Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1899807_0001.png
24. maj 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til lov
om ændring af selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente
enheder, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig til-
pasning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i
fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige
grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 23. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren
1899807_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning
af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig
tilbagevirkende kraft? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til et æn-
dringsforslag, der sikrer dette.
Svar
Jeg finder ikke anledning til selv at stille et ændringsforslag som det foreslåede, men jeg
vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning
af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får
kortest mulig tilbagevirkende kraft.
Det ønskede ændringsforslag kan se ud som følgende:
Til § 17
1)
Stk. 2
og
3
affattes således:
Stk. 2.
For et pensionsinstitut, der er omfattet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b,
og som den 1. juli 2018 opfylder betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og som vælger at anmode om genoptagelse efter
de almindelige genoptagelsesregler i skatteforvaltningsloven, vil selskabsskattelovens § 13
J, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affattet
ved dennes lovs § 1, nr. 12, have virkning fra og med det indkomstår, som pensionsinsti-
tuttet anmoder om genoptagelse for. For ejendomme, der er anskaffet før det første ind-
komstår, som der anmodes om genoptagelse for, skal pensionsinstituttet anvende ejen-
dommens anskaffelsessum omregnet til kontantværdi fratrukket tilskud efter lov om støt-
tede private ungdomsboliger som værdien ved begyndelsen af dette indkomstår. § 16, stk.
5, finder ikke anvendelse, hvis der er sket beskatning efter denne bestemmelse. For ejen-
domme anskaffet før det indkomstår, som beskattes efter selskabsskattelovens § 13 J,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, jf. 1. pkt., anses en bygning eller en installation,
der er en del af den faste ejendom, for afstået efter afskrivningslovens § 21. Som afståel-
sessum anvendes handelsværdien på tidspunktet for ændringen, og indkomstskatten af de
genvundne afskrivninger beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk. 1. Indkomstskatten
af øvrig indtægt og fortjeneste beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affat-
tet ved denne lovs § 1, nr. 12.
Stk. 3.
For et pensionsinstitut, der har været omfattet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1,
litra b, i perioden til og med den 30. juni 2018, og som opfyldte betingelserne i selskabs-
skattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og som vælger at
anmode om genoptagelse efter de almindelige genoptagelsesregler i skatteforvaltningslo-
ven, vil selskabsskattelovens § 13 J, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og selskabs-
skattelovens § 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, have virkning fra og med
det indkomstår, som pensionsinstituttet anmoder om genoptagelse for. For ejendomme,
der er anskaffet før det første indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, skal
Side 2 af 6
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren
1899807_0003.png
pensionsinstituttet anvende ejendommens anskaffelsessum omregnet til kontantværdi fra-
trukket tilskud efter lov om støttede private ungdomsboliger som værdien ved begyndel-
sen af dette indkomstår. For ejendomme anskaffet før det indkomstår, som beskattes ef-
ter selskabsskattelovens § 13 J, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, jf. 1. pkt., anses en
bygning eller en installation, der er en del af den faste ejendom, for afstået efter afskriv-
ningslovens § 21. Som afståelsessum anvendes handelsværdien på tidspunktet for ændrin-
gen, og indkomstskatten af de genvundne afskrivninger beregnes efter selskabsskattelo-
vens § 21, stk. 1. Indkomstskatten af øvrig indtægt og fortjeneste beregnes efter selskabs-
skattelovens § 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12.”
[Den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters in-
vesteringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at den EU-retlige tilpasning af ikke-hjemmehørende pensi-
onsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft. Dette
indebærer, at reglerne får virkning fra og med det tidligste indkomstår, som der kan an-
modes om genoptagelse for efter de almindelige regler i skatteforvaltningsloven. Reglerne
træder i kraft den 1. juli 2018, hvorfor det tidligste indkomstår, som der kan anmodes om
ordinær genoptagelse for, er indkomståret 2015.
Det fremgår af
stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
at lovforslagets § 1, nr. 11, om anvendelse af lagerprin-
cippet og lovforslagets § 1, nr. 12, om den lavere skattesats, får virkning fra og med det
indkomstår, der anmodes om genoptagelse for. Det er dog en betingelse, at pensionsinsti-
tuttet den 1. juli 2018 opfylder betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11.
Muligheden for genoptagelse følger skatteforvaltningslovens regler. Det vil f.eks. sige, at
en anmodning om genoptagelse vedrørende indkomståret 2015 skal indgives senest den
1. maj 2019.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at de pensionsinstitutter, der ejer fast
ejendom i Danmark før det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, bliver
beskattet af den eventuelle urealiserede gevinst eller tab, som måtte eksistere på tidspunk-
tet for, hvornår lagerbeskatningen får virkning. Eventuel urealiseret gevinst eller tab på
sådanne ejendomme skal således medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst i det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for.
Det foreslåede virkningstidspunkt for lagerbeskatningen, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, inde-
bærer nemlig, at eventuel urealiseret gevinst eller tab på ejendomme, svarende til forskel-
len mellem handelsværdien af ejendommen ved slutningen af det sidste indkomstår, inden
virkningen af den foreslåede lagerbeskatning, og anskaffelsessummen, ikke vil skulle med-
regnes ved opgørelsen af pensionsinstituttets skattepligtige indkomst. Dette forhold, der
Side 3 af 6
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren
1899807_0004.png
er en konsekvens af overgang fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning, rettes der op
på ved den foreslåede overgangsbestemmelse.
Det foreslås i
stk. 2, 3. pkt.,
at § 16, stk. 5, ikke finder anvendelse, hvis der er sket beskat-
ning efter denne bestemmelse. Det indebærer, at pensionsinstitutter, der ejer fast ejendom
pr. 1. juli 2018, og som anmoder om genoptagelse efter skatteforvaltningslovens regler,
ikke skal bruge indgangsværdien, som fastsættes efter § 17, stk. 1, men i stedet skal an-
vende den indgangsværdi ved overgangen fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning,
der fastsættes efter denne bestemmelse.
Det foreslås i
stk. 2, 4.-6. pkt.,
at for ejendomme anskaffet før det indkomstår, som der gi-
ves genoptagelse for, og hvor selskabsskattelovens § 13 J, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 11, derfor finder anvendelse, jf. 1. pkt., anses en bygning eller en installation, der er en
del af den faste ejendom, for afstået efter afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum an-
vendes handelsværdien på tidspunktet for ændringen, og indkomstskatten af de gen-
vundne afskrivninger beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk. 1. Indkomstskatten af
øvrig indtægt og fortjeneste beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 12.
Det vil sige, at ejendomme anskaffet før det indkomstår, som der gives genoptagelse for,
og som beskattes efter den foreslåede § 13 J i selskabsskatteloven, bliver tilsvarende be-
skattet af eventuelle genvundne afskrivninger vedrørende den faste ejendom. En fast
ejendom i Danmark, der anvendes erhvervsmæssigt, vil
for nogle bygninger og installa-
tioner
løbende have mulighed for at afskrive efter afskrivningsloven. Denne mulighed
eksisterer ikke ved en lagerbeskatning, hvorfor det er nødvendigt at gøre op med de tidli-
gere foretagne afskrivninger i forbindelse med indtræden af lagerbeskatningen.
Såfremt ejendommen overgår til en lagerbeskatning, skal der således ske en opgørelse af
genvundne afskrivninger efter afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum anvendes han-
delsværdien på tidspunktet for ændringen. Overstiger ejendommens handelsværdi den
nedskrevne værdi på tidspunktet for overgangen, beskattes den overskydende værdi. De
genvundne afskrivninger beskattes på samme niveau som selskabsbeskatningen, jf. sel-
skabsskattelovens § 21, stk. 1. Derimod beskattes øvrige indtægter og fortjenester på
samme niveau som danske pensionsinstitutter, jf. henvisningen til selskabsskattelovens §
21, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12. Det vil sige, at disse indtægter og fortje-
nester beskattes med 15,3 pct.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 3, 1.
og
2. pkt.,
medfører, at for et pensionsinstitut, der
opfylder betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 11, og som anmoder om genoptagelse efter de almindelige bestemmelser i
skatteforvaltningsloven, vil lagerprincippet, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, og den lavere skat-
tesats, jf. lovforslagets § 1, nr. 12, have virkning fra og med det indkomstår, som der an-
modes om genoptagelse for. Det er en betingelse, at pensionsinstituttet har været omfat-
tet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, i perioden til og med den 30. juni 2018, men
har afstået fast ejendom i Danmark inden den 1. juli 2018. Det vil sige, at bestemmelsen
Side 4 af 6
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren
1899807_0005.png
alene finder anvendelse for pensionsinstitutter, som ikke længere er begrænset skatteplig-
tig til Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b.
Den foreslåede overgangsbestemmelse indebærer således, at udenlandske pensionsinsti-
tutter bagudrettet kan få en lavere beskatning af overskud ved drift af fast ejendom og
eventuel realiseret avance herpå, hvis de anmoder om genoptagelse. Muligheden for gen-
optagelse følger skatteforvaltningslovens regler. Det vil f.eks. sige, at en anmodning om
genoptagelse vedrørende indkomståret 2015 skal indgives senest den 1. maj 2019.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at de pensionsinstitutter, der ejer fast
ejendom i Danmark i det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, bliver be-
skattet af den eventuelle urealiserede gevinst eller tab, som måtte eksistere på tidspunktet
for, hvornår lagerbeskatningen får virkning. Eventuel urealiseret gevinst eller tab på så-
danne ejendomme skal således medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for.
Det foreslåede virkningstidspunkt for lagerbeskatningen, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, inde-
bærer nemlig, at eventuelle urealiserede gevinster eller tab på ejendomme, svarende til for-
skellen mellem handelsværdien af ejendommen ved slutningen af det sidste indkomstår,
inden virkningen af den foreslåede lagerbeskatning, og anskaffelsessummen, ikke vil
skulle medregnes ved opgørelsen af pensionsinstituttets skattepligtige indkomst. Dette
forhold, der er en konsekvens af overgang fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning,
rettes der op på ved den foreslåede overgangsbestemmelse.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 3, 4.-5. pkt.,
medfører, at ejendomme anskaffet før det
indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, men som er afstået igen inden den 1.
juli 2018, og hvor der sker beskatning efter den foreslåede § 13 J, stk. 1 og 2, i selskabs-
skatteloven, tilsvarende bliver beskattet af eventuelle genvundne afskrivninger vedrørende
den faste ejendom. En fast ejendom i Danmark, der anvendes erhvervsmæssigt, vil
for
nogle bygninger og installationer
løbende have mulighed for at afskrive efter afskriv-
ningsloven. Denne mulighed eksisterer ikke ved en lagerbeskatning, hvorfor der skal gø-
res op med de tidligere foretagne afskrivninger i forbindelse med indtræden af lagerbe-
skatningen.
Såfremt ejendommen overgår til en lagerbeskatning, skal der således ske en opgørelse af
genvundne afskrivninger efter afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum anvendes han-
delsværdien på tidspunktet for ændringen. Overstiger ejendommens handelsværdi den
nedskrevne værdi på tidspunktet for overgangen, beskattes den overskydende værdi. De
genvundne afskrivninger beskattes på samme niveau som selskabsbeskatningen jf. sel-
skabsskattelovens § 21, stk. 1. Derimod beskattes øvrige indtægter og fortjenester på
samme niveau som danske pensionsinstitutter, jf. henvisningen til selskabsskattelovens §
21, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12. Det vil sige, at disse indtægter og fortje-
nester beskattes med 15,3 pct.
Side 5 af 6
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af beskatning af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom får kortest mulig tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren
1899807_0006.png
Provenumæssige konsekvenser
Fastholdes længden på den gældende genoptagelsesperiode på tre år frem for at forlænge
den til fem år som foreslået i lovforslaget, må det antages i et vist omfang at kunne redu-
cere mindreprovenuet. En reduktion af mindreprovenuet vil dog afhænge af omfanget af
ikke-hjemmehørende pensionsinstitutter, der har realiseret gevinster på ejendomme i
Danmark i den pågældende periode, og som vil kunne opnå en skattemæssig fordel ved at
søge om genoptagelse.
Den eventuelle reduktion af mindreprovenuet afhænger derfor af forskellen i beskatning
af ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters eventuelle ejendomshandler i perioden med
forlænget genoptagelse, det vil sige i årene 2013-2018 sammenholdt med ditto i perioden
med genoptag efter gældende regler, det vil sige årene 2015-2018. Der er ikke grundlag
for at skønne over omfanget heraf. Det må dog generelt set antages, at de pensionsinsti-
tutter, der vil kunne drage fordel af at søge om genoptagelse, vil gøre det, hvorfor en kor-
tere genoptagelsesperiode alt andet lige må formodes at reducere det mindreprovenu, der
kan opstå som følge af lovforslaget.
Side 6 af 6