Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1847748_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
611687
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 46 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
18. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om ministerens kommentar til artiklen »Med politisk vilje: Borgernes retssikkerhed og statens deling af data kan gå hånd i hånd«, politiken.dk den 15. december 2017, til justitsministeren
Spørgsmål 46 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Ministeren
bedes kommentere artiklen »Med politisk vilje:
Borgernes retssikkerhed og statens deling af data kan gå hånd i
hånd« Politiken den 15. december 2017, herunder ministerens
syn på udtalelsen fra Microsofts teknologi- og sikkerhedsdirek-
tør Ole Kjeldsen om, at ”Der er ikke noget teknisk eller
arkitek-
turmæssigt til hinder for en løsning, hvor øget datadeling kom-
bineres med retssikkerhed for borgerne. Det er alene et spørgs-
mål om vilje og dermed prioritering og budgetter til at få lavet
en platform, som tager udgangspunkt i den enkeltes ret til at
have kontrol over persondata”, og at ”Vores platforme
gør det
muligt at indbygge et såkaldt metadatalag, der skaber en sikker
datadeling og giver borgeren mulighed for selv at træffe beslut-
ning om deling
og opbevaring af data”.
Svar:
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med lovforslaget til databeskyt-
telsesloven er fundet den rette balance mellem hensynet til beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og hen-
synet til fri udveksling af personoplysninger.
Justitsministeriet har ikke nærmere kendskab til de platforme, som omtales
i artiklen, men kan henvise til, at et centralt element i databeskyttelsesfor-
ordningen er, at man fremadrettet skal tænke beskyttelse af personoplysnin-
ger ind i it-løsninger (databeskyttelse gennem design og standardindstillin-
ger). I visse tilfælde, skal der også udarbejdes konsekvensanalyser, hvis en
type behandling vil indebære en høj risiko for en persons rettigheder og fri-
hedsrettigheder. Det kan eksempelvis være ved brug af nye teknologier, el-
ler når der i stort omfang sker behandling af følsomme personoplysninger
eller systematisk overvågning af et offentligt tilgængeligt område.
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at der i databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra d, er et princip om, at personoplysninger skal være
korrekte og om nødvendigt ajourførte. Dette krav om ajourføring sikrer, at
der påhviler den dataansvarlige en forpligtelse til om nødvendigt at foretage
ajourføring af oplysninger, der viser sig forældede.
2