Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881560_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
704211
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
5. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm., om kommunernes praksis har ført til, at personoplysninger er blevet genanvendt for lidt eller for meget i forhold til de gældende regler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 87 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil ministeren, i forlængelse af bemærkningerne til ministerens
ændringsforslag til § 23, hvoraf det fremgår, at formålet med be-
stemmelsen i § 5, stik. 3, er at give mulighed for at undgå den
konkrete vurdering af hvorvidt personoplysninger må genan-
vendes til andet formål, hvilket i praksis i bl.a. kommunerne har
været vanskelig og ført til forskellig praksis, redegøre for, om
kommunernes praksis har ført til at personoplysninger er blevet
genanvendt for lidt eller for meget i forhold til de gældende reg-
ler?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om mi-
nisteriet er bekendt med, om kommunerne har behandlet personoplysninger
i strid med persondatalovens § 5, stk. 2, 1. punktum, hvorefter indsamling
af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere
behandling ikke må være uforenelig med disse formål (finalité-princippet).
Som nævnt i pkt. 2 i besvarelsen af spørgsmål nr. 52 til L 68 og L 69 ved-
rørende bl.a. en konkret sag om Udenrigsministeriets videregivelse af op-
lysninger om evakuerede personer fra Libanon til kommuner er der efter
gældende praksis forholdsvis vide rammer for offentlige myndigheder til at
viderebehandle personoplysninger til andre formål.
Justitsministeriet er umiddelbart bekendt med én sag, hvor Datatilsynet har
vurderet, at finalité-princippet var overtrådt af en offentlig myndighed. Sa-
gen vedrørte forsvarets videregivelse af personaleoplysninger til Topdan-
mark til brug for markedsføring. I sagen lagde Datatilsynet vægt på, at de
videregivne oplysninger var indsamlet og blev behandlet for at administrere
et ansættelsesforhold, og at videregivelse til en privat virksomhed med hen-
blik på markedsføring ikke kunne anses som foreneligt med dette formål.
Datatilsynet lagde vægt på, at det ikke kunne antages at stå Forsvarets an-
satte klart, at oplysninger, der afgives i forbindelse med et ansættelsesfor-
hold, kan blive videregivet til en privat virksomhed til brug for markedsfø-
ring. Datatilsynet fandt ikke, at videregivelsen var i overensstemmelse med
persondatalovens § 5 om bl.a. finalité-princippet.
2