Retsudvalget 2017-18
L 204
Offentligt
1878460_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. april 2018
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2018-0037-0020
703952
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffe-
sager) (L 204), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 4. april 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Hen-
riksen (V).
Søren Pape Poulsen
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 204 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan oplyse, om indskrænkningen i muligheden for forsvarerskift, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i
straffesager) (L 204):
”Vil
ministeren oplyse, om indskrænkningen i muligheden for
forsvarerskift, jf. § 736, stk. 1, nr. 3 ”…og ikke tidligere har haft
lejlighed til at anmode om en bestemt forsvarer” vil være gæl-
dende i den praktiske situation, hvor sigtede forud for grund-
lovsforhør har fået beskikket (og accepteret) en forsvarer, vil
sigtede så have ”valgt/anmodet” med deraf følgende vanskeli-
gere mulighed for efterfølgende forsvarerskift?”
Svar:
1.
Det foreslås, at når sigtede én gang har haft lejlighed til at anmode om en
bestemt forsvarer, kan sigtede kun skifte forsvarer, hvis sagen ikke forsinkes
på grund af forsvarerskiftet, jf. de foreslåede § 736, stk. 1, nr. 3 og 4 (lov-
forslagets § 1, nr. 8).
I nr. 3 foreslås, at beskikkelsen af en forsvarer kan tilbagekaldes, når sigtede
anmoder om beskikkelse af ny forsvarer og ikke tidligere har haft lejlighed
til at anmode om en bestemt forsvarer, og i nr. 4 foreslås, at beskikkelsen
kan tilbagekaldes, når sigtede anmoder om beskikkelse af ny forsvarer og
dennes medvirken ikke vil forsinke sagens behandling.
Samlet set giver de foreslåede nr. 3 og 4 således sigtedes mulighed for at få
beskikket en ny forsvarer, når
enten
sigtede ikke tidligere har haft lejlighed
til at anmode om en bestemt forsvarer
eller
den nye forsvarers medvirken
ikke vil forsinke sagens behandling.
Baggrunden for forslaget om at indskrænke sigtedes mulighed for at skifte
forsvarer fremgår af pkt. 2.1.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger:
”Efter
Justitsministeriets opfattelse er der i tillæg til den generelt
øgede vægtning af hensynet af sagsbehandlingstiden i forhold
til det fri forsvarervalg endvidere grundlag for en nøjere regule-
ring af ombeskikkelse, dvs. tilbagekaldelse af den eksisterende
forsvarers beskikkelse og beskikkelse af en ny forsvarer.
Justitsministeriet lægger herved særligt vægt på, at der ikke
mindst ved forsvarerskift
undertiden flere forsvarerskift efter
hinanden
er risiko for, at sagsbehandlingstiden forlænges. Når
beskikkelse af den aktuelle forsvarer er sket efter sigtedes ønske,
2
L 204 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan oplyse, om indskrænkningen i muligheden for forsvarerskift, til justitsministeren
eller sigtede dog i tilknytning til beskikkelsen fik mulighed for
at ønske en bestemt forsvarer beskikket, bør ombeskikkelse ef-
ter sigtedes ønske fremover kun kunne ske, hvis to betingelser
er opfyldt.
For det første bør ombeskikkelse efter sigtedes ønske i sådanne
tilfælde ikke føre til en forlængelse af sagsbehandlingstiden.
(…)”
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8, at sigtede vil
have haft lejlighed til at anmode om en bestemt forsvarer, når retten som
beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7, vedrørende de fore-
slåede § 735, stk. 2, 1. og 2. pkt., har anmodet sigtede om inden for en frist
at angive, hvis sigtede ønsker en bestemt forsvarer beskikket. Det fremgår
endvidere, at sigtede derimod ikke i den foreslåede bestemmelses forstand
vil have haft lejlighed til at anmode om en bestemt forsvarer, hvis sigtede
var forhindret i at overholde fristen for at angive, hvem sigtede ønsker be-
skikket til forsvarer, eller hvis retten har beskikket en forsvarer uden at have
haft mulighed for at spørge til sigtedes ønsker.
De foreslåede § 735, stk. 2, 1. og 2. pkt., går ud på, at sigtede skal have
lejlighed til at angive, hvem sigtede ønsker som forsvarer, og at rettens præ-
sident kan fastsætte en frist herfor.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7, at med forslaget
lovfæstes muligheden for, at retten (rettens præsident) fastsætter en frist for,
at sigtede angiver, hvem sigtede ønsker beskikket til forsvarer. Det fremgår
endvidere, at fristen i almindelighed vil kunne fastsættes til 5 hverdage.
2.
Anvendelsen af de foreslåede § 736, stk. 1, nr. 3 og 4, sammenholdt med
de foreslåede § 735, stk. 2, 1. og 2. pkt., i tilfælde, hvor sigtede får beskikket
en forsvarer i forbindelse med et grundlovsforhør, er ikke nærmere omtalt i
lovforslagets bemærkninger.
Det fremgår imidlertid tydeligt, at den foreslåede begrænsning i sigtedes
mulighed for at skifte forsvarer ikke indtræder, før sigtede én gang har haft
mulighed for at ønske en bestemt forsvarer. Det fremgår endvidere, at sig-
tede navnlig vil have haft mulighed for at ønske en bestemt forsvarer, når
retten udtrykkeligt har oplyst sigtede om muligheden, og at retten i almin-
delighed kan fastsætte en frist for sigtedes svar på 5 hverdage.
3
L 204 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan oplyse, om indskrænkningen i muligheden for forsvarerskift, til justitsministeren
Efter Justitsministeriets opfattelse betyder det, at de foreslåede regler skal
anvendes på følgende måde i forhold til ombeskikkelse af en forsvarer, der
er blevet beskikket i forbindelse med et grundlovsforhør:
Det kan forekomme, at en anholdt, der skal fremstilles for retten med hen-
blik på varetægtsfængsling, anmoder om en bestemt forsvarer. Imødekom-
mes anmodningen, vil sigtede have fået beskikket en bestemt forsvarer efter
eget ønske allerede i forbindelse med grundlovsforhøret. I sådanne tilfælde
vil den foreslåede begrænsning af sigtedes skift af forsvarer finde anven-
delse. Sigtede vil således i sådanne tilfælde ikke efter grundlovsforhøret
kunne skifte til en forsvarer, hvis medvirken vil forsinke sagens behandling.
Imødekommes sigtedes anmodning om en bestemt forsvarer ikke, fordi den
ønskede forsvarer ikke kan være til stede i grundlovsforhøret, vil den fore-
slåede begrænsning af sigtedes skift af forsvarer derimod ikke finde anven-
delse. Dette gælder, uanset om beskikkelsen af en anden forsvarer i grund-
lovsforhøret sker med sigtedes indforståelse og accept eller mod sigtedes
protest. I sådanne tilfælde vil sigtede således efter grundlovsforhøret kunne
skifte til en anden forsvarer uden at være bundet af den begrænsning, at den
nye forsvarers medvirken slet ikke må forsinke sagen. Retten vil i sådanne
tilfælde kunne fastsætte en frist på i almindelighed 5 hverdage for, at sigtede
fremsætter et eventuelt ønske om at skifte til en anden forsvarer.
Det kan også forekomme, at en anholdt, der skal fremstilles for retten med
henblik på varetægtsfængsling, ikke anmoder om en bestemt forsvarer. I så
fald vil den foreslåede begrænsning af sigtedes skift af forsvarer heller ikke
finde anvendelse. Dette gælder, uanset om sigtede i grundlovsforhøret ud-
trykkeligt accepterer at få beskikket den forsvarer, retten foreslår, forholder
sig passivt i forhold til spørgsmålet om forsvarerbeskikkelse eller proteste-
rer mod beskikkelsen af den pågældende forsvarer. I sådanne tilfælde vil
sigtede således efter grundlovsforhøret kunne skifte til en anden forsvarer
uden at være bundet af den begrænsning, at den nye forsvarers medvirken
slet ikke må forsinke sagen. Retten vil også i sådanne tilfælde kunne fast-
sætte en frist på i almindelighed 5 hverdage for, at sigtede fremsætter et
eventuelt ønske om at skifte til en anden forsvarer.
4