Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 9 Bilag 13
Offentligt
1832672_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [12. december 2017]
3. udkast til betænkning
(EL og SF�½s tidligere ÆF er trukket og erstattet af nye ÆF fra S, EL, ALT, SF og RV)
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister og
forskellige andre love
(Ændring af reglerne om offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og
10. Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativetes, Socia-
listisk Folkpartis og Radikale Venstres medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 5-9 og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 10. juli
2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 235
(Folketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte er-
hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 7. november 2017 en teknisk gennem-
gang af lovforslaget ved embedsmænd i Erhvervsministeri-
et.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på L 9 – spm. 10 oplyst,
at Erhvervsministeriet om 2 år vil se på, hvilken effekt de
foreslåede regler har haft, herunder hvor stort omfanget af
beskyttede adresser er blevet. Erhvervsministeren vil orien-
tere udvalget om resultaterne.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 3, 5-9 og 11 stillede ændringsforslag og vil stem-
me hverken for eller imod de under nr. 1, 2, 4 og 10 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
Til titlen
1)
I
fodnoten
indsættes efter »gennemfører«: »dele af«.
[Præcisering af, at loven alene gennemfører dele af det på-
gældende direktiv]
DokumentId
Journalnummer
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0002.png
2
Til § 1
2)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»01.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler, der pålæg-
ger juridiske enheder at anmelde oprettelse eller nedlæggel-
se af produktionsenheder, jf. § 4.«
02.
I
§ 16 a, 2. pkt.,
udgår », samt meddelelser og erklærin-
ger i henhold til § 19, stk. 2«.«
[Nr. 01 er en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 2. Nr. 02 er en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 12]
Af et
mindretal
(S, EL, ALT, SF og RV), tiltrådt af: <>
3)
Nr. 11
affattes således:
»11.
§ 18, stk. 3-9,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn for fuldt ansvarlige deltagere,
stiftere, ejere og ledelsesmedlemmer offentliggøres til en-
hver tid i Det Centrale Virksomhedsregister, medmindre Er-
hvervsstyrelsen træffer anden beslutning. Dette gælder for
både aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for fuldt ansvarlige deltage-
re, stiftere, ejere og ledelsesmedlemmer offentliggøres til
enhver tid i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder
for både aktive og ophørte virksomheder. Erhvervsministe-
ren kan fastsætte regler om, at personer omfattet af 1. pkt.
efter ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 3 og 4 for stiftere opdateres ikke.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvor-
vidt og i hvilket omfang oplysning om telefon- og telefax-
nummer og e-mailadresse må videregives til private.
Stk. 7.
Oplysning om antal ansatte videregives til private i
intervaller. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
om videregivelse af oplysninger om antal ansatte i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, herunder om videregivelse af en
virksomheds præcise antal ansatte til private.
Stk. 8.
Offentlige myndigheder og institutioner, der har
modtaget grunddata fra Det Centrale Virksomhedsregister,
skal ved en eventuel videregivelse af de modtagne data
overholde de bestemmelser, der er fastsat i stk. 2 og i § 19,
stk. 3, samt regler fastsat i medfør af stk. 7.««
[Foreslåede ændringer vedrørende adressebeskyttelse på
baggrund af adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
udgår, og der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at der kan opnås adressebe-
skyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter ansøg-
ning. Den foreslåede ændring om, at navne og adresser op-
dateres i 3 år ændres, så navne og adresse, ligesom efter
gældende regler, opdateres i 10 år. ]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
4)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 22, stk. 3,
ændres »bestemmelsen i § 19, stk. 3« til:
»bestemmelserne i § 19, stk. 2 eller 3«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 12]
Af et
mindretal
(S, EL, ALT, SF og RV), tiltrådt af: <>
Til § 2
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 18
affattes således:
Ȥ 18.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
selskaber.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister til enhver tid. Dette gælder for både aktive og
ophørte virksomheder. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning kan
opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende adressebeskyttelse på
baggrund af adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
udgår, og der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at der kan opnås adressebe-
skyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter ansøg-
ning. Den foreslåede ændring om, at navne og adresser op-
dateres i 3 år ændres, så navne og adresse, ligesom efter
gældende regler, opdateres i 10 år. ]
Til § 3
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 15 d
affattes således:
Ȥ 15 d.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive, ophørte og
slettede virksomheder.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister til enhver tid. Dette gælder for både aktive, op-
hørte og slettede virksomheder. Erhvervsministeren kan
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0003.png
3
fastsætte regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter an-
søgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende adressebeskyttelse på
baggrund af adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
udgår, og der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at der kan opnås adressebe-
skyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter ansøg-
ning. Den foreslåede ændring om, at navne og adresser op-
dateres i 3 år ændres, så navne og adresse, ligesom efter
gældende regler, opdateres i 10 år. ]
Til § 4
7)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 18
affattes således:
Ȥ 18.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
erhvervsdrivende fonde.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister til enhver tid. Dette gælder for både aktive og
ophørte virksomheder. Erhvervsministeren kan fastsætte
regler om, at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning kan
opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende adressebeskyttelse på
baggrund af adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
udgår, og der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at der kan opnås adressebe-
skyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter ansøg-
ning. Den foreslåede ændring om, at navne og adresser op-
dateres i 3 år ændres, så navne og adresse, ligesom efter
gældende regler, opdateres i 10 år. ]
Til § 5
8)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 17, stk. 3
og
4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
selskaber.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister til evig tid. Dette gælder både i aktive og op-
hørte selskaber. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om,
at personer omfattet af 1. pkt. efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 3 og 4 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende adressebeskyttelse på
baggrund af adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
udgår, og der indsættes en bemyndigelse til, at erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, at der kan opnås adressebe-
skyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister efter ansøg-
ning. Den foreslåede ændring om, at navne og adresser op-
dateres i 3 år ændres, så navne og adresse, ligesom efter
gældende regler, opdateres i 10 år. ]
Til § 8
9)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 12.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3 og 5-8]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
10)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 11-12«, til: »§ 1, nr. 02, 11,
12 og 03«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af: <>
Ny paragraf
11)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Erhvervsministeren fremsætter forslag om revision af de
foreslåede
ændringer
i
loven,
som
vedrører
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister, i
folketingsåret 2019-20.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer, at loven indeholder be-
stemmelser, der alene gennemfører dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2006/43/EF af 17. maj 2006 om
lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regn-
skaber, om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og
83/349/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv 84/253/
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0004.png
4
EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 87, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2006/43/EF om lovpligtig
revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, EU-
Tidende 2014, nr. L 158, side 196.
Til nr. 2
Ad nr. 01
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 2, der præciserer og forenkler de gældende regler i § 4 i
lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) om
registrering af produktionsenheder. Ændringsforslaget inde-
holder en nyaffattelse af den eksisterende bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 16, stk. 2.
Ad nr. 02
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af lovforsla-
gets § 1, nr. 12, hvorefter det foreslås, at modtagere af
grunddata om reklamebeskyttede enheder ikke længere skal
afgive en erklæring om at ville respektere forbuddet mod
uanmodede reklamehenvendelser og ikke ved videregivelse
af sådanne oplysninger skal indhente en lignende erklæring
fra en tredjemand til hvem oplysningerne videregives.
Til nr. 3
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på per-
soner registreret i henhold til lov om Det Centrale Virksom-
hedsregister opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som er re-
gistreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Den foreslåede
ændring svarer til gældende regler for opdatering af oplys-
ninger om navn på personer registreret i henhold til lov om
Det Centrale Virksomhedsregister.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 11, der vedrører
muligheden for at opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, udgår. Ændringen indebærer herudo-
ver, at adresser for fuldt ansvarlige deltagere, stiftere, ejere
og ledelsesmedlemmer registreret i henhold til lov om Det
Centrale Virksomhedsregister offentliggøres til evig tid,
svarende til hvad der gælder i dag. Erhvervsministeren får
med ændringen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
personer registreret i henhold til lov om Det Centrale Virk-
somhedsregister efter ansøgning kan opnå adressebeskyttel-
se i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig indebærer ændringen, at oplysninger om ikke-be-
skyttede adresser på personer registreret i henhold til lov om
Det Centrale Virksomhedsregister offentliggøres til enhver
tid og opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende person
ophører med at være aktiv i virksomheder, som er registreret
i Det Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mu-
lighed for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning her-
om imødekommes efter gældende praksis kun helt undtagel-
sesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor der er særligt be-
skyttelsesværdigt hensyn at tage til den pågældende. Er-
hvervsstyrelsen stiller efter gældende praksis krav om, at der
skal fremlægegs dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller
lignende, der sandsynliggør, at der i den konkrete sag fore-
ligger et sådant særligt beskyttelsesværdigt hensyn.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fast-
sætte regler om, at personer, der registreres i Det Centrale
Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå adressebe-
skyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i Det Cen-
trale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en ansøgning om
adressebeskyttelse vil skulle imødekommes i tilfælde, hvor
ansøgeren har godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket
om at hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor
dette ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter gældende
praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af lovforsla-
gets § 1, nr. 12.
I den gældende § 22, stk. 3, indeholder en straffebestem-
melse for overtrædelse af § 19, stk. 3, i CVR-loven. Den
gældende § 19, stk. 3, henviser til, at grunddata om reklame-
beskyttede enheder ikke må benyttes eller videregives i strid
med stk. 1, 2. pkt., eller i strid med den erklæring, der afgi-
ves efter stk. 2. Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det, at
kravet i den gældende § 19, stk. 2, om, at der skal afgives en
erklæring fjernes. Det eksisterende forbud mod uanmodede
reklamehenvendelser i den gældende § 19, stk. 1, 2. pkt., vi-
dereføres med mindre ændringer i den foreslåede nyaffattel-
se af § 19, stk. 2. Det eksisterende krav om, at der ved vide-
regivelse af beskyttede oplysninger skal indhentes en erklæ-
ring fra tredjemand om, at denne vil respektere forbuddet
mod uanmodet reklamehenvendelse fjernes, idet den fore-
slåede nyaffattelse af § 19, stk. 3, indeholder et krav om, at
det ved videregivelse af grunddata, som har karakter af kon-
taktoplysninger, til tredjemand, klart skal markeres, at der er
tale om oplysninger om en beskyttet enhed.
Ændringsforslaget indebærer, at straffebestemmelsen i §
22, stk. 3, fortsat fastsætter bødestraf for overtrædelse af for-
buddet mod uanmodede reklamehenvendelser og for man-
glende iagttagelse af kravet om, at det ved videregivelse af
oplysninger, der har karakter af kontaktoplysninger, om re-
klamebeskyttede juridiske enheder, klart skal markeres over
for modtageren, at der er tale om oplysninger om beskyttede
enheder. Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at kun forsæt-
lige overtrædelser og overtrædelser, der foretages ved grov
uagtsomhed, kan straffes.
Til nr. 5
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på per-
soner registreret i henhold til selskabsloven opdateres indtil
10 år efter, at den pågældende person ophører med at være
aktiv i virksomheder, som er registreret i Det Centrale Virk-
somhedsregister. Den foreslåede ændring svarer til gælden-
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0005.png
5
de regler for opdatering af oplysninger om navn på personer
registreret i henhold til selskabsloven.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 2, nr. 1, der vedrører mu-
ligheden for at opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister, udgår. Ændringen indebærer herudover, at
adresser for personer registreret i Det Centrale Virksom-
hedsregister i henhold til selskabsloven offentliggøres til
evig tid, svarende til hvad der gælder i dag. Erhvervsmini-
steren får med ændringen bemyndigelse til at fastsætte reg-
ler om, at personer registreret i Det Centrale Virksomheds-
register i henhold til selskabsloven efter ansøgning kan opnå
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Endelig indebærer ændringen, at oplysninger om ikke-be-
skyttede adresser på personer registreret i Det Centrale Virk-
somhedsregister i henhold til selskabsloven offentliggøres til
enhver tid og opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som er re-
gistreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mu-
lighed for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning her-
om imødekommes efter gældende praksis kun helt undtagel-
sesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor der er særligt be-
skyttelsesværdigt hensyn at tage til den pågældende. Er-
hvervsstyrelsen stiller efter gældende praksis krav om, at der
skal fremlægegs dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller
lignende, der sandsynliggør, at der i den konkrete sag fore-
ligger et sådant særligt beskyttelsesværdigt hensyn.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fast-
sætte regler om, at personer, der registreres i Det Centrale
Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå adressebe-
skyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i Det Cen-
trale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en ansøgning om
adressebeskyttelse vil skulle imødekommes i tilfælde, hvor
ansøgeren har godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket
om at hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor
dette ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter gældende
praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 6
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på per-
soner registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende virk-
somheder opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som er re-
gistreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Den foreslåede
ændring svarer til gældende regler for opdatering af oplys-
ninger om navn på personer registreret i henhold til lov om
erhvervsdrivende virksomheder.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 3, nr. 1, der vedrører mu-
ligheden for at opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister, udgår. Ændringen indebærer herudover, at
adresser for personer registreret i henhold til lov om er-
hvervsdrivende virksomheder offentliggøres til evig tid, sva-
rende til hvad der gælder i dag. Erhvervsministeren får med
ændringen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at perso-
ner registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende virk-
somheder efter ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Endelig indebærer ændringen, at oplysninger om ikke-be-
skyttede adresser på personer registreret i henhold til lov om
erhvervsdrivende virksomheder offentliggøres til enhver tid
og opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende person op-
hører med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i
Det Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mu-
lighed for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning her-
om imødekommes efter gældende praksis kun helt undtagel-
sesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor der er særligt be-
skyttelsesværdigt hensyn at tage til den pågældende. Er-
hvervsstyrelsen stiller efter gældende praksis krav om, at der
skal fremlægegs dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller
lignende, der sandsynliggør, at der i den konkrete sag fore-
ligger et sådant særligt beskyttelsesværdigt hensyn.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fast-
sætte regler om, at personer, der registreres i Det Centrale
Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå adressebe-
skyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i Det Cen-
trale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en ansøgning om
adressebeskyttelse vil skulle imødekommes i tilfælde, hvor
ansøgeren har godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket
om at hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor
dette ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter gældende
praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 7
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på per-
soner registreret i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde
opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende person ophø-
rer med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i
Det Centrale Virksomhedsregister. Den foreslåede ændring
svarer til gældende regler for opdatering af oplysninger om
navn på personer registreret i henhold til lov om erhvervs-
drivende fonde.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 4, nr. 1, der vedrører mu-
ligheden for at opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister, udgår. Ændringen indebærer herudover, at
adresser for personer registreret i henhold til lov om er-
hvervsdrivende fonde offentliggøres til evig tid, svarende til
hvad der gælder i dag Erhvervsministeren får med ændrin-
gen bemyndigelse til at fastsætte regler om, at personer regi-
streret i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde efter an-
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0006.png
6
søgning kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister.
Endelig indebærer ændringen, at oplysninger om ikke-be-
skyttede adresser på personer registreret i henhold til lov om
erhvervsdrivende fonde offentliggøres til enhver tid og op-
dateres indtil 10 år efter, at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mu-
lighed for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning her-
om imødekommes efter gældende praksis kun helt undtagel-
sesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor der er særligt be-
skyttelsesværdigt hensyn at tage til den pågældende. Er-
hvervsstyrelsen stiller efter gældende praksis krav om, at der
skal fremlægegs dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller
lignende, der sandsynliggør, at der i den konkrete sag fore-
ligger et sådant særligt beskyttelsesværdigt hensyn.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fast-
sætte regler om, at personer, der registreres i Det Centrale
Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå adressebe-
skyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i Det Cen-
trale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en ansøgning om
adressebeskyttelse vil skulle imødekommes i tilfælde, hvor
ansøgeren har godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket
om at hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor
dette ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter gældende
praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 8
Ændringerne indebærer, at oplysninger om navn på per-
soner registreret i henhold til lov om det europæiske selskab
(SE-loven) opdateres indtil 10 år efter, at den pågældende
person ophører med at være aktiv i virksomheder, som er re-
gistreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Den foreslåede
ændring svarer til gældende regler for opdatering af oplys-
ninger om navn på personer registreret i henhold til SE-lo-
ven.
Ændringerne indebærer endvidere, at den del af de fore-
slåede ændringer i lovforslagets § 5, nr. 1, der vedrører mu-
ligheden for at opnå adressebeskyttelse i Det Centrale Virk-
somhedsregister, udgår. Ændringen indebærer herudover, at
adresser for fuldt personer registreret i henhold til SE-loven
offentliggøres til evig tid, svarende til hvad der gælder i dag.
Erhvervsministeren får med ændringen bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at personer registreret i henhold til SE-
loven efter ansøgning kan opnå adressebeskyttelse i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Endelig indebærer ændringen, at oplysninger om ikke-be-
skyttede adresser på personer registreret i henhold til SE-lo-
ven offentliggøres til enhver tid og opdateres indtil 10 år ef-
ter, at den pågældende person ophører med at være aktiv i
virksomheder, som er registreret i Det Centrale Virksom-
hedsregister.
Erhvervsstyrelsen har allerede efter gældende regler mu-
lighed for at give adressebeskyttelse, men en ansøgning her-
om imødekommes efter gældende praksis kun helt undtagel-
sesvist og i enkeltstående tilfælde, hvor der er særligt be-
skyttelsesværdigt hensyn at tage til den pågældende. Er-
hvervsstyrelsen stiller efter gældende praksis krav om, at der
skal fremlægegs dokumentation, f.eks. en domsudskrift eller
lignende, der sandsynliggør, at der i den konkrete sag fore-
ligger et sådant særligt beskyttelsesværdigt hensyn.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fast-
sætte regler om, at personer, der registreres i Det Centrale
Virksomhedsregister, efter ansøgning kan opnå adressebe-
skyttelse. Adressen vil fortsat skulle registreres i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, men vil ikke blive offentliggjort.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der muliggør adressebeskyttelse i Det Cen-
trale Virksomhedsregister i videre omfang end i dag. Der vil
således blive fastsat regler, der sikrer, at en ansøgning om
adressebeskyttelse vil skulle imødekommes i tilfælde, hvor
ansøgeren har godtgjort, at særlige hensyn begrunder ønsket
om at hemmeligholde den pågældendes adresse, men hvor
dette ikke er muligt ifølge den gældende praksis. Forslaget
indebærer således ikke, at alle personer, der efter gældende
praksis ikke kan opnå adressebeskyttelse i Det Centrale
Virksomhedsregister, vil kunne opnå dette.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvensændring af ændringsforslag
nr. 3 og 5-8. Med ændringsforslagene foreslås det, at de
gældende regler om offentliggørelse og opdatering af oplys-
ninger om navne og adresser for personer registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister fastholdes, hvorfor der ikke er
behov for at gennemføre tilpasninger i Erhvervsstyrelsens it-
systemer, før de foreslåede regler kan træde i kraft. Ændrin-
gen indebærer således, at reglerne om offentliggørelse og
opdatering af oplysninger om navne og adresser for personer
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, herunder be-
stemmelsen om, at erhvervsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om adressebeskyttelse, træder i kraft den 1.
januar 2018.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2 og 4.
Ifølge lovforslagets § 8, stk. 2, fastsætter erhvervsmini-
steren tidspunktet for ikrafttræden af blandt andet lovforsla-
gets § 1, nr. 12, om reklamebeskyttelse. Ændringsforslag nr.
2 og 4 til § 1 er konsekvensændringer som følge af lovfor-
slagets § 1, nr. 12. Baggrunden for ændringsforslaget er, at
de foreslåede konsekvensændringer, nr. 2 og 4 til § 1, skal
træde i kraft samtidig med lovforslagets § 1, nr. 12. Æn-
dringsforslaget indebærer, at erhvervsministeren ligeledes
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovforslagets § 1,
nr. 02 og 03.
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0007.png
7
Til nr. 11
Det foreslås at indsætte en revisionsbestemmelse, hvoref-
ter erhvervsministeren i folketingsåret 2019-20 fremsætter
forslag om revision af lovens bestemmelser vedrørende
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per Nørhave (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0008.png
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 9
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet tirsdag den
7. november 2017
Udsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervs-
ministeriet den 7. november 2017
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
2. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
Udskydelse af betænkningsafgivelse
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 9
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, at bl.a. forskere og journalister forsat får mulighed for at
indhente oplysninger til brug for forskning og research af privatperso-
ners tilhørsforhold til virksomheder o.lign., til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget betyder. at bl.a. forskere og journalister fremo-
ver reelt ikke kan få adgang til beskyttede adresseoplysninger i CVR,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår private, der ønsker en adresse udleveret fra CPR,
anses for at have en retlig interesse, der kan begrunde en udlevering,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at forslaget giver bedre muligheder
for, at svindlere og kriminelle via adressebeskyttelse i CVR får nem-
mere ved at undgå offentlighedens søgelys, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministerens holdning til en model, hvorefter adressebeskyt-
telse i CVR kun kan tilkendes efter ansøgning, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke hensyn og afvejninger der ligger til grund for Folke-
tingets vedtagelse af de gældende regler, hvorefter adressebeskyttelse
i CVR kun gives helt undtagelsesvis, til erhvervsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om begrundelsen for og hensynene bag, at perioden for opdate-
ring og offentliggørelse af ikke-beskyttede privatadresser nedsættes
fra 10 år til 3 år, efter en person sidst har været knyttet til en virksom-
hed i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0009.png
9
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm., om lovforslaget medfører, at det bliver vanskeligere for virk-
somheder og/eller offentlige myndigheder at leve op til andre regler
og pligter, som disse er pålagt, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor hyppigt og i hvor stort omfang ministeren vurderer, at
henholdsvis private virksomheder og offentlige myndigheder vil skul-
le søge om adgang til oplysninger om beskyttede adresser i CVR for at
kunne leve op til andre lovregler, som disse er pålagt at overholde, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forlængelse af sin tilkendegivelse under 1. be-
handlingen vil foretage en evaluering af de foreslåede nye regler om
adressebeskyttelse i CVR senest 2 år efter lovens ikrafttræden og ori-
entere udvalget om resultatet, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om de foreslåede ændringer indebærer en svækket beskyttelse
mod uanmodede reklamehenvendelser, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at indhente oplysninger
fra eIindkomstregistret om antal ansatte og videregivelse af disse op-
lysninger til samtlige brugere af CVR, fordi dataaftagerne peger på en
stigende interesse for mere præcise oplysninger om antal ansatte, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken relation de foreslåede ændringer af revisorloven har
i forhold til de seneste ændringer af revisorloven, og hvad de foreslåe-
de nye regler for tilsynet betyder, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorvidt relevante offentlige myndigheder fortsat vil kunne
identificere egentlige ejere, som hensigten er med registret over egent-
lige ejere, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udfærdigelse af ændringsforslag, hvorefter
adressebeskyttelse i CVR kun kan gives, hvis den pågældende konkret
er blevet udsat for trusler, chikane og lign., til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om indsættelses af revi-
sionsbestemmelse, for så vidt angår den del af lovforslaget som om-
handler den foreslåede adgang til adressebeskyttelse i CVR, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at forslaget om at lempe reglerne for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, kan skabe problemer i forhold til de
nye KYC regler, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt at pålægge institutioner og
virksomheder, som samarbejder med staten og offentlige myndigheder
om at begrænse skattesnyd m.v., en så stor arbejdsbyrde som følger af
den foreslåede udvidelse af adgangen til adressebeskyttelse i CVR, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om relevante offentlige myndig-
heder fortsat vil kunne se, i hvilket land, hvilken kommune og i hvil-
L 9 - 2017-18 - Bilag 13: 3. udkast til betænkning
1832672_0010.png
10
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
ket postnummer ejeren er bosat, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om der med lovforslagets vedta-
gelse vil være nogen form for svækkelse af offentlige myndigheders
muligheder for at sikre regelefterlevelse og eventuelle sanktioner over
for personer registreret i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt det med lovforslaget sikres, at tredjemand skal
kunne opnå fornøden identifikation af de pågældende personer på bag-
grund af de oplysninger, som stilles til rådighed for offentligheden, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor oplysninger fra CVR i dag er lettere tilgængelige
end tidligere, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der har været konkrete strafferetssager som følge af, at
adresser fra CVR er offentligt tilgængelige, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en privat person, som ønsker en adresse på en person, som
er registreret i CVR, men uden offentliggørelse af adressen, kan hen-
vende sig til en tilfældig af landets 98 kommuner og få oplyst adres-
sen, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om, hvem de dataaftagere, som ifølge lovforslaget peger på en
stigende interesse for mere præcise oplysninger om antal ansatte i
virksomhederne, er, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det med lovforslaget sikres, at det klart og tydeligt fremgår
som et resultat af søgningen, hvor og hvordan man som privat person
kan få adressen oplyst, når en privatperson søger en person med adres-
sebeskyttelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor børn og børnebørn af værten får mulighed for at ar-
bejde med alle opgaver i restaurationer, hvor der serveres stærke drik-
ke frem til kl. 24.00, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bevæggrundene for at have politiske lokalforeninger i CVR,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre en mindre grad af fejl i
indberetninger og registreringer i CVR, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse antallet af personer, år for år, som har
fået afslag på at få sin privatadresse hemmeligholdt i CVR, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil indhente justitsministerens redegørelse for
persondatalovens § 35’s anvendelsesområde, til erhvervsministeren,
kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til erhvervsministerne,
og ministerens svar herpå