Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 9 Bilag 7
Offentligt
1818082_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG
CVR-LOVEN
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0002.png
LOVFORSLAGETS HOVEDELEMENTER
CVR-Loven:
Bedre mulighed for adressebeskyttelse og forkortelse
af periode, hvor privatadresser opdateres og
offentliggøres.
Restaurationsloven:
Mulighed for, at tjenerelever og værters børn og
børnebørn under 18 år kan udføre alle slags opgaver
indtil kl. 24 i restaurationer, hvor der serveres stærke
drikke.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0003.png
OFFENTLIGGØRELSE AF
PRIVATADRESSER I CVR -
GÆLDENDE REGLER
Navne og adresser på direktører,
bestyrelsesmedlemmer og ejere offentliggøres i CVR til
evig tid.
Oplysningerne opdateres automatisk fra CPR i 10 år
efter en persons seneste tilknytning er ophørt.
Begrænset mulighed for adressebeskyttelse
i dag har
ca. 140 personer i CVR adressebeskyttelse.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0004.png
FORESLÅEDE ÆNDRINGER TIL
REGLERNE OM OFFENTLIGGØRELSE
AF PRIVATADRESSER
Personer, der af den ene eller anden årsag ikke
ønsker deres privatadresse offentliggjort i CVR, kan
undgå dette ved at få adressebeskyttelse i CPR.
Ca. 100.000 personer har adressebeskyttelse i CPR.
Heraf er ca. 18.000 registreret i CVR.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0005.png
HVORFOR UDVIDE
ADRESSEBESKYTTELSEN I CVR?
Gældende regler virker ikke rimelige over for
borgerne
Beskyttelsesværdigt hensyn er svært at
dokumentere
Adressen opdateres i 10 år og bliver stående
til evig tid
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0006.png
ADGANG TIL BESKYTTEDE
ADRESSER
Offentlige myndigheder
vil fortsat have adgang til
adresseoplysninger,
der
er
registreret
hos
Erhvervsstyrelsen, herunder beskyttede adresser,
som kan tilgås via forskellige distributionsløsninger,
som Erhvervsstyrelsen udbyder.
Private virksomheder og personer
vurderes kun
sjældent at have behov for privatadressen på fx en
direktør
andre oplysninger om personen samt
oplysninger om virksomhedsadressen vil i de fleste
tilfælde være tilstrækkelig.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0007.png
ADGANG FOR PRIVATE TIL
BESKYTTEDE ADRESSER
Betingelser for at få udleveret en beskyttet
adresse fra CPR via kommunen:
Dokumentation for forfaldent krav eller
Anden retlig interesse
Hvordan:
Ansøgning til en kommune
Gebyr på op til 75 kr.
Partshøring af den beskyttede part hvis anden
retlig interesse
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0008.png
BEHOV FOR ADGANG TIL
BESKYTTEDE ADRESSER
Oplysninger der fortsat vil være offentliggjort i CVR
Navn på personer med aktuelle eller historiske
tilknytninger til virksomheder i CVR
Adressen på virksomheder registreret i CVR
Personers historiske og aktuelle tilknytninger til
virksomheder i CVR
Personers privatadresse er ikke af afgørende
betydning for fx at kunne konstatere
personsammenfald på tværs af virksomheder i CVR .
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0009.png
FORKORTET
OFFENTLIGGØRELSE AF IKKE-
BESKYTTEDE ADRESSER
Ikke-beskyttede privatadresser opdateres og
offentliggøres ifølge forslaget i CVR i 3 år efter en
persons seneste tilknytning er ophørt. Efter
gældende regler opdateres adresser i 10 år.
Der skønnes at være begrænset behov for
privatadresser efter 3 år
ifølge forældelsesloven
forældes fordringer som udgangspunkt efter 3 år.
Opdaterede adresser vil efter udløb af 3-års fristen i
visse tilfælde kunne indhentes via CPR.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0010.png
RESTAURATIONSLOVEN
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0011.png
RESTAURATIONSLOVEN
Før 1. juli 2017:
Hovedregel:
Forbudt for unge under 18 år at arbejde i
serveringslokaler, garderober eller toiletter i
restaurationens åbningstid.
Undtaget:
Tjenerelever samt børn/børnebørn af værten.
Arbejdstid: kl. 06.00-24.00 (jf. Arbejdstilsynets regler om
unges arbejde).
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0012.png
RESTAURATIONSLOVEN
Efter 1. juli 2017:
Alle unge under 18 år må arbejde på restaurationer, hvis
hovedformål er servering af mad
Arbejdstid: kl. 6.00-22.00
Kun varetage en afgrænset type af arbejdsopgaver
(jf. restaurationsloven)
Tjenerelever samt børn/børnebørn af værten, må dog
arbejde i alle slags restaurationer
Arbejdstid: kl. 06.00-20.00
Må udføre alle opgaver i forbindelse med
varetagelse af restaurations drift.
NOVEMBER 2017
L 9 - 2017-18 - Bilag 7: Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet den 7/11-17
1818082_0013.png
RESTAURATIONSLOVEN
Lovforslaget
Tjenerelever samt børn/børnebørn af værten, må
arbejde i alle slags restaurationer selvom de er under 18
år
Arbejdstid: kl. 06.00-24.00
Må udføre alle opgaver i forbindelse med
varetagelse af restaurations drift
Dvs. en genindførelse af reglerne fra før 1. juli 2017 for så
vidt angår tjenerelever og børn/børnebørn af værten
2012-2016 var der ca. 80 tjenerelever under 18 år
NOVEMBER 2017