Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 77
Offentligt
1831679_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. december 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udval-
get.
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 2017-4698
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 30. november 2017 fra Coop amba,
jf. L 77 - bilag 4”
Svar:
Det fremgår ikke klart hvilke former for aktiviteter eller arbejde, der henvises til i
henvendelsen. Det kan oplyses, at ulønnet bestyrelsesarbejde efter reglerne ikke
medfører fradrag i dagpengene eller efterlønnen, uanset hvor bestyrelsesarbejdet
finder sted, og i hvilket regi det foregår. Det skyldes, at bestyrelsesarbejde i ar-
bejdsløshedsforsikringsloven betragtes som et hverv, og ulønnede hverv medfører
ikke fradrag. Det laves der ikke om på med de nye regler. Ulønnet bestyrelsesar-
bejde i COOP a.m.b.a og andet ulønnet bestyrelsesarbejde vil derfor heller ikke i
fremtiden medføre fradrag i dagpengene.
Det kan generelt oplyses, at aftaleparterne ved aftalen om nye regler om fradrag i
forbindelse med frivilligt arbejde bl.a. blev enige om at ændre definitionen
af en
frivillig organisation, forening eller lignende, så den flugter med definitionen
på det sociale område.
I udkast til vejledningen, der vedrører definitionen af frivillig organisation, for-
ening eller lignende, fremgår bl.a. følgende:
”En
frivillig organisation, forening eller lignende på dagpengeområdet skal opfylde
følgende betingelser:
1) Den er frivilligt grundlagt, dvs. at den ikke må være fastlagt i lovgivningen, og
organisationen skal kunne beslutte at nedlægge sig selv.
Herved forstås, at organisationen, foreningen eller lign. er oprettet på privatretligt
initiativ
altså at det ikke lovgivningsmæssigt direkte eller forudsætningsvist
fremgår, at denne kan eller skal oprettes.
Desuden skal organisationen, foreningen eller lign. kunne nedlægge sig selv. Det er
uden betydning, om der i den konkrete organisation, forening eller lign. evt. fore-
ligger vedtægtsbestemmelser herom.
L 77 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-17 fra Coop amba, til beskæftigelsesministeren
2)
Dens primære formål er ikke at skabe overskud (organisationen skal være ”non-
profit”), og et evt. overskud må ikke udloddes til ”ejerne” som f.eks.
foreningens
medlemmer eller andre, men skal investeres i opfyldelse af organisationens mål.
En non-profit
organisation, forening eller lign. betragtes som en ”ikke-
erhvervsdrivende-forening”,
som ikke må fremme medlemmernes økonomiske in-
teresser gennem erhvervsdrift. Heri ligger, at et evt. overskud ikke må udloddes til
”ejerne”,
f.eks. foreningens medlemmer eller andre, men at overskuddet skal inve-
steres i opfyldelse af organisationens/foreningens formål. Tilsvarende gælder i for-
bindelse med organisationens/foreningens evt. opløsning. Det er et krav, at evt.
overskud f.eks. gives til lignende organisationer, foreninger mv. eller almennyttige
formål.
3) Det frivillige arbejde er en betydningsfuld del af organisationens grundlag.
Mindstekravet er, at bestyrelsen yder en ulønnet, frivillig indsats.
Dette udelukker ikke, at der ved siden af den frivillige ulønnede indsats i forenin-
gen kan være lønnet beskæftigelse af betydelig omfang i forhold til organisatio-
nens/foreningens samlede aktiviteter.
Hvis en organisation, forening eller lign. f.eks. har en lønnet bestyrelse, men hvor
lokalafdelinger består af ulønnede bestyrelsesmedlemmer, betragtes mindstekravet
som opfyldt, hvis det frivillige, ulønnet arbejde udføres i regi af lokalforeningen.
4) Der er frivilligt medlemskab. Heri ligger naturligt, at medlemmerne eller delta-
gerne ikke ved lov eller aftale er pålagt eller er forpligtet til at være med-
lem/deltager i organisationen, mv.
Der er tale om en konkret vurdering om, hvorvidt en organisation, forening eller
lignende, herunder lokalforeninger, hvor det frivillige, ulønnede arbejde udøves,
opfylder de ovenstående betingelser.
Det er min opfattelse, at den foreslåede definition flugter med aftalens intentioner
om at finde en balance i forhold til arbejdsmarkedspolitiske hensyn og samtidigt
give brede muligheder for at det frivillige Danmark bidrager til fælleskabet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2