Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1904197_0001.png
28. maj 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 23. maj 2018.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1904197_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. maj 2018 fra KPMG Acor Tax, jf. L
237 - bilag 16.
Svar
KPMG Acor Tax (herefter KPMG) har rettet henvendelse på baggrund af skatteministe-
rens svar på KPMGs henvendelse af 11. maj 2018, jf. svar på spørgsmål 7.
KPMG mener, at det er uforståeligt, at det skulle ligge uden for formålet med L 237 at af-
dække, hvorvidt de helt analoge bestemmelser om udenlandske pensionskassers begræn-
sede skattepligt ved direkte investering i virksomhed i Danmark og i kontrolleret dansk
gæld er i overensstemmelse med EU-retten. KPMG mener, at der med samme begrundel-
ser som for fast ejendom er tale om en helt identisk forskelsbehandling, når danske pensi-
onskasser beskattes med 15,3 pct., mens udenlandske pensionskasser hjemmehørende in-
den for EU/EØS beskattes med 22 pct. af samme opgjorte indkomstgrundlag ved direkte
investering i Danmark.
Det er efter KPMGs opfattelse en skærpende omstændighed, hvis Danmark forholder sig
passivt hertil, efter at Skatteministeriet er blevet gjort opmærksom herpå og tilmed i for-
længelse af en henvendelse fra EU-Kommissionen om overtrædelse af EU-retten.
KPMG er af den opfattelse, at det ikke kræver et større analysearbejde mv. for at konsta-
tere, at Danmark udøver samme forskelsbehandling af udenlandske pensionskassers di-
rekte investeringer i virksomhed i Danmark, som i dag gælder for de samme udenlandske
pensionskassers direkte investeringer i fast ejendom i Danmark, og at denne forskel er i
strid med EU-retten (kapitalens frie bevægelighed).
KPMG opfordrer derfor til, at svaret genovervejes.
Kommentar
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 7, følger lovforslaget op på en henvendelse fra
Kommissionen vedrørende de danske regler for beskatning af udenlandske pensionsinsti-
tutters direkte investeringer i danske ejendomme. Ved lovforslaget foreslås det således, at
beskatningen af disse investeringer fremover beskattes med 15,3 pct. Samtidig vil investe-
ringerne blive undergivet lagerbeskatning. Det svarer til den beskatning, som påhviler
danske pensionsinstitutters direkte investeringer i fast ejendom.
Det er derfor fortsat opfattelsen, at en ændret beskatning af udenlandske pensionsinstitut-
ters indkomst fra drift af erhverv med fast driftssted her i landet og fra kontrolleret gæld
ligger uden for rammerne af nærværende lovforslag.
Hvis det som led i den almindelige løbende vurdering af, om de danske regler er i over-
ensstemmelse med EU-retten, konstateres, at der er et EU-retligt problem i forhold til de
angivne bestemmelser, vil der selvfølgelig blive taget initiativ til at få reglerne justeret. Det
bemærkes i den forbindelse, at der ikke fremsættes forslag til ændring af de danske regler,
Side 2 af 3
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1904197_0003.png
førend der er foretaget en grundig analyse af, om den pågældende ændring er nødvendig
fx som følge af EU-retten. Det gælder også i forhold til beskatningen af udenlandske pen-
sionsinstitutter.
Side 3 af 3