Skatteudvalget 2017-18
L 63
Offentligt
1836216_0001.png
7. december 2017
J.nr. 2017 - 5651
Kontor:
International koordinering
Samrådsspørgsmål A, B og C
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B og C den 14. december 2017
Spørgsmål A
Hvilke konsekvenser i form af sanktioner m.v. fo-
restiller ministeren sig det skal have, hvis et land
eller territorie [skattejurisdiktion] optages på EU’s
sortliste over skattely?
Spørgsmål B
Mener minister, at Danmark
og andre EU-lande
kan have dobbeltbeskatningsaftaler med lande
på EU’s sortliste over skattely og i givet fald,
hvilke særlige krav bør der så stilles til sådanne
dobbeltbeskatningsaftaler?
Spørgsmål C
Er det ministerens vurdering, at Aserbajdsjan kan
tænkes optaget på EU’s sortliste
over skattely?
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0002.png
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for indkaldelsen
til dette samråd.
Som jeg nævnte under anden behandlingen af L
63, er jeg som skatteminister og parlamentariker
enig i, at stillingtagen til
DBO’er
skal ske på et op-
lyst og ordentligt grundlag. Og jeg vil gerne give
en opdateret vurdering i lyset af EU’s nylige ved-
tagelse af en sortliste over skattely.
Jeg vil besvare de tre spørgsmål i den rækkefølge,
de er blevet stillet.
Side 2 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0003.png
[Besvarelse af spørgsmål A]
I spørgsmål A spørges der til hvilke konsekvenser
i form af sanktioner, det skal have, hvis et land op-
tages på EU’s sortliste over skattely.
Jeg kan starte med at sige, at man i forbindelse
med vedtagelsen af EU’s sortliste over ”ikke sam-
arbejdsvillige” lande, såkaldte
skattely, på ECO-
FIN-mødet den 5. december, også har vedtaget to
typer af defensive foranstaltninger, der kan tages i
brug over for landene på sortlisten.
Det er regeringens opfattelse, at det er meget po-
sitivt, at EU går sammen om at sætte ind overfor
skattely, da EU samlet har en størrelse, der kan
Side 3 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0004.png
lægge pres på lande til at ændre regler og adfærd.
Hvis EU-landene gør det enkeltvist nationalt, så
kan det let blive et slag i luften, der ingen virkning
har.
Den
første
form for defensive foranstaltninger in-
debærer de ikke-skattemæssige foranstaltninger.
Det indebærer som minimum, at man afskærer
lande på sortlisten fra adgangen til midler fra Den
Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling og de
dertilhørende garantifonde.
Side 4 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0005.png
Omfanget af ikke-skattemæssige foranstaltninger
vil muligvis kunne udvides til også at omfatte ad-
gangen til midler fra andre EU-fonde. Det skal i
givet fald indføres på EU-niveau og vil kræve, at
en reference til EU’s sortliste indføres i en række
EU-retsakter.
Den
anden
form for defensive foranstaltninger er
de skattemæssige foranstaltninger, der dækker
over to forskellige typer.
Den
første type
af skattemæssige defensive foran-
staltninger består i administrative konsekvenser.
Enten i form af for eksempel forøget kontrol af
Side 5 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0006.png
betalinger til lande på sortlisten, eller forøget kon-
trol af skatteydere, der har transaktioner med disse
lande. EU-landene skal mindst iværksætte én af
disse konsekvenser mod landene på sortlisten.
Dette vil vi fra dansk side selvfølgelig leve op til.
Den
anden type
af skattemæssige defensive foran-
staltninger består i lovgivningsmæssige tiltag i
form af for eksempel styrkede værnsregler mod
landene på sortlisten. Der er mellem EU-landene
opnået enighed om et katalog af muligheder, der
grundlæggende skal gøre det mindre fordelagtig og
mere besværligt at anvende lande på sortlisten.
Side 6 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0007.png
De fleste af værnsreglerne indgår allerede i dansk
ret, så her er vi fra dansk side allerede på forkant.
Som jeg redegjorde for i et samråd for et par uger
siden foreslog udenrigsministeren, finansministe-
ren og jeg i et fælles brev, at sortlisten inddrages i
den udenrigspolitiske dialog med relevante tredje-
lande fx ved bilaterale møder og forhandlinger. Jeg
er meget tilfreds med, at dette forslag blev taget
med.
Endelig vil jeg fremhæve, at regeringen gerne så
stærkere og mere effektive EU-sanktioner mod
landene på sortlisten, men de vedtagne defensive
Side 7 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0008.png
foranstaltninger er nu engang et kompromis
blandt EU-landene, hvor flere af EU-landene slet
ikke ønskede nogen former for sanktioner på skat-
teområdet. Regeringen støtter derfor varmt og
helhjertet, at man i EU er nået til enighed om en
række fælles defensive foranstaltninger, som er
den mest effektive måde at sanktionere de sortli-
stede lande på. Vi vil gerne arbejde på at styrke til-
tagene, hvis de viser sig ikke at være tilstrækkelige.
Det leder mig til næste spørgsmål om mulighe-
derne for bilaterale aftaler med sortlistede lande.
Side 8 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0009.png
[Besvarelse af spørgsmål B]
I spørgsmål B spørges der til, om jeg mener, at
Danmark
og andre EU-lande
kan have dob-
beltbeskatningsaftaler med lande på sortlisten og i
givet fald, hvilke særlige krav der bør stilles til af-
talerne.
Lad mig slå fast, at udgangspunktet for regeringen
er, at Danmark kun indgår
DBO’er
med lande, der
har et velfungerende skattesystem.
Med et velfungerende skattesystem menes der, at
landet har en fair beskatning af såvel inden- som
udenlandske skatteydere, og der dermed hverken
er tale om et nul- eller lavskatteland. Derudover
Side 9 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0010.png
stilles der strenge krav om,
at DBO’en indeholder
en gensidig forpligtelse til at udveksle skattemæs-
sige- og finansielle oplysninger mellem skattemyn-
dighederne, hvilket giver et grundlag for at sikre
korrekt beskatning
på linje med det, som følger
af OECD-standarden.
Den danske linje må derfor være, at der ikke ind-
gås
DBO’er med
de lande på EU-sortlisten, hvor
deres skattesystem kan føre til
”dobbelt
ikke-be-
skatning”-situationer eller en urimelig lav skatte-
betaling, samt hvor der ikke er udsigt til, at der kan
opnås enighed om gensidig informationsudveks-
ling på linje med OECD-standarden.
Side 10 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0011.png
Vi kan nu konstatere, at Danmark har
DBO’er
af
ældre dato med lande, som er blevet optaget på
sortlisten.
Det drejer sig om
DBO’erne
med Sydkorea, (som
vi har en aftale med fra 1977), der sortlistes på
grund af skadelige skatteordninger, men generelt
har et almindeligt skatteniveau. Endvidere drejer
det sig om Tunesien (en aftale fra 1981), der også
er på listen som følge af skadelige skatteordninger.
Endelig er der Trinidad og Tobago (en aftale fra
Side 11 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0012.png
1969), der udover at have skadelige skatteordnin-
ger, sortlistes grundet manglende informationsud-
veksling.
Implementering og efterlevelse af de nyeste inter-
nationale standarder vil derfor være elementer, der
vil indgå i genforhandlinger med disse lande, når
og såfremt muligheden byder sig.
Det vil imidlertid bero på en konkret vurdering af,
om de eksisterende aftaler giver anledning til
manglende beskatning eller skatteunddragelse, om
aftalerne bidrager til en højere grad af informati-
onsudveksling med Danmark, end man ellers ville
Side 12 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0013.png
have, og hvor stor skadevirkningen vil være ved
eventuel dobbeltbeskatning.
En trussel om opsigelse af en DBO vurderes at
være et meget ineffektivt pressionsmiddel overfor
de pågældende lande. Det vil endda potentielt
ramme Danmark hårdere, da det kan føre til dob-
beltbeskatning af danske virksomheder og perso-
ner og stille de danske virksomheder i en ringere
konkurrencesituation, end deres konkurrenter fra
andre lande med en DBO.
Det mest effektive, vi kan gøre overfor de sortli-
stede lande, som Danmark har indgået
DBO’er
Side 13 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0014.png
med, er på EU-niveau med de fælles defensive for-
anstaltninger, som regeringen dog gerne så var
blevet stærkere og mere effektive.
Dette fører mig videre til næste spørgsmål om min
vurdering af, hvorvidt Aserbajdsjan kan tænkes at
blive
optaget på EU’s sortliste.
[Besvarelse af spørgsmål C]
Jeg kan oplyse, at Aserbajdsjan ikke er oplistet på
EU’s sortliste.
Side 14 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0015.png
Det skal dog bemærkes, at Aserbajdsjan ikke er be-
dømt af EU, da landet ikke er en væsentlig han-
delspartner for EU generelt og derfor indlednings-
vist blev siet fra i processen.
Det kan dog bemærkes, at Aserbajdsjan indgår i
det såkaldte Globale Forum for Gennemsigtighed
og Udveksling af informationer, hvor de i 2016
blev bedømt som ”largely
compliant”.
Derudover
har Aserbajdsjan tilsluttet sig OECD’s bistands-
konvention og har forpligtet sig til at indsamle og
automatisk udveksle CRS-oplysninger fra og med
i år.
Side 15 af 16
L 63 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 14. december 2017, til skatteministeren
1836216_0016.png
Dertil kommer, at Aserbajdsjan vurderes at have
et reelt skattesystem, som i forhandlingerne ikke
gav anledning til danske bekymringer om, at en
DBO med landet ville indebære en øget risiko for
skatteundgåelse. Jeg kan også konstatere, at lande
som Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Frank-
rig også har DBO’er med Aserbajdsjan.
Med disse ord vil jeg afrunde med at sige, at jeg
håber på, at den videre proces af L 63 kan fort-
sætte sin gang.
Side 16 af 16