Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 164
Offentligt
1884548_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. april 2018
J nr.
2017 - 2152
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 23. marts 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål til L164, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Per Husted (S).
Spørgsmål 4
Kan ministeren afklare forholdet til gældende sektorregulering ved eksempelvis
at bekræfte, at hjemmel til indhentning af data kan være begrænset af anden
gældende sektorregulering, og at hjemmelen i § 7 derfor ikke kan anvendes
til at indhente flere data, end der er hjemmel til i kraft af f.eks. varmeforsyningslo-
ven?
Svar
Forsyningssektoren omsætter for i omegnen af 90 mia. kr. om året og leverer en
kerneydelse til husholdninger og virksomheder. En gennemsnitlig husstand bruger
årligt cirka 35.000 kroner på forsyningsydelser, og ofte kan forbrugerne ikke fra-
vælge sit forsyningsselskab, hvis det ikke leverer en ordentlig service eller forvalter
midlerne hensigtsmæssigt.
Derfor er det regeringens opfattelse, at adgangen til data og gennemsigtighed i
forsyningssektoren er særligt afgørende for at kunne sikre, at forbrugerne kan have
tillid til, at forsyningerne forvalter de betydelige midler fornuftigt og i overensstem-
melse med de politiske intentioner. Det er efter min opfattelse vigtigt for samfundet,
beslutningstagere og forsyningssektoren selv at kunne dokumentere dette.
For så vidt angår hjemlen til at indhente oplysninger fra forsyningsselskaberne iht.
§ 7 i Lov om Forsyningstilsynet, omfatter det alene indhentning af »oplysninger,
som er nødvendige for Forsyningstilsynets varetagelse af opgaver med overvåg-
ning og analyser efter § 4, stk. 1« i lovforslaget. Det vil sige, at hjemlen ikke kan
anvendes til at indhente oplysninger til løsning af opgaver iht. sektorlovene eller til
andre formål. Der kan dog indhentes oplysninger, der ikke nødvendigvis er hjem-
mel til at indhente iht. sektorlovene, i det omfang at de pågældende oplysninger er
nødvendige for at løse Forsyningstilsynets opgaver med monitorering og analyse.
Beføjelsen til at indhente oplysninger skal dog udøves under hensyntagen til de
almindelige retssikkerhedsmæssige principper om proportionalitet. Det vil sige, at
indhentelsen af oplysninger skal stå i et rimeligt forhold til formålet. Forsyningstilsy-
net kan indhente oplysninger fra selskaberne, som de ikke allerede er i besiddelse
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
L 164 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om afklaring af forholdet til gældende sektorregulering, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1884548_0002.png
af, men det skal ske under hensyntagen til selskabernes omkostninger. Forsynings-
tilsynet kan ikke pålægge virksomheder at udarbejde hele rapporter om givne for-
hold, eller stille krav til oplysninger, som fx vil kræve ændringer af virksomhedernes
IT-systemer. Endelig kan der kun indhentes oplysninger fra virksomheder, der er
reguleret i henhold til den lovgivning, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med og
disses koncernforbundne virksomheder. Oplysninger fra koncernforbundne virk-
somheder kan desuden kun indhentes, hvis der har fundet en transaktion sted mel-
lem den regulerede virksomhed og den koncernforbundne virksomhed, og oplys-
ninger må i det tilfælde kun benyttes til at kontrollere den pågældende transaktion.
Endelig skal jeg bemærke, at Forsyningstilsynet er forpligtet til at behandle virk-
somhedsfølsomme oplysninger med fortrolighed i overensstemmelse med de al-
mindelige regler om databeskyttelse, og at et pålæg om at udlevere oplysninger
kan påklages til Energiklagenævnet.
Jeg mener derfor, at lovforslaget afspejler en fornuftig afvejning mellem at sikre
Forsyningstilsynet tilstrækkelige data og oplysninger fra selskaberne til at kunne
monitorere og analysere sektoren til gavn for forbrugerne, og til at der ikke indhen-
tes oplysninger, der kan medføre unødigt store omkostninger for selskaberne.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2