Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 90
Offentligt
1832451_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
11. december 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 90), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 2017 - 4183
”Vil
ministeren kommentere Ankestyrelsens principafgørelse 68-16 om forlængel-
se af sygedagpenge i forbindelse med livstruende og alvorlig sygdom, og svare på,
om det er i overensstemmelse med intentionerne i gældende lov og i lovforslaget,
at det er en forudsætning for forlængelse af sygedagpengene, at borgeren "aktuelt"
har en sygdom, der er livstruende og alvorlig, eller om der i Ankestyrelsens afgø-
relse 68 - 16 er tale om en begrænsning af målgruppen? Der henvises til Ankesty-
relsens principafgørelse: https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=184342
Svar:
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til L 90, at udtrykket livstruende, al-
vorlig sygdom kom ind i lov om sygedagpenge ved sygedagpengereformen.
Den dagældende forlængelsesregel i § 27, stk. 1, nr. 5, gav ret til forlængelse af pe-
rioden med udbetaling af sygedagpenge, når den sygemeldte havde en livstruende
sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder ansås for udtømte. Med syge-
dagpengereformen blev bestemmelsen udvidet til at omfatte personer, hvor en læge
vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom. Det fremgår af
bemærkningerne fra dengang, at intentionen med ændringen var, at forlængelses-
muligheden ikke kun
som tidligere
skulle være begrænset til personer med en
livstruende sygdom i terminalfasen, men også omfatte personer, der har en livstru-
ende, alvorlig sygdom i tidligere sygdomsfaser. Det vil sige også personer, for
hvem man ikke har klarhed over, hvilket forløb sygdommen vil få.
I principafgørelse 30-15 har Ankestyrelsen slået fast, at det er en forudsætning for
forlængelse efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, at borgeren aktuelt har en
sygdom, der er livstruende og alvorlig. Bestemmelsen finder derfor ikke anvendel-
se i tilfælde, hvor en borger har en alvorlig lidelse, som medfører, at borgeren
fremtidigt har en øget risiko for at få en livstruende sygdom.
I principafgørelse 68-16
som der spørges ind til her
har Ankestyrelsen slået
fast, at kommunens afgørelse om at forlænge udbetalingen af sygedagpenge som
følge af en livstruende, alvorlig sygdom skal ske på baggrund af en konkret, indi-
viduel lægelig vurdering, som ikke udelukkende baserer sig på en diagnose. I til-
fælde af alvorlig sygdom med et fremadskridende forløb, som over en årrække kan
L 90 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at af sygedagpenge i forbindelse med livstruende og alvorlig sygdom, til beskæftigelsesministeren
eller vil få et dødeligt udfald, kan der ikke ske forlængelse af udbetalingen af syge-
dagpenge, hvis sygdommen er på et sådant tidligt stadie, at den ikke kan anses som
livstruende. Ligeledes kan der ikke ske forlængelse af udbetalingen af sygedagpen-
ge i tilfælde, hvor den sygemeldte ikke aktuelt er ramt af en livstruende, alvorlig
sygdom, men hvor der er risiko for tilbagefald af en livstruende, alvorlig sygdom.
Det er min vurdering, at Ankestyrelsens afgørelser er i overensstemmelse med in-
tentionerne i gældende lov, hvorefter det er en forudsætning for forlængelse af sy-
gedagpengene efter bestemmelsen, at en læge vurderer, at den sygemeldte har en
livstruende, alvorlig sygdom.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2