Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1893824_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. maj 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
743828
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 115 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsmini-
steren den 8. maj 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ændringsforslag, hvormed hensigterne i Socialdemokratiets og regeringspartiernes betænkningsbidrag bliver skrevet ind i loven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 115 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”I betænkningsbidraget fra Socialdemokratiet og regeringspar-
tierne formuleres det, at hvis et flertal i udvalget er imod en be-
kendtgørelse, har de ”således mulighed for at hindre, at den på-
gældende bekendtgørelse udstedes”. Ministeren bedes oplyse,
om det er korrekt forstået, at flertallet i udvalget således har en
vetoret, som den pågældende minister skal respektere for at
overholde ordningen som fremsat i betænkningsbidraget?”
Svar:
Socialdemokratiets og regeringens betænkningsbidrag skal efter sin ordlyd
netop forstås således, at både det relevante udvalg i Folketinget og Retsud-
valget får en vetoret. Et flertal i blot ét af udvalgene har således mulighed
for at hindre, at et udkast til bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3,
udstedes.
Retsudvalgets betænkning vil indgå som en del af lovforarbejderne til data-
beskyttelsesloven. Tilkendegivelsen i betænkningsbidraget, hvorefter et
flertal i de to folketingsudvalg har mulighed for at hindre, at de pågældende
bekendtgørelser udstedes, vil være en juridisk bindende forudsætning for
brugen af bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 3. Der vil så-
ledes ikke være hjemmel i bestemmelsen til at udstede en bekendtgørelse,
hvis et flertal i ét af udvalgene har udtalt sig herimod. En bekendtgørelse
udstedt i strid med denne juridisk bindende forudsætning kan således ikke
danne grundlag for viderebehandling af personoplysninger.
Som det fremgår af betænkningsbidraget, skal vedkommende minister, der
påtænker at udstede en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3, sende
udkastet til bekendtgørelse til det relevante udvalg i Folketinget og til Rets-
udvalget
samtidigt
med, at bekendtgørelsesudkastet sendes i høring hos Da-
tatilsynet og organisationer mv. Høringssvar fra Datatilsynet og organisa-
tioner mv. vil således ikke foreligge på det tidspunkt, hvor folketingsudval-
gene får bekendtgørelsesudkast i høring.
Udvalgenes nærmere behandling af bekendtgørelsesudkast i høringsperio-
den, herunder om behandlingen sker på åbne møder i udvalgene, må som
andet folketingsarbejde afgøres inden for rammerne af Folketingets forret-
ningsorden, som Folketinget efter grundlovens § 48 selv fastsætter. Efter
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ændringsforslag, hvormed hensigterne i Socialdemokratiets og regeringspartiernes betænkningsbidrag bliver skrevet ind i loven, til justitsministeren
forretningsordenen vælges udvalgenes medlemmer ved forholdstalsvalg, jf.
§ 36. Hvis et udvalg vil udtale sig imod et konkret bekendtgørelsesudkast
efter lovforslagets § 5, stk. 3, kan udvalget overveje at udnytte muligheden
i § 8 a, stk. 6, i Folketingets forretningsorden, hvorefter et udvalg kan afgive
en beretning over sin virksomhed. Afgørelse træffes ved almindeligt flertal,
jf. forretningsordenens § 8, stk. 4.
3