Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1902448_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2669
Doknr.
537456
Dato
28-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 32 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 32:
Finansieringsudvalget konkluderede i en analyse fra 2010, at ”det ikke kunne
konklu-
deres, at kommunerne havde taget udgangspunkt i andre hensyn end trafikregule-
ring”. Hertil svarer ministeren i spørgsmål 11, at den manglende påvisning af ”andre
hensyn end trafikreguleringen” skyldes, at man kun spurgte 15 ud af de 98 kommuner.
Men kan ministeren bekræfte, at undersøgelsen dækkede 97 pct. af alle parkeringsind-
tægter, og at ministeren i øvrigt i høringsnotatet skriver, ”at området blev grundigt
belyst af Finansieringsudvalgets analyse fra 2010”. Vil ministeren på den baggrund
fastholde, at kommunerne opkræver parkeringsindtægter, der bruges til andet end
trafikregulering.?”
Svar:
Det er korrekt, at området blev grundigt belyst af Finansieringsudvalgets analyse fra
2010.
Men analysen gav ikke tilstrækkeligt grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt kommu-
nerne havde taget udgangspunkt i andre hensyn end trafikregulering. Det skyldes, at
de eneste oplysninger, som udvalget havde til vurdering heraf, var de enkelte kommu-
ners besvarelse af spørgeskemaet vedr. deres egen adfærd. Udvalget vurderede ikke, at
disse besvarelser i sig selv gav et tilstrækkeligt grundlag for, at der kunne konkluderes
på dette punkt.
Når der alene blev gennemført en spørgeskemaundersøgelse i 15 kommune, hænger
det sammen med, at det kun er et vist antal kommuner, der anvender betalingsparke-
ring, og der blev således alene udsendt spørgeskemaer til kommunerne med de største
indtægter. Spørgeskemaer blev i øvrigt anvendt med henblik på at kvalificere flere
forhold end spørgsmålet om baggrunden for kommunernes anvendelse af betalings-
parkering.
Der er ikke nogen direkte sammenhæng mellem en kommunes udgifter til trafikregu-
lering og kommunens indtægter fra betalingsparkering, men det kan konstateres, at i
mange kommuner overstiger kommunernes parkeringsindtægter deres udgifter til
drift, afskrivning og forrentning af parkeringsanlæg.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille