Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1897537_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2501
Doknr.
535453
Dato
18-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (L 236) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 14:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er eksempler på kommuner, der bruger indtæg-
terne fra parkeringsordninger på ikketrafikale formål?”
Svar:
Det er ikke hensigten med kommunernes mulighed for at opkræve betalingsparkering
og parkeringsafgifter, at indtægterne skulle gå til at opbygge likviditet eller finansiere
kommuners forbrug på andre områder.
Den nuværende modregningsordning indebærer, at nogle kommuner
særligt de
største byer
der har indført betalingsparkering inden 2017 favoriseres. Disse kom-
muner kan i dag fradrage både størstedelen af indtægtsniveauet i 2007 og udgifter til
afskrivning og forrentning for nye anlæg. Med den nuværende ordning har den gen-
nemsnitlige modregningsprocent for betalingsparkering på den baggrund været på
kun 14 pct.
Det har givet disse kommuner vide muligheder for fortsat at opkræve og beholde høje
indtægter fra bilisterne
og langt højere end kommunernes omkostninger til parke-
ringspladser.
Regeringen ønsker med lovforslaget at stramme den nuværende modregningsordning
for parkeringsindtægter for yderligere at understøtte, at kommunerne opkræver beta-
ling for parkering af trafikale hensyn og ikke af fiskale hensyn.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvordan kommuner har anvendt et overskud fra
parkering.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille