Mange tak.
Mit opslag på Facebook den 6.
januar havde først og fremmest det formål at starte en overordnet pædagogisk diskussion om, hvordan man sikrer en langtidshukommelse af viden, kundskaber og dygtighed.
Tilgangen med væsentlig fokus på projektarbejde har været afprøvet flere gange under forskellige navne.
Det stiller jeg mig kritisk over for, bl.a.
fordi vi risikerer at lade de svage elever i stikken, når de faste rammer omkring undervisningen udviskes.
Folkeskoleloven er en rammelov, som giver skolerne frihed til at tilrettelægge undervisningen inden for lovens rammer.
Jeg er glad for, at det er sådan, og vi skal værne om skolernes frihed til at tilpasse undervisningen til lokale forhold.
Men som skole skal man selvfølgelig spørge sig selv, om det, man gør, er fornuftigt.
Èt barn har én skolegang, og derfor er det vigtigt, at den er så god som muligt.
Hvis man som forældre vælger en fri grundskole med en særlig profil, er det et aktivt valg og et ansvar, man påtager sig.
Men vælger man folkeskolen, må man have en berettiget forventning om, at den lever op til den kvalitet og standard, man normalt kan forvente af en folkeskole.
Jeg har i forlængelse af opslaget inviteret skolechefen, skolelederen og formanden for skolebestyrelsen på Herfølge Skole på kaffe senere i februar måned.
Jeg ser frem til at høre deres bevæggrunde for initiativet og forhåbentlig en konstruktiv dialog om kundskaber og dannelse.