgørende, når vi skal uddanne fremtidens unge.
Man plejer at sige, at det er lysten, der driver værket, men jeg vil næsten sige, at det ofte er nysgerrigheden, der driver værket.
Jeg tror, at noget af det vigtigste for vores uddannelsessystem er, at de studerende, de unge, møder dygtige og engagerede undervisere.
Samtidig skal kvaliteten selvfølgelig være helt i top, og vores undervisere – dem, vi har på institutionerne – skal sætte barren så højt som muligt.
De skal inddrage teknologi i undervisningen, de skal give energi, og de skal begejstre de studerende.
Og så skal de også stille krav, for de skal også udfordre de studerende.
De skal udfordre dem til at involvere sig i stoffet, og de skal udfordre dem til selv at stille de komplekse spørgsmål og måske også selv prøve at finde svarene på dem.
Jeg glæder mig til at arbejde videre med de anbefalinger fra Udvalg om bedre universitetsuddannelser, der netop har haft fokus på den her gode undervisning.
Vi skal uddanne de unge til at være så dygtige som muligt.
Det gælder skolelæreren, der skal være med til at skabe et klasserum for fordybelse, leg og kreativitet.
Det gælder også den ingeniør, der er ansat i et stort firma, hvor han hele tiden skal gå på jagt efter de nye og innovative løsninger.
Det skal vi i vores uddannelsessystem, og det tror jeg også vi kan.