Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1834672_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 68 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 11. december 2017
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på spørgsmål 131 (L 1- folketingsåret 2015-16)
således at det i tabelform oplyses hvor mange ekstra læger, sygeplejersker,
politibetjente hhv. hjemmehjælpere der kan ansættes for 2,5 mia. kr. i 2018?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem
udviklingen i de offentlige udgifter og udviklingen i antallet af offentligt ansatte.
Forholdet mellem de to afhænger bl.a. af den konkrete prioritering mellem lønud-
gifter til de offentligt ansatte og det offentliges køb af varer og tjenester fra den
private sektor,
jf. svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (Aktstykke nr. 133) af 17. juni
2016
og
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 441 (Alm. del) af 10. juli 2017.
Det bemærkes endvidere, at nedenstående virkninger på konkrete offentlige be-
skæftigelsesområder alene er udtryk for isolerede regneeksempler, der viser, hvad
udgifter på 2�½ mia. kr. svarer til i antal fuldtidsansatte for de efterspurgte perso-
nalegrupper. Resultaterne kan derfor ikke opfattes som en beregning af konse-
kvenserne for den offentlige beskæftigelse, hvis de offentlige lønudgifter øges med
2�½ mia. kr.
Under denne forudsætning vil der alt andet lige kunne ansættes ca. 5.000 hjemme-
hjælpere, godt 4.000 sygeplejersker, godt 2.000 læger, eller knap 4.000 politibetjen-
te for 2�½ mia. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn for antal læger, sygeplejersker, hjemmehjælpere eller politibetjente, der kan ansættes for 2�½ mia. kr.
Samlet udgift
(Mia. kr.)
Hjemmehjælpere
2
Sygeplejersker
3
Læger
4
Politibetjente
2�½
2�½
2�½
2�½
Årlig lønudgift tillagt overhead
pr. fuldtidsbeskæftigede
1
(kr.)
490.000
580.000
1.010.000
670.000
Fuldtidsbeskæftigede
(1.000 pers.)
5
4
2
4
Anm.: 1) For læger, sygeplejersker og hjemmehjælpere er lønudgiften opgjort pba. fuldtidsansatte tjenestemænd og
overenskomstansatte (ekskl. elever, fleksjob og ekstraordinært ansatte) i 2016 i kommuner og regioner. I
tilfælde af flere stillingskategorier er der lagt et vægtet gennemsnit til grund. Lønudgiften udgør grundløn,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om at opdatere svaret på spørgsmål 131 (L 1- folketingsåret 2015-16) således at det i tabelform oplyses hvor mange ekstra læger, sygeplejersker, politibetjente hhv. hjemmehjælpere der kan ansættes for 2,5 mia. kr. i 2018, til finansministeren
Side 2 af 2
særlig feriegodtgørelse, pensionsbidrag samt centrale-, lokale- og genetillæg. Der er foretaget en opregning til
2018-priser og afrundet til nærmeste 10.000 kr. 2) Omfatter overenskomstområderne social- og
sundhedspersonale. 3) Omfatter stillingskategorierne ledende og almindelige sygeplejersker. 4) Omfatter
stillingskategorierne under overenskomstområderne overlæger, speciallægekonsulenter, sygehuslæger samt
underordnede læger.
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), egne skøn og beregninger.
I beregningen er det forudsat, at der er mulighed for at ansætte fuldt uddannet
personale inden for de nævnte personalekategorier. Det vil i praksis ikke være
muligt på kort sigt.
Beregningen for politibetjente er foretaget på baggrund af gennemsnitslønnen
inkl. pension for politiuddannede inkl. politistuderende. Der er tillagt et overhead
på 193.000 kr. baseret på standardtaksten for overhead i politiet.
For læger, sygeplejersker og hjemmehjælpere er beregningen foretaget på bag-
grund af gennemsnitslønnen for en offentlig fuldtidsbeskæftiget i kommuner og
regioner. Der foreligger ikke en opgørelse af overhead for disse personalegrupper.
Der er i beregningen antaget et overhead på 20 pct. af lønudgiften.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister