Undervisningsudvalget 2017-18
L 85
Offentligt
1844651_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af L 85 - Forslag til Lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering) har udvalget efter
ønske af Mattias Tesfaye (S) i brev af 19. december 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 8:
”Vil
ministeren som opfølgning på svar på L 85
spm. 1 redegøre for,
hvad man lægger til grund for vurderingen af, at det blot vil være af
”marginalt omfang”, at elever bliver løftet fra ikke-uddannelsesparate
til
uddannelsesparate? Desuden bedes ministeren redegøre for, hvor mange
elever der ca. vil være tale om.”
Svar:
Der er allerede i dag mulighed for at løfte en elev fra ikke-
uddannelsesparat til uddannelsesparat. Ungdommens Uddannelsesvej-
ledning har i dag opgaven med at foretage vurderingen i forhold til socia-
le og personlige kompetencer, og at elevens praksisfaglige forudsætnin-
ger fremover derudover skal vurderes i denne helhedsvurdering er en
naturlig udvidelse af arbejdsfeltet.
Der findes ikke eksakte tal for, hvor mange elever der hidtil er blevet
løftet fra ikke-uddannelsesparate til uddannelsesparate.
Jeg forventer, at det fremover vil være i få tilfælde, at en elev løftes fra
ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat på baggrund af praksisfaglige
kompetencer. Jeg lægger til grund, at der skal være tale om praksisfaglig
kunnen ud over det sædvanlige før en elev, som ikke er i besiddelse af de
nødvendige sociale eller forudsætninger, løftes til uddannelsesparat på
baggrund af de praksisfaglige forudsætninger.
15. januar 2018
Sagsnr.:17/16980
.
L 85 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad man lægger til grund for vurderingen af, at det blot vil være af marginalt omfang, at elever bliver løftet fra ikke-uddannelsesparate til uddannelsesparate, til undervisningsministeren
Jeg gør i øvrigt opmærksom på, at modellen for vurdering af elevernes
praksisfaglighed evalueres efter to år. Hvis det viser sig, at der er uhen-
sigtsmæssigheder i forbindelse med muligheden for at løfte en ikke-
uddannelsesparat elev til uddannelsesparat, vil dette forhold derfor blive
vurderet på ny.
Jeg henviser desuden til mit svar på spørgsmål 7 til L 85.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2