Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234
Offentligt
1897816_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
22. m aj 2018
2018-2753
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L234
forslag til lov om ændring af godskør-
selsloven (tilladelsesordning for varebiler), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 12:
Er ministeren enig med SKAT og andre myndigheder, som påpeger, at varebils-
forslaget vil medføre en kraftig øget administration, kraftig øget bureaukrati,
samt en uforholdsmæssig stor belastende byrde, hvilket f.eks. sker ved indf ø-
relse af et tilladelsesgebyr for de berørte virksomheder?
Svar:
Det er jeg enig i. Jeg har således ved flere lejligheder påpeget, at den foreslåede
tilladelsesordning for varebiler vil pålægge erhvervslivet uforholdsmæssige
økonomiske og administrative byrder. Der er i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, afsnit 4 og 5, redegjort i detaljer herfor, hvor bl.a. resultatet af en
kortlægning af lovforslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser, som er foreta-
get af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i samarbejde med Erhvervssty-
relsen, er beskrevet. Kort opsummeret skal de virksomheder, der i dag udfører
godskørsel for fremmed regning i varebiler, ansøge om tilladelse og betale ge-
byr herfor og i den forbindelse opfylde krav til dokumentation for fornøden
egenkapital, gennemføre relevant uddannelse eller dokumentere relevant erf a-
ring m.m. Dertil kommer de virksomheder, der skal anmelde deres køretøj til
SKAT, hvis det anvendes til firmakørsel, jf. mine svar på L 234, spørgsmål 5 og
6.
Samlet set betyder dette, at der vil være omstillingsomkostninger for mellem
60 og 70 mio. kr., ligesom branchen vil have årlige, løbende omkostninger på
ca. 3,2 mio. kr.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen