Som jeg lige netop havde lejlighed til i det forrige spørgsmål, vil jeg gerne forsikre spørgeren om, at udviklingen i Arbejdstilsynet og på vores arbejdsmiljøområde er noget, som jeg mener man skal tage endog meget alvorligt.
Da jeg startede som beskæftigelsesminister for snart et år siden tilbage i november 2016, overtog jeg et arbejdstilsyn, som var i tillidskrise, en styrelse, som hverken nød tillid fra omverdenen eller fra medarbejderne internt i organisationen, en styrelse med meget store udfordringer, som var i en helt uholdbar situation, som havde fået lov til at udvikle sig gennem flere år.
Derfor undrer det mig også lidt, når regeringen beskyldes for at ville slagte Arbejdstilsynet.
Jeg har sådan set sat mig i spidsen for en genopretning af Arbejdstilsynet og en gentænkning af hele vores arbejdsmiljøindsats.
Det er også stærkt påkrævet.
I forhold til Arbejdstilsynet udpegede jeg i foråret en ny direktør, som nu er i fuld gang med at styrke tilliden til tilsynet og sikre en mere sammenhængende styring af tilsynet, bl.a.
også på økonomisiden.
Samtidig har jeg også som tidligere nævnt nedsat et ekspertudvalg, der skal gentænke arbejdsmiljøindsatsen, og hvor Per Tybjerg Aldrich, som er citeret i artiklen, faktisk også sidder.
Så nu får han jo alle muligheder for at give udtryk for, hvordan han synes, at et nyt arbejdstilsyn og en ny arbejdsmiljøindsats skal fungere.
Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at det med arbejdsmiljøet er gået den forkerte vej i de seneste år.
Derfor har jeg også bedt udvalget om at tage fat om nældens rod med hensyn til, hvordan vi skaber et bedre arbejdsmiljø.
Danskere skal have gode forhold på arbejdspladsen, og man skal ikke blive nedslidt eller komme til skade, når man er på arbejde.
Og for mig er det jo netop to indsatser, som er med til at bane vejen både for et stærkere arbejdstilsyn, men også for et bedre arbejdsmiljø til gavn for de danske medarbejdere.