Skatteudvalget 2017-18
L 16
Offentligt
1833709_0001.png
12. december 2017
J.nr. 2017 - 3772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige
andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalin-
ger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 8. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om at beregne, hvor stor nedgangen i kontanthjælp pr. måned er i den beskrevne situation, til skatteministeren
1833709_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne, hvor stor nedgangen i kontanthjælp pr. måned er i den her
beskrevne situation: I et ægtepar bestående af en kontanthjælpsmodtager (sats over 30 år,
ikke-forsørger) og en fuldtidsbeskæftiget på 60 år, har den beskæftigede en løn på 25.000
kr. pr. måned før arbejdsmarkedsbidrag. Det svarer fx til lønforholdene for ufaglærte i
private serviceerhverv. Arbejdsgiver indbetaler 12 pct. af lønnen til pension, og hele pen-
sionsbidraget afsættes fremover til aldersopsparing, hvor det tidligere gik ind i en fra-
dragsberettiget ordning.
Svar
Efter gældende regler udgør kontanthjælpssatsen for en ikke forsørger, som er fyldt 30 år,
11.143 kr. pr. måned i 2017. For ægtepar udgør kontanthjælpen derfor 22.286 kr. før
modregning. Ægtefællens indtægt (efter arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag og indbetaling
til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning) fratrækkes i kontanthjælpen krone for
krone ved indtægt over et fradrag på 26,25 kr. pr. arbejdstime i op til 160 timer pr. må-
ned, svarende til maksimalt fradrag på 4.200 kr.
I et forenklet eksempel, hvor en kontanthjælpsmodtager er gift med en 62-årig
1
fuldtids-
beskæftiget med en indkomst på 25.000 kr. pr. måned før arbejdsmarkedsbidrag, fratræk-
kes den del af indkomsten efter arbejdsmarkedsbidrag dvs. 23.000 kr. som overstiger et
fradrag på 4.200 kr., svarende til en kontanthjælp på 3.486 kr. pr. måned,
jf. tabel 1.
Med en bidragsprocent på 12 antages den beskæftigede i udgangspunkt at indbetale 3.000
kr. pr. måned før arbejdsmarkedsbidrag til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning
med bortseelsesret. Omlægges hele pensionsbidraget til en aldersopsparing, forhøjes ind-
komsten før arbejdsmarkedsbidrag med 3.000 kr., svarende til 2.760 kr. efter arbejdsmar-
kedsbidrag. Derved reduceres kontanthjælpen med 2.760 kr. pr. måned før skat, svarende
til 1.715 kr. efter skat.
Tabel 1. Eksempel på virkning på den månedlige kontanthjælp ved omlægning til aldersopsparing
Bortseelsesbe-
rettiget ordning
22.286
25.000
2.000
4.200
18.800
3.486
2.166
Alders-
opspa-
ring
22.286
28.000
2.240
4.200
21.560
726
451
Forskel
0
3.000
240
0
2.760
-2.760
-1.715
Kr. (2017-regler i 2017-niveau)
(1) Kontanthjælp for ægtepar
2
(2) Ægtefælles indkomst før AM-bidrag
(3) Arbejdsmarkedsbidrag (2) x 0,08
(4) Fradrag (26,25 kr. x 160)
(5) Indtægt som fratrækkes kontanthjælpssatsen (2)-(3)-(4)
(6) Kontanthjælp til udbetaling før skat (1)–(5)
(7) Kontanthjælp til udbetaling efter skat (1-0,38) x (6)
Anm.: Der ses bort fra ATP-bidrag og evt. formue.
1
For at kunne omlægge hele pensionsbidraget til aldersopsparing uden at skulle betale en afgift på 20 pct. af indskud over
5.100 kr., er den fuldtidsbeskæftigede ægtefælles alder forudsat til 62 år
og ikke 60 år som anført i spørgsmålet.
Jf. lov om aktiv socialpolitik § 26 og § 30.
Side 2 af 2
2