Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234
Offentligt
1897839_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
22. m aj 2018
2018-2753
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L234
forslag til lov om ændring af godskør-
selsloven (tilladelsesordning for varebiler), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Chri-
stiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 14:
Det fremgår af Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høringsnotat af 4.
april 2018, at ”Rigspolitiet bemærker af hensyn til den vanskelige kontrolopga-
ve for politiet, at der i stedet for en vægtgrænse på 11 kg pr. kg stykgods kan
overvejes generelt at undtage de forsendelsestyper, man ønsker skal kunne
køre tilladelsesfrit fra tilladelseskravet.” Det er politiet, der skal håndhæve reg-
lerne, så det er naturligvis en bekymring, som forslagsstillerne tager alvorligt.
Forslagsstillerne skal derfor anmode om teknisk bistand til en ændring af for-
slagets § 1, stk. 2, således at vægtgrænsen på 11 kg ophæves, og at man i stedet
udtrykkeligt undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladel-
seskravet for varebiler. Sådanne undtagelser kendes i forvejen indenfor trans-
portlovgivningen, f.eks. i § 1, stk. 6, i bekendtgørelse nr. 1373 af 26. november
2015 om godskørsel, hvor godskørsel med særlige køretøjstyper er undtaget
tilladelseskravet (redningskørekøjer, højtryksspulevogne, opsugende fejema-
skiner, eller motorkøretøjer, der kun anvendes til transport af affaldsprodukter
fra landbrugsbedrifter med henblik på spredning heraf på landbrugsjord), og §
1, stk.2 i lovbekendtgørelse nr. 1122 af 9. september 2015 om fragtaftaler ved
international vejtransport, hvor særlige typer af godskørsel er undtaget fra lo-
ven (postbefordring, begravelsestransporter og befordring af flyttegods).
Svar:
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at et sådant æn-
dringsforslag vil være i strid med ligebehandlingsprincippet og dermed ikke
lovmæssigt forsvarligt. Det er dermed ikke muligt for ministeriet at udarbejde
et ændringsforslag med det ønskede indhold.
Tilladelsesordningens forhold til ligebehandlingsprincippet er tidligere beskre-
vet i notat af 12. oktober 2017, som er sendt til forslagsstillerne. Jeg skal for en
god ordens skyld nedenfor gengive de centrale dele af notatet vedrørende lige-
L 234 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om teknisk bistand til en ændring af lovforslagets § 1, stk. 2, således at vægtgrænsen på 11 kg ophæves og at man i stedet udtrykkeligt undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladelseskravet for varebiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1897839_0002.png
behandlingsprincippet, hvad angår en tilladelsesordning, der eksplicit undtager
omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladelseskravet for varebiler.
”Undtagelse
af specifikke erhverv eller specifikke produkter kan
udgøre forskelsbehandling i strid med ligebehandlingsprincippet
sammenlignet med andre erhverv eller produkttyper af sammen-
lignelig karakter.
Efter det forvaltningsretlige ligebehandlingsprincip, som lovgiv-
ning og øvrig forvaltningsvirksomhed skal iagttage, kan forskels-
behandling alene retfærdiggøres, hvis det sker ud fra et sagligt
formål med afsæt i, hvad formålet er med den pågældende regu-
lering. Dertil skal den pågældende regulering i medfør af propor-
tionalitetsprincippet være nødvendig, egnet og må ikke gå videre
end nødvendigt for at opnå det ønskede formål med regulerin-
gen.
I det konkrete tilfælde er det således spørgsmålet, om det i de en-
kelte tilfælde vil kunne retfærdiggøres at undtage enkelte pro-
dukter eller specifikke erhverv fra en tilladelsesordning. Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet har noteret, at undtagelse af
[…]
avis- og reklameuddeling først og fremmest har til formål at
sikre, at tilladelsesordningen alene vil omfatte det, der sædvan-
ligvis forstås ved traditionel godstransport.
Det er imidlertid ministeriets vurdering, at andre erhverv, der
fragter andre typer af produkter i sammenlignelige køretøjer, til-
svarende kan hævde at falde uden for det, der normalt forstås
ved godstransport. Undtagelse af specifikke produkter eller er-
hverv skal derfor ske på baggrund af forhold, der er særlige for
netop disse erhverv eller produkter, som adskiller dem fra anden
godstransport, og som retfærdiggør, at der for netop disse pro-
dukttyper eller erhverv ikke er behov for en tilladelsesordning.
I beslutningsforslaget B 165 er det angivet, at formålet med en til-
ladelsesordning er at begrænse sort arbejde, socialt bedrageri og
unfair konkurrence og beskæftigelse af illegal arbejdskraft i
transportbranchen på undergravende vilkår samt at højne trafik-
sikkerheden.
Ønskes […]
avis- og reklameuddeling undtaget fra
en tilladelsesordning, skal det således kunne påvises, at f.eks.
sort arbejde forekommer i mindre grad i netop de tilfælde, så en
regulering af de brancher er unødvendig. Efter ministeriets op-
fattelse er dette en vanskelig bevisbyrde at løfte.”
Si de 2/3
L 234 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om teknisk bistand til en ændring af lovforslagets § 1, stk. 2, således at vægtgrænsen på 11 kg ophæves og at man i stedet udtrykkeligt undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladelseskravet for varebiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1897839_0003.png
Om baggrunden for udarbejdelse af den pågældende model for afgrænsning af
tilladelsesordning med en vægtgrænse på 11 kg pr. stykgods (kolli) skal jeg hen-
vise til mit svar på TRU L 234, spørgsmål 8.
Endelig skal jeg bemærke, at der for så vidt angår de undtagelser fra kravet om
godskørselstilladelse, der følger af den gældende godskørselslov (højtryksspu-
levogne, opsugende fejemaskiner, redningskøretøjer og motorkøretøjer, der
kun anvendes til transport af affaldsprodukter med henblik på spredning heraf
på landbrugsjord), er tale om køretøjer, der er specialindrettede og har helt
specifikke formål, eller hvor der er tale om godskørsel af helt særlig karakter.
På grund af køretøjernes specielle formål og/eller indretning blev de nævnte
køretøjer i 1989 undtaget i godskørselsbekendtgørelsen. For så vidt angår und-
tagelserne nævnt i lov om fragtaftaler ved international vejtransport, er der tale
om en lov, der regulerer forholdet mellem fragtfører og godsets modtager, og
derfor er denne lovs undtagelsesbestemmelser ikke sammenlignelige med und-
tagelser i godskørselsloven.
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen