Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 90 Bilag 1
Offentligt
1817907_0001.png
NOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om sygedagpenge
(ordningen med ret til
sygedagpenge ved livstruende, alvorlig sygdom gøres perma-
nent.).
Oktober 2017
J.nr. 17/06880
Arbejdsmarkedsydelser
1. Indledning
Udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge (Ordningen med ret til sy-
gedagpenge ved livstruende, alvorlig sygdom gøres permanent) blev sendt i høring hos
eksterne parter mandag den 11. september 2017 med frist mandag den 9. oktober 2017
kl. 12. Udkastet blev endvidere den 11. oktober 2017 sendt i høring hos Beskæftigel-
sesrådet med frist den 23. oktober 2017 kl. 12.00.
Der er modtaget høringssvar fra følgende af de hørte organisationer:
Ankestyrelsen, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer, Datatilsynet, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, FOA, Forhandlingsfællesskabet, Foreningen af kommuna-
le social- sundheds- og arbejdsmarkedschefer (FSD), Forsikring & Pension, FTF, In-
stitut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening (KL), Lederne, Læge-
foreningen, Odense Kommune, Rigsrevisionen og Ældresagen.
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forhandlingsfæl-
lesskabet, Forsikring & Pension, Institut for Menneskerettigheder, KL, Odense Kom-
mune, Rigsrevisionen og Ældresagen har ingen kommentarer til lovforslaget.
2. Generelle bemærkninger
CO-industri, DA, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Seniorer, FSD, FOA, Forsikring & Pension, FTF, Lederne og Lægeforeningen
støtter lovforslaget.
CO-industri, DA, Dansk Socialrådgiverforening, og Danske Handicaporganisationer
har yderligere bemærkninger til lovforslaget.
2.1. Målgruppen for lovforslaget
Danske Handicaporganisationer bemærker i deres høringssvar, at det ofte ved 22 uger
ikke er muligt at vurdere, hvordan sygdommen vil udvikle sig. Der kan være typer af
sygdom, hvor behandling er påbegyndt, og man endnu ikke kender effekterne af be-
handlingen. Derudover kan der være personer, som er ramt af en alvorlig sygdom,
hvor sygdommen endnu ikke har livstruende karakter, men hvor sygdommen alligevel
kan have store funktionstab til følge, og ofte forværres markant over tid.
Danske Handicaporganisationer bemærker herudover, at definitionen af, hvad der lig-
ger i udtrykket "Livstruende, alvorlig sygdom" kan være uklar, hvilket kan føre til va-
riationer i praksis. Dog kvitterer de positivt for, at det fastholdes at det er den syge-
meldtes praktiserende læge, som afgør om der er tale om en livstruende, alvorlig syg-
dom.
L 90 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1817907_0002.png
Kommentar:
Formålet med lovforslaget er at sikre, at personer med en livstruende, alvorlig syg-
dom kan opnå ret til sygedagpenge, såfremt de opfylder visse betingelser. Det er der-
for et krav, at en læge har vurderet, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig
sygdom.
Udtrykket livstruende, alvorlig sygdom er indsat i lov om sygedagpenge ved § 1, nr.
27, i lov nr. 720 af 25. juni 2014, som udmønter sygedagpengereformen. Den dagæl-
dende forlængelsesregel i § 27, stk. 1, nr. 5, gav ret til forlængelse af perioden med
udbetaling af sygedagpenge, når den sygemeldte havde en livstruende sygdom, hvor
de lægelige behandlingsmuligheder ansås for udtømte. Bestemmelsen blev udvidet til
at omfatte personer, hvor en læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, al-
vorlig sygdom. Intentionen med ændringen var, at forlængelsesmuligheden ikke kun -
som tidligere - skal være begrænset til personer med en livstruende sygdom i terminal-
fasen, men også omfatte personer, der har en livstruende, alvorlig sygdom i tidligere
sygdomsfaser. Det vil sige også personer, for hvem man ikke har klarhed over, hvilket
forløb sygdommen vil få.
Som det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 720 af 25. juni 2014, skal kommunens
afgørelse om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen som følge af en livstruende,
alvorlig sygdom ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering af, om
der foreligger en livstruende, alvorlig sygdom. Sædvanligvis i form af en statusattest
fra den praktiserende læge eller anden behandlende læge. En kommunalt ansat læge-
konsulent kan ikke foretage denne vurdering. Som eksempel på diagnoser og sygdom-
me, der kan betragtes som sygdomme med livstruende og alvorligt forløb, kan nævnes
sygdomstilfælde som kræft, Amyotrofisk lateralsklerose (ALS) og sværere psykoser.
Når der i den midlertidige ordning - som nu foreslås gjort permanent - er tale om per-
soner med livstruende, alvorlig sygdom, er det denne persongruppe, der henvises til.
Det kan endvidere oplyses, at Ankestyrelsen i principafgørelse 30-15 har slået fast, at
det er en forudsætning for forlængelse efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, at
borgeren aktuelt har en sygdom, der er livstruende og alvorlig. Bestemmelsen finder
derfor ikke anvendelse i tilfælde, hvor en borger har en alvorlig lidelse, som medfører,
at borgeren fremtidigt har en øget risiko for at få en livstruende sygdom.
I principafgørelse 68-16 har Ankestyrelsen slået fast, at kommunens afgørelse om for-
længelse af udbetalingen af sygedagpenge som følge af en livstruende, alvorlig syg-
dom skal ske på baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering, som ikke ude-
lukkende baserer sig på en diagnose. I tilfælde af alvorlig sygdom med et fremadskri-
dende forløb, som over en årrække kan eller vil få et dødeligt udfald, kan der ikke ske
forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge, hvis sygdommen er på et sådant tidligt
stadie, at den ikke kan anses som livstruende. Ligeledes kan der ikke ske forlængelse
af udbetalingen af sygedagpenge i tilfælde, hvor den sygemelde ikke aktuelt er ramt af
en livstruende, alvorlig sygdom, men hvor der er risiko for tilbagefald af en livstruen-
de, alvorlig sygdom.
2.2 Overgang til jobafklaringsforløb
Danske Handicaporganisationer bemærker at de borgere der er alvorligt, men ikke
livstruende syge, overgår til jobafklaringsforløb hvis de ikke kan forlænges efter for-
2
L 90 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1817907_0003.png
længelsesreglerne. Danske Handicaporganisationer finder ikke, at dette tilbud er hen-
sigtsmæssigt, når det drejer sig om alvorligt syge mennesker.
Kommentar:
For personerne omfattet af ordningen om ret til sygedagpenge ved livstruende, alvor-
lig sygdom, skal kommunen - når personen efter en lægelig vurdering ikke længere er
livstruende, alvorligt syg - træffe afgørelse om ophør af sygedagpengene. Udbetalin-
gen af sygedagpenge kan ikke forlænges efter forlængelsesreglerne i § 27 i lov om sy-
gedagpenge, men hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af sygdom
som
ikke er livstruende, alvorlig
har personen ret til at få et jobafklaringsforløb med res-
sourceforløbsydelse.
Et jobafklaringsforløb er en helhedsorienteret indsats, som er individuelt tilpasset, og
tager udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger og behov. Fokus for forløbet er, at
den sygemeldtes arbejdsevne bliver udviklet gennem en konkret og aktiv indsats, hvor
den enkeltes mål i forhold til arbejde og uddannelse er styrende for, hvilke aktiviteter
der sættes i gang. I jobafklaringsforløbet får den sygemeldte en koordinerende sags-
behandler, der bliver gennemgående i forløbet. Den koordinerende sagsbehandler
skal sikre, at indsatsen bliver koordineret og justeret undervejs i forhold til den enkel-
tes situation og mål, og skal bistå den enkelte med at gennemføre de indsatser, der
bliver sat i værk.
Da indsatsen er individuelt tilrettelagt, vil et element i vurderingen af hvilken indsats
der skal tilbydes, bl.a. være personens helbred. Der vil derfor skulle tages hensyn til
den sygemeldtes konkrete situation, og det faktum at sygdommen muligvis fortsat på-
virker den enkelte i dennes hverdag.
3. Administrative byrder for medarbejdere
CO-industri bemærker, at der savnes overvejelser over de generelle administrative
konsekvenser for medarbejderne, som skal administrere stadig flere og ikke færre æn-
dringer i lovgivningen. Det fortsatte betydelige antal ændringer af lovgivningen er en
stor belastning for medarbejderne.
Kommentar:
Det bemærkes, at med forslaget ikke indførelse "nye regler", men at det med lov-
forslaget sikres, at den gældende midlertidige ordning gøres permanent.
4. Øvrige bemærkninger som ligger uden for lovforslaget
Dansk Socialrådgiverforening mener, at der for tre af forlængelsesreglerne i sygedag-
pengelovens vedkommende bør ske automatisk forlængelse, uden at der skal ske re-
vurdering ved 22 uger, jf. sygedagpengelovens § 24, stk. 1. Revurderingen skal i disse
sager først ske, når forholdende har ændret sig, således at begrundelsen ikke længere
er gældende.
DA bakker op om forslaget om at gøre den midlertidige ordning permanent. Dette æn-
drer dog ikke på, at DA i øvrigt mener, at retten til sygedagpenge bør være en midler-
tidig ydelse med ganske få forlængelsesmuligheder.
Kommentar:
Forslagene er ikke en del af den aftale, som ligger til grund for lovforslaget.
3