Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1869093_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
643173
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 63 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
25. januar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvordan lovforslaget og ministerens udtalelser til Folketinget forholder sig til, hænger sammen med og er i overensstemmelse med, at forordningens artikel 13 og 14 fastslår, at ved videreanvendelse af oplysninger til andre formål end det oprindelige skal borgeren oplyses forud for den videreanvendte databehandling, til justitsministeren
1869093_0002.png
Spørgsmål 63 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan lovforslaget og ministerens ud-
talelser til Folketinget forholder sig til, hænger sammen med og er i
overensstemmelse med, at forordningens artikel 13 og 14 fastslår, at
ved videreanvendelse af oplysninger til andre formål end det oprinde-
lige, skal borgeren oplyses forud for den videreanvendte databehand-
ling, idet der henvises til, at artikel 13 og 14
fastslår, at ”Where the
controller intends to further process the personal data for a purpose
other than that for which the personal data were obtained, the control-
ler shall provide the data subject prior to that further processing with
information on that other purpose and with any relevant further infor-
mation”?(http://www.privacy-regulation.eu/en/article-13-informa-
tion-to-be-providedwhere-personal-data-are-collected-from-the-data-
subject-GDPR.htm og http://
www.privacy-regulation.eu/en/article-
14-information-to-be-provided-wherepersonal-
data-have-not-been-
obtained-from-the-data-subject-GDPR.htm).”
Svar:
Det bemærkes indledningsvis, at justitsministeren den 9. februar 2018 har
stillet ændringsforslag til lovforslag nr. L 68 (bilag 20), hvorefter lovforsla-
gets § 23 ikke finder anvendelse, når formålet er sammenstilling eller sam-
køring af personoplysninger i kontroløjemed.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 23, at der er mulighed
for ved lovgivningsmæssige foranstaltninger i medlemsstaternes nationale
ret at begrænse rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder, der bl.a. føl-
ger af forordningens artikel 13 og 14 om oplysningspligt, når begrænsnin-
gerne respekterer det væsentligste indhold af de grundlæggende rettigheder
og frihedsrettigheder og er en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning
i et demokratisk samfund af hensyn til en række nærmere oplistede hensyn,
herunder af hensyn til en medlemsstats væsentlige økonomiske interesser.
Medlemsstaterne er således overladt muligheden for at fastsætte begræns-
ninger i databeskyttelsesforordningens bestemmelser om bl.a. oplysnings-
pligt i forbindelse med viderebehandling af personoplysninger. Det står
medlemsstaterne frit for at udnytte undtagelsesmuligheden i artikel 23, hvis
betingelserne i artiklen overholdes.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvordan lovforslaget og ministerens udtalelser til Folketinget forholder sig til, hænger sammen med og er i overensstemmelse med, at forordningens artikel 13 og 14 fastslår, at ved videreanvendelse af oplysninger til andre formål end det oprindelige skal borgeren oplyses forud for den videreanvendte databehandling, til justitsministeren
Det er Justitsministeriets vurdering, at det er forsvarligt
og i øvrigt inden
for rammerne af forordningens artikel 23
at bestemme, at den fornyede
oplysningspligt efter forordningens artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4,
ikke finder anvendelse, når formålet ikke er sammenstilling eller samkøring
af personoplysninger i kontroløjemed, i det omfang vedkommende minister
har udnyttet bemyndigelsen i lovforslagets § 5, stk. 3.
I Artikel 29-gruppens vejledning, der henvises til, gennemgås bl.a. forord-
ningens bestemmelser om gennemsigtighed og oplysningspligt, jf. databe-
skyttelsesforordningens artikel 12-14. Vejledningen indeholder således bl.a.
en rettesnor for, hvordan artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4, skal forstås
og fortolkes, når bestemmelserne finder anvendelse.
Det afsnit i vejledningen, der henvises til, handler ikke om udnyttelse af
råderummet i artikel 23, som forslagets § 23 er udtryk for.
3