Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1898018_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
cbeskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reg-
lerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og be-
stemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af
værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 16. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om at kommentere og vurdere konsekvenserne, hvis det generelt bestemmes, at deltagelse i et dansk skattetransparent selskab medfører fast driftssted i Danmark, men at Folketinget så samtidig undtager deltagelse i selskaber, der opfylder de foreslåede krav i det foreslåede stk. 7 i selskabsskattelovens § 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, til skatteministeren
1898018_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere og vurdere konsekvenserne, hvis det generelt bestemmes,
at deltagelse i et dansk skattetransparent selskab medfører fast driftssted i Danmark, men
at Folketinget så samtidig undtager deltagelse i selskaber, der opfylder de foreslåede krav i
det foreslåede stk. 7 i selskabsskattelovens § 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Svar
Efter gældende dansk ret er udenlandske fysiske og juridiske personer begrænset skatte-
pligtige til Danmark, hvis de udøver et erhverv med fast driftssted her i landet.
Begrebet fast driftssted er ikke defineret i dansk lovgivning. Efter fast praksis afgrænses
begrebet i overensstemmelse med artikel 5 om fast driftssted i OECD modellen til dob-
beltbeskatningsoverenskomster og OECD kommentarerne til fortolkning af denne arti-
kel. Ifølge OECD modellen forstås ved udtrykket fast driftssted et forretningssted, hvor-
fra et foretagendes virksomhed helt eller delvist udøves.
Danmark har indgået ca. 70 dobbeltbeskatningsoverenskomster, hvori indgår en artikel
om fast driftssted, der begrebsmæssigt svarer til artikel 5 i OECD modellen. Det betyder,
at man i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne præcist har fastlagt kriterierne for, hvornår
der foreligger et fast driftssted, og dermed hvilket land der har retten til at beskatte en gi-
ven indkomst, som kan henføres til det faste driftssted.
Hvis det i intern ret bestemmes, at udenlandske fysiske og juridiske personer har fast
driftssted pga. den blotte deltagelse i en dansk skattetransparent enhed, så vil dette være
en klar fravigelse af de indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster og altså være i strid
med, hvad Danmark har aftalt med de respektive lande om fast driftssted.
Dette indebærer, at Danmark i givet fald vil pålægge udlændinge en skattepligt i videre
omfang, end hvad Danmark har accepteret med vores aftalepartnere. Desuden vil det
rejse spørgsmålet om, hvilken indkomst der kan henføres til det faste driftssted. Da skat-
tepligten vil være i strid med Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster, vil der ikke
være indkomst, der kan henføres til det faste driftssted. Endvidere indebærer det, at uden-
landske deltagere i den skattetransparente enhed vil blive pålagt selvangivelsespligt og der-
med skal opgøre og selvangive en skattepligtig indkomst. De udenlandske deltagere vil så-
ledes utilsigtet blive pålagt en administrativ byrde, uden at det medføre skattebetalinger.
Det er derfor min vurdering, at en sådan model ikke giver mening at gennemføre.
Side 2 af 2