Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146
Offentligt
1880403_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 14-03-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPTAL
Sagsnr.: 1707223
Dok. nr.: 565944
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (L 146 – forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Organiserin-
gen i Sundheds- og Ældreministeriet, oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 21:
”Ministeren bedes oplyse, om ministeren mener, at lovforslaget lever op til personda-
taforordningens ret til at blive glemt.”
Svar:
Lovforslaget vurderes at kunne vedtages inden for rammerne af databeskyttelsesfor-
ordningen.
Fsva. angår ”retten til at blive glemt”, fremgår det af databeskyttelsesforordningens
artikel 17, stk. 1, at den registrerede har ret til at få personoplysninger om sig selv
slettet af den dataansvarlige uden unødig forsinkelse, og den dataansvarlige har pligt
til at slette personoplysninger uden unødig forsinkelse, i de tilfælde, der er nævnt i
bestemmelsen, herunder bl.a. hvis personoplysningerne ikke længere er nødvendige
til at opfylde de formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden vis behandlet (”ret-
ten til at blive glemt”).
Nationalt Genom Center vil skulle behandle anmodninger om at få slettet personop-
lysninger i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens regler.
Der gælder imidlertid en række undtagelser fra den registreredes ret til sletning, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 17, stk. 3. Retten til at få slettet oplysninger gæl-
der bl.a. ikke, hvis behandlingen af personoplysningerne er nødvendig for at overholde
en retlig forpligtelse, der følger af medlemsstaternes nationale ret, eller som henhører
under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
Retten til at få slettet oplysninger gælder heller ikke i det omfang behandlingen er nød-
vendig af hensyn til samfundsinteresser på folkesundhedsområdet i overensstem-
melse med artikel 9, stk. 2, litra h og i, samt artikel 9, stk. 3, eller hvis behandlingen er
nødvendig til arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske
forskningsformål eller til statistiske formål i overensstemmelse med artikel 89, stk. 1, i
det omfang den rettighed, der er omhandlet i stk. 1, sandsynligvis vil gøre det umuligt
eller i alvorlig grad hindre opfyldelse af denne behandling.
Det følger af bestemmelsen i § 223 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 22, at oplysninger i Nati-
onalt Genom Center kun må behandles, hvis det er nødvendigt med henblik på fore-
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundhedsministeren
byggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje, patientbehandling el-
ler forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af oplysningerne fore-
tages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet
tavshedspligt, eller hvis behandlingen alene sker med henblik på at udføre statistiske
eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af undersøgelserne.
Denne bestemmelse kan vedtages inden for rammerne af bl.a. databeskyttelsesforord-
ningens artikel 9, stk. 2, litra h, og artikel 9, stk. 3, jf. lovforslagets afsnit 5.
De ovennævnte undtagelser fra retten til at få slettet sine personoplysninger – herun-
der bl.a. hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til samfundsinteresser på folke-
sundhedsområdet, eller hvis behandlingen er nødvendig til videnskabelige forsknings-
formål eller til statistiske formål – vil betyde, at Nationalt Genom Center i meget få
tilfælde vil være forpligtet til at slette personoplysninger om registrerede personer i
Nationalt Genom Center.
Behandlingen i Nationalt Genom Center skal endvidere leve op til de grundlæggende
principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Databeskyttelsesforordningens artikel 5 fastlægger en række grundlæggende behand-
lingsprincipper, der skal være opfyldt ved al behandling af personoplysninger, herun-
der bl.a., at personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig
måde i forhold til den registrerede, at personoplysninger skal være tilstrækkelige, re-
levante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de be-
handles og at personoplysninger skal opbevares på en sådan måde, at det ikke er mu-
ligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til
de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles.
Nationalt Genom Center vil skulle iagttage disse principper, når centeret behandler
personoplysninger.
Det skal bemærkes, at det fremgår af den foreslåede § 1, nr. 22 (vedrørende den fore-
slåede § 223 a, stk. 1), at der kun kan fastsættes regler om videregivelse af genetiske
oplysninger og oplysninger om helbredsmæssige forhold til Nationalt Genom Center i
det omfang, at oplysningerne er nødvendige for gennemførelsen af centerets opgaver.
Det betyder bl.a., at der vil skulle foretages en proportionalitetsvurdering forinden en
bekendtgørelse vil blive udstedt i medfør af den foreslåede § 1, nr. 22 (vedrørende den
foreslåede § 223 a, stk. 1), om indsamling af genetiske oplysninger og oplysninger om
helbredsmæssige forhold til Nationalt Genom Center.
Derudover vil Nationalt Genom Center konkret skulle tage stilling til spørgsmålet om
længden af det tidsrum, hvori det er nødvendigt at opbevare identificerbare oplysnin-
ger i centeret, inden de pågældende oplysninger vil skulle slettes, anonymiseres eller
arkiveres.
I forbindelse med behandlingen af oplysninger i Nationalt Genom Center vil reglerne i
databeskyttelsesforordningen om oplysningspligt tillige skulle iagttages.
I den situation, hvor en forsker indsamler personoplysninger direkte hos en forsøgs-
person i forbindelse med et forskningsprojekt, skal forskeren overholde reglerne om
oplysningspligt i databeskyttelsesforordningens artikel 13.
Side 2
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundhedsministeren
Det følger således af databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 1, at når en data-
ansvarlig indsamler personoplysninger hos den registrerede, skal den dataansvarlige
give den registrerede en række oplysninger på tidspunktet for indsamlingen, herunder
bl.a. oplysning om eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af personop-
lysningerne, jf. 13, stk. 1, litra e.
Den dataansvarlige skal herudover, efter en konkret vurdering, give den registrerede
en række yderligere oplysninger, som er nævnt i artikel 13, stk. 2, i det omfang oplys-
ningerne er nødvendige for at sikre en rimelig og gennemsigtig behandling.
I det omfang de genetiske oplysninger, som indsamles hos forsøgspersonen i forbin-
delse med forskningsprojektet, skal videregives til Nationalt Genom Center, vil den da-
taansvarlige forsker skulle opfylde sin oplysningspligt efter databeskyttelsesforordnin-
gen artikel 13, og i den forbindelse bl.a. oplyse forsøgspersonen om, at de genetiske
oplysninger, som indgår i forskningsprojektet, vil blive videregivet til Nationalt Genom
Center..
Når en sundhedsperson indsamler personoplysninger hos en patient i forbindelse med
patientbehandling, skal sundhedspersonen ligeledes overholde databeskyttelsesfor-
ordningens regler om oplysningspligt.
Det bemærkes dog, at det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 4,
at artikel 13, stk. 1, 2 og 3, ikke finder anvendelse, hvis og i det omfang den registre-
rede allerede er bekendt med oplysningerne.
Herudover kan der henvises til, at der i forslaget til databeskyttelsesloven, som i øje-
blikket forhandles i Folketinget, er en række undtagelser til oplysningspligten, som i
det væsentligste svarer til undtagelserne i gældende ret.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anne-Sofie Duelund Lassesen
Side 3