Skatteudvalget 2017-18
L 13
Offentligt
1821140_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017-385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 13 - Forslag til skattekontrollov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 26. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 13 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan man kan afgrænse de situationer, hvor det vil være relevant for skattemyndighederne at komme i besiddelse af teleoplysninger, til skatteministeren
1821140_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan man kan afgrænse de situationer, hvor det vil
være relevant for skattemyndighederne at komme i besiddelse af teleoplysninger, og her-
under oplyse, hvilke kriterier der i givet fald kan lægges til grund for en sådan afgræns-
ning.
Svar
Med hensyn til det stillede spørgsmål kan jeg ud fra en teknisk betragtning oplyse føl-
gende om de kriterier, der kan indgå i afgrænsningen af en bestemmelse om oplysnings-
pligt.
Teleselskaber er, ligesom finansielle virksomheder og advokater, underlagt regler om tavs-
hedspligt, og en eventuel bestemmelse om teleselskabers oplysningspligt skal derfor inde-
holde en klar afgrænsning af, hvilke oplysninger der er nødvendige for skattekontrollen.
I skattepligtsager kan brugen af mobiltelefon i Danmark være et muligt bevismiddel til at
dokumentere, i hvilke perioder den pågældende har opholdt sig i Danmark, og anmod-
ning til teleselskaber om oplysninger kan begrænses til trafikdata, der indeholder oplysnin-
ger herom. Det omfatter bl.a. oplysninger om telefonens anvendelse i Danmark. Sådanne
oplysninger vil den pågældende selv kunne få oplyst af sit teleselskab af hensyn til sin
kontrol af faktureringen.
Det er imidlertid ikke alle trafikdata, der vil være relevante i SKATs sagsbehandling.
De relevante oplysninger er, i hvilke perioder den pågældende har opholdt sig i Danmark,
og anmodning til teleselskaber om oplysninger skal begrænses til trafikdata, der indehol-
der oplysninger herom. Der er således ikke grund til at indhente oplysninger om, hvor i
Danmark den pågældende har befundet sig, eller oplysninger om, hvem den pågældende
har talt med.
Et indgreb skal være proportionelt. Heri ligger, at indgrebet skal være egnet til og nødven-
digt for at opnå det tilsigtede mål. Forinden der rettes henvendelse til tredjemand, bør
der, med mindre særlige grunde talere imod, først rettes henvendelse til den pågældende
borger, således at denne får mulighed for selv at afgive oplysningerne.
Det vil efter min opfattelse være et retssikkerhedsmæssigt tilbageskridt, hvis SKAT på ny
vil kunne anvende teleoplysninger i forbindelse med den almindelige skattekontrol. Min
klare holdning er, at teleoplysninger vedrører borgerens privatliv, og derfor skal holdes
uden for myndighedernes kontrol, jf. mit svar på SAU L 13
spm. 6.
Side 2 af 2