Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 93 Bilag 4
Offentligt
1832645_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 7. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Standardisering af regnskabsføring og dataindberetning m.v. for varmeforsyningsvirksomheder til brug for en ny økonomisk
regulering)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 24. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 30. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) EFK alm. del – bilag 300. Den 16. no-
vember 2017 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radika-
le Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get finder det utilfredsstillende, at der er så stor usikkerhed
om, hvilke omkostninger den aktuelle regulering vil medfø-
re. Det er uholdbart, at regeringen ikke er i stand til at kvali-
ficere nærmere, hvad lovgivningen medfører, inden den
vedtages. Det oplyses, at omkostningerne forventes at være
mellem 42,2 og 183,8 mio. kr., hvilket i sig selv et bredt
spænd, men når ministeren tillige afviser, at reguleringen ef-
terfølgende vil blive indrettet, så udgifterne holdes under det
estimerede niveau, kan der være brug for at genbekræfte af-
talen, når de endelige forslag til datakrav og de deraf følgen-
de udgifter er fastlagt.
S, EL, ALT, RV og SF ønsker på den baggrund, at Ener-
gitilsynet skal udforme en redegørelse og oversende den til
Folketinget, hvori Energitilsynet beskriver, hvordan dets
forslag til datakrav til opfyldelse af de forskellige formål i
de politiske aftaler opnås, og herunder vurderer, hvilke om-
kostninger det vil resultere i. Dette skal ske, inden kravene
til data (herunder ensretning af omkostningsopgørelser og
værdisættelse af aktiver) for de forskellige selskabstyper og
de forskellige reguleringsmodeller, der er aftalt i stemmeaf-
talerne, udmøntes i bekendtgørelsen. Hjemmel til at indhen-
te data skal følge kriterier om proportionalitet. Det vil sige,
at datakravene skal udformes med de mindst indgribende
foranstaltninger for at kunne leve op til de politiske aftalers
flerdelte formål. Det er oplyst, at implementeringen af de
nye regler (omlægning af regnskabsår, ændring af omkost-
ningsindberetninger efter en standardkontoplan og opgørelse
af aktiver i henhold til et pris- og levetidskatalog) vil føre til
en samlet omkostning på 1,1-4,4 mio. kr. for otte navngivne
kommercielle virksomheder og yderligere samlet 41,1-179,4
mio. kr. for 262 ikkekommercielle virksomheder. Det er det
niveau, som både Folketinget og de berørte virksomheder
må lægge til grund, indtil andet oplyses.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker herudover, at EL og ALT ikke kan støtte lovfor-
slaget.
Formålet med lovforslaget er at give Energitilsynet en
hjemmel til at tilvejebringe et datagrundlag, der kan anven-
des til at udvikle en ny økonomisk regulering af fjernvarme-
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2017-18 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 7/12-17
1832645_0002.png
2
sektoren, hvor ministeren som eneste mål har, at der skal re-
duceres med 2,3 mia. kr. i fjernvarmeudgifterne.
Kunne man forvente et lovforslag, som har andre bund-
linjer end den rent økonomiske? Ja, energi-, forsynings- og
klimaministeren har under COP23 i Bonn underskrevet en
aftale om, at kul skal udfases af energiforsyningen senest i
2030. EL og ALT finder det vigtigt, at kul udfases hurtigst
muligt. Ørsted har meddelt, at det sker på to kraftværker se-
nest i 2023. Så har vi to kommunalt ejede værker, Fynsvær-
ket og Nordjyllandsværket, der mangler en plan for udfas-
ning af kul. Det bliver interessant at se, hvordan det skal
ske: Hvordan gøres det bedst, hvordan kommer vi bedst
frem til at reducere CO
2
-udledningen hurtigst muligt, så vi
kommer frem til at have en CO
2
-neutral fjernvarme? Det er
også rimeligt at se på, hvordan det gøres billigst muligt. Der
er sikkert mange måder at erstatte kullene med andre energi-
kilder på. Lovforslaget har desværre udelukkende fokus på,
at man vil have et eller andet økonomistyringssystem, som
tager udgangspunkt i McKinseyrapportens løse antagelser,
og hvor man kan komme frem til at lave en benchmarking,
hvor man så vil reducere udgifterne med 2,3 mia. kr.
Enhedslisten og Alternativet støtter en effektiv fjernvar-
meforsyning med høj forsyningssikkerhed, hvor bæredygtig-
hed og CO
2
-reduktioner er i fokus, samtidig med at omstil-
lingen til mere anvendelse af geotermisk energi, store var-
mepumper, solfangeranlæg og bedre udnyttelse af el fra den
vedvarende energi fremmes på den billigste måde for for-
brugerne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Mikkel Dencker (DF)
fmd.
Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S)
Per Husted (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Claus Larsen-Jensen (S) Karin Gaardsted (S)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 93 - 2017-18 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 7/12-17
1832645_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 93
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministe-
ren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om garanti for, at de administrative omkostninger for erhvervsli-
vet ikke vil overskride det estimerede beløb, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke otte virksomheder der betragtes som kommercielle,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det effektiviseringspotentiale på 2,3 mia. kr., der
omtales i fjernvarmeaftalen af 2/6-17, alene er et potentiale, til ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om garanti for, at lovforslaget ikke vil medføre unødige investe-
ringer i nye dyre it-systemer, til energi-, forsynings- og klimaministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til BL – Danmarks Almene Boligers bemærk-
ning i sit høringssvar om konsekvenser af ændringerne af varmevirk-
somhedernes varmeregnskabsår, til energi-, forsynings- og klimamini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om Energitilsynet forventer og vil bestræbe sig på at sikre, at
omkostningerne for erhvervslivet maksimalt ender på 42,2 mio. kr., til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke otte virksomheder man har kategoriseret som kom-
mercielle virksomheder, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan branchen vil blive inddraget i processen med udar-
bejdelsen af en standardiseret konteringsvejledning, til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at stemmeaftalen af 7/4-16 er gældende, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt den økonomiske regulering af fjernvarmesektoren
med indtægtsrammer træder i kraft i 2021, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af den juridiske vurdering, der ligger til grund
for, at en bestemt brancheforening er placeret i bemærkningerne til det
lovforslag, der skal udmønte den politiske aftale om regulering af
fjernvarmesektoren, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 93 - 2017-18 - Bilag 4: Betænkning afgivet den 7/12-17
1832645_0004.png
4
12
13
Spm. om, hvilket retsgrundlag Dansk Energi har for at udmønte effek-
tiviseringskravet for selskaber, der ikke er medlem af Dansk Energi,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke sanktionsmuligheder Dansk Energi har over for de
selskaber, som brancheforeningen er sat til at administrere, men som
ikke er medlem i brancheforeningen, til energi-, forsynings- og klima-
ministeren, og ministerens svar herpå