Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3609 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1865199_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2018-38
Den 7. marts 2018
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 20. marts 2018
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2018 ......................................................2
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd ..............................................................................4
3. Det Europæiske Semester ............................................................................................................6
1
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
1865199_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2018
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 20. marts 2018 vil udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts blive præsenteret. Udkast til konklusioner foreligger endnu ikke, men det
forventes at omhandle jobs, vækst og konkurrenceevne, herunder
EU’s indre marked,
sociale spørgsmål og
handelspolitik. Det kan desuden ikke udelukkes, at der opstår en drøftelse af forskning og innovation. Derudover
forventes der proceskonklusioner fsva. det kommende EU-Vestbalkan topmøde den 17. maj. Der vil desuden
være en drøftelse af beskatning med fokus på digitale virksomheder i regi af Ledernes Dagsorden, hvor der ikke
vedtages konklusioner. Det Europæiske Råd forventes desuden at gøre status på forhandlingerne om det fælles
europæiske asylsystem, herunder Dublin-forordningen. Desuden kan den seneste udvikling i forhold til Tyrkiet
blive berørt. Der vil afhængig af udviklingen frem mod mødet kunne komme yderligere emner på dagsordenen,
herunder ift. eksterne relationer. Endeligt vil der være møde i Det Europæiske Råd i artikel 50-format.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2018. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 20. marts 2018 vil der være en drøftelse af andet
konklusionsudkast forud for mødet i Det Europæiske Råd den 22.-23. marts. Udkast til
konklusioner foreligger endnu ikke, men forventes at omhandle jobs, vækst og konkurrenceevne,
herunder det indre marked, sociale spørgsmål samt handelspolitik. Det kan desuden ikke
udelukkes, at der opstår en drøftelse af forskning og innovation. Derudover forventes der
proceskonklusioner frem mod det kommende EU-Vestbalkan topmøde den 17. maj. Der vil
desuden være en drøftelse af beskatning med fokus på digitale virksomheder i regi af Ledernes
Dagsorden, hvor der ikke vedtages konklusioner. Det Europæiske Råd forventes desuden at gøre
status på forhandlingerne om det fælles europæiske asylsystem, herunder Dublin-forordningen.
Det er ikke forventningen, at der vedtages konklusioner herom. Desuden kan den seneste
udvikling i forhold til Tyrkiet blive berørt.
Det kan ikke afvises, at der vedtages konklusioner om eller opstår drøftelser af øvrige aktuelle
emner, herunder eksterne relationer i lyset af aktuelle udenrigspolitiske begivenheder.
Der forventes afholdt DER (art. 50) i forbindelse med Det Europæiske Råd den 22.-23. marts
2018. Der henvises til særskilt kommenteret dagsorden. Der vil desuden være et EU19
eurozonemøde i forlængelse af Det Europæiske Råd.
Fsva. jobs, vækst og beskæftigelse forventes en bred drøftelse af den økonomiske situation i EU
generelt samt videreudviklingen af
EU’s
indre marked. Det Europæiske Råd ventes, som en del
af det europæiske semester, at udstikke de generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-
landene som helhed samt godkende økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet. Der
ventes desuden en drøftelse af EU’s handelspolitik.
Det Europæiske Råd ventes at genbekræfte
vigtigheden af fremskridt i arbejdet med de lovforslag, der relaterer sig til videreudviklingen af
2
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
det indre marked, herunder det digitale indre marked. I den forbindelse forventes en drøftelse af
status på implementeringen af strategierne for det indre marked. Det Europæiske Råd har
tidligere forpligtet sig til 2018 som frist for implementering af Kommissionens forslag om
videreudvikling af det indre marked.
Det Europæiske Råd forventes også at vedtage konklusioner om opfølgning på vedtagelsen af
den sociale søjle og notere sig Kommissionens kommende lovgivningspakke på
arbejdsmarkedsområdet, som ventes offentliggjort den 13. marts.
Fsva. EU-Vestbalkan-topmødet den 17. maj 2018 er det forventningen, at Det Europæiske Råd
vil vedtage korte proceskonklusioner, som ventes at vedrøre omfanget af topmødets fokus,
herunder ift. evt. drøftelser af udvidelsesperspektivet. EU-Vestbalkan-topmødet ventes bl.a. at
skulle genbekræfte Vestbalkans europæiske perspektiv samt fokusere på konnektivitet og
sikkerhedsudfordringer.
Fsva. den uformelle drøftelse i regi af Ledernes Dagsorden forventes en drøftelse om beskatning
med fokus på digitale virksomheder, men kan også berøre andre emner på skatteområdet. Det
bemærkes, at Kommissionen ventes at fremsætte forslag om beskatning af den digitale økonomi
umiddelbart før mødet i Det Europæiske Råd den 22.-23. marts.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 22.-23. marts ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det
Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når
der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 22.-23.
marts velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
1865199_0004.png
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
I henhold til art. 16, stk. 6. TEU er Rådet (almindelige anliggender) ansvarlig for opfølgning på møder i Det
Europæisk Råd i samarbejde med Kommissionsformanden og formanden for Det Europæiske Råd. Opfølgning
på Det Europæiske Råd forventes derfor at være på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 20.
marts 2018. Det er forventningen, at formandsskabet på mødet vil gennemgå status for implementeringen af
konklusionerne fra Det Europæiske Råds seneste møder, herunder mødet den 14.-15. december 2017.
2. Baggrund
I henhold til art. 16, stk. 6. TEU er Rådet (almindelige anliggender) ansvarlig for opfølgning på
møder i Det Europæiske Råd i samarbejde med kommissionsformanden og formanden for Det
Europæiske Råd. Endvidere var der under det nederlandske formandskab i første halvår 2016
bred opbakning til, at Rådet (almindelige anliggender) systematisk følger op på Det Europæiske
Råds beslutninger med henblik på at sikre fuld og effektiv implementering af stats- og
regeringschefernes beslutninger.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Rådet (almindelige anliggender) på mødet den 20. marts vil følge op på
arbejdet med implementeringen af Det Europæiske Råds beslutninger, herunder konklusionerne
fra og drøftelserne på mødet i Det Europæiske Råd den 14.-15. december 2017.
Dokumenterne omkring implementering af Det Europæiske Råds konklusioner er endnu ikke
modtaget. Det er forventningen, at formandsskabet vil gennemgå status for implementeringen af
Det Europæiske Råds konklusioner, herunder de igangværende og kommende initiativer. Fokus
ventes at være på Det Europæiske Råds prioriteter; migration, sikkerhed samt vækst- og
jobskabelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
4
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
Det er forventningen, at der blandt medlemslandene generelt er bred opbakning til hurtig og
effektiv implementering af Det Europæiske Råds konklusioner. Der ventes endvidere at være
opbakning til, at Rådet (almindelige anliggender) følger op herpå, jf. traktatens bestemmelser
herom.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet (almindelige anliggender) systematisk følger op på møder i Det
Europæiske Råd mhp. at sikre effektiv implementering af de vedtagne konklusioner og levere
konkrete resultater til borgerne
ikke mindst ift. migration, sikkerhed samt vækst- og
jobskabelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
1865199_0006.png
3. Det Europæiske Semester
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) den 20. marts 2018 at præsentere den årlige
synteserapport, som sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen fra en række rådsformationer. Udkast til
formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke. Rådet (almindelige anliggender) forventes herudover at
viderebringe anbefalinger for euroområdet som helhed til Det Europæiske Råd.
2. Baggrund
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2018 blev offentliggjort den 22. november 2017 og
udgør startskuddet til det europæiske semester 2018. Vækstundersøgelsen skitserer de
overordnede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og
generelle politikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år i forhold til fremadrettet
at sikre vækst og jobs i EU og i de enkelte medlemslande. Vækstundersøgelsen er blevet
præsenteret og drøftet i en række rådsformationer, herunder økonomi og finans,
konkurrenceevne, miljø, beskæftigelse/socialpolitik/sundhed og forbrugerbeskyttelse samt
almindelige anliggender, og der er bl.a. vedtaget rådskonklusioner i Rådet (økonomi og finans).
3. Formål og indhold
Formandskabet sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen for 2018 fra de forskellige
rådsformationer i en synteserapport, som ventes forelagt for Rådet (almindelige anliggender) den
20. marts 2017. Synteserapporten indgår i forberedelsen af grundlaget for drøftelserne i Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts, hvor Det Europæiske Råd forventes at udstikke de generelle
økonomisk-politiske retningslinjer til brug for medlemslandenes nationale reform- og
konvergens-programmer. Retningslinjerne forventes at basere sig på Kommissionens årlige
vækstundersøgelse samt rådskonklusioner fra bl.a. Rådet (økonomi og finans) og i Rådet
(beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse).
Medlemslandene vil tage højde for Det Europæiske Råds generelle økonomisk-politiske
retningslinjer i deres stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer,
der forventes offentliggjort i april. Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i
maj og fremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbefalinger med
henblik på behandling og enighed i Rådet (økonomi og finans) og Det Europæiske Råd i juni og
efterfølgende formel vedtagelse i Rådet (økonomi og finans) i juli.
Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
Rådet (almindelige anliggender) forventes herudover at godkende viderebringelse til Det
Europæiske Råd af anbefalinger for euroområdet som helhed, der blev godkendt af Rådet
(økonomi og finans) den 23. januar 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
6
Rådsmøde nr. 3609 (almindelige anliggender) 20. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 20/3-18
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester - og landenes efterfølgende implementering af national økonomisk
politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabilitets- og
konvergensprogrammer, nationale reformprogrammer - vil kunne bidrage til sikring af sunde og
holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene. Dette vil generelt
understøtte konkurrenceevnen, vækst og beskæftigelse i EU og Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke. Der forventes opbakning fra
medlemslandene til synteserapportens sammenfatning af drøftelserne i de omfattede
rådsformationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU fortsat har den rigtige økonomisk-politiske strategi, hvor den
finanspolitiske konsolidering og reformforpligtelserne er differentieret på tværs af landene i lyset
af deres respektive udfordringer. Regeringen støtter Kommissionens årlige vækstundersøgelses-
prioriteter om fremme af investeringer, gennemførelse af strukturreformer i EU-landene og
ansvarlig finanspolitik, samt at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsoliderings-
dagsorden. Desuden er det vigtigt, at man inden for disse rammer udnytter de eksisterende
muligheder på europæisk niveau for at styrke væksten, herunder gennem det indre marked.
Fra dansk side støttes en rettidig gennemførelse af det europæiske semester med vægt på kvalitet
i anbefalinger og stærkt fokus på implementering af strukturreformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Synteserapporten for 2018 har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7