Tak.
Nu er det sådan, at hvis man vil forsøge at sælge en vindmølle – for nu at bruge det eksempel – kommer den, som man forsøger at sælge den til, og spørger:
Stiller I dem op i jeres eget land?
Og hvis man så siger, at det kunne man da aldrig drømme om, er det nok svært at sælge en vindmølle til nogen.
Derfor er problemet her jo, at hvis dansk værftsindustri bliver holdt udenfor og ikke har et hjemmemarked at levere til, hvor skal referencegrundlaget så komme fra, når de skal ud i den store verden og fortælle om det?
De kan ikke sige:
Vi har leveret til Danpilot, Miljø- og Fødevareministeriet, Søværnet osv.; det eksisterer ikke, for det har de ikke fået lov til at gøre, fordi der er gået mere end 10 år.
Det er de regler, som nogle har stillet op, og jeg er helt med på, at det hverken er ministeren eller undertegnede, men hvor kommer de fra?
Det er derfor, at jeg spørger ministeren, om han vil være med til at fjerne de regler.
Han har sikkert hørt om det før, ellers skal jeg nok sørge for, at der kommer en liste så lang med alle de steder, hvor der er uhensigtsmæssigheder.
Jeg er helt med på det om konkurrence, skatteborgernes penge og alt det.
Det er slet ikke det.
Men i den sag fra Svendborg med de to katamaraner, som ministeren også har svaret på, var det et engelsk værft, der vandt licitationen, men så ville de have 5 mio.
kr.
mere for at lave dem.
Så spørger jeg, hvorfor man så ikke tager nummer to.
Det er, fordi de ikke opfylder de konditionsmæssige krav.
Hvad er det?
Nu kan jeg jo se, at man har brugt flere millioner kroner på retssager, til Kammeradvokaten, og jeg skal give dig, skal jeg, for at få redt trådene ud, plus at man ligger med noget, der er ubrugeligt, men det er da ikke en særlig god måde at bruge skatteborgernes penge på, at man er kommet til at købe noget, der ikke virker.
Hvorfor ikke stramme op på det, så vi får noget, der fungerer?
De kan have et referencegrundlag på en redningsbåd eller lodsbåd, der har sejlet oppe ved Skagen i 20 år, men så finder man på et nyt navn, og nu skal det hedde en hårdtvejrsbåd, og sådan en har de ikke lige lavet, men det er faktisk stort set det samme.
Men man finder på et nyt navn, og da de ikke har lavet sådan en i løbet af de sidste 10 år, er de udelukket fra at byde.
Det er sådan nogle ting, jeg synes er galimatias.
Der er ingen mennesker på denne jord, der forstår det – jo, måske dem, der har lavet det.
Men det er ikke til gavn for nogen, overhovedet.
Vil ministeren ikke godt kigge på det?