Undervisningsudvalget 2017-18
L 107
Offentligt
1831760_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 107) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og til-
skud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-
bidrag, fuld arbejdsgiverfinansieret VEU-godtgørelse m.v., forbedret
praktikbonus til arbejdsgivere samt forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)) har udvalget i brev af 5. de-
cember 2017 efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Vil ministeren præcisere finansieringen af lovforslaget fsva den del, der
finansieres indenfor trepartsaftalens økonomi?
Svar:
Det fremlagte lovforslag udmønter dele af trepartsaftalen om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021). Tre-
partsaftalen er finansieret som helhed.
Der er følgende finansieringskilder af de elementer, der indgår i lov-
forslaget:
Den forbedrede praktikpladsbonusordning finansieres inden for det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Midlerne til finansiering af bonus-
ordningen sker i form af merbidraget fra de virksomheder, som ikke
opretter et tilstrækkeligt antal praktikpladser. Det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag træder i kraft 1. januar 2018.
Forhøjelse af VEU-godtgørelse fra 80 til 100 pct. af den maksimale dag-
pengesats samt merudgifter til VEU-godtgørelse som følge af forslaget
om fritagelse fra karenskravet om 14 dages forudgående beskæftigelse
finansieres af de fremadrettede VEU-bidrag, som alle arbejdsgivere ind-
betaler løbende.
8. december 2017
Sags nr.:17/16221
L 107 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at præcisere finansieringen af lovforslaget fsva den del, der finansieres indenfor trepartsaftalens økonomi, til undervisningsministeren
De statslige merudgifter til voksen-, efter- og videreuddannelse som føl-
ge af hele trepartsaftalen vil blive finansieret af tre primære kilder. Det
gælder dermed også de statslige merudgifter til voksen-, efter- og videre-
uddannelse, som følger af dette lovforslag, herunder forhøjelsen af SVU
til FVU og OBU fra 80 til 100 pct. af den maksimale dagpengesats samt
afledte driftsudgifter (taxametertilskud) til udbydere af FVU og OBU.
Det samme gør sig gældende for så vidt angår afledte AMU-drifts-
udgifter (taxametertilskud) som følge af den foreslåede forhøjelse af
VEU-godtgørelsen.
De tre kilder for finansiering af elementer i trepartsaftalen er:
Bevillingen til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse bliver om-
lagt fra rammestyring (’EVE-rammen’) til aktivitetsstyring. Der har
hidtil været et forventet mindreforbrug på EVE-rammen, og med
omlægningen frigives det forventede fremadrettede mindreforbrug
og anvendes til finansiering af aftalen.
VEU-centrene skal nedlægges, og provenuet herfra bliver anvendt
som finansiering.
Regeringen har prioriteret råderum til håndtering af VEU-
opsparingen, der ultimo 2016 var på ca. 3 milliarder kroner.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2