Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 9 Bilag 10
Offentligt
1821359_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [23. november 2017]
2. udkast
(Nyt ændringsforslag fra erhvervsministeren (nr. 9) og betænkningsbidrag fra EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister og
forskellige andre love
(Ændring af reglerne om offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 9.
Enhedslistens medlemmer af udvalget og Socialistisk Folke-
partis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3 og 5-8 og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 10. juli
2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 235
(Folketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte er-
hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 7. november 2017 en teknisk gennem-
gang af lovforslaget ved embedsmænd i Erhvervsministeri-
et.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på L 9 – spm. 10 oplyst,
at Erhvervsministeriet om 2 år vil se på, hvilken effekt de
foreslåede regler har haft, herunder hvor stort omfanget af
beskyttede adresser er blevet. Erhvervsministeren vil orien-
tere udvalget om resultaterne.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 3, 5-8 og 10 stillede ændringsforslag og vil stem-
me hverken for eller imod de under nr. 1, 2, 4 og 9 stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten forstår til fulde ambitionen om at sikre, at
personer, der bliver chikaneret eller forfulgt, skal have en
ordentlig beskyttelse. Enhedslisten er dog bekymret over, at
lovforslaget får utilsigtede konsekvenser, der gør det umu-
ligt for journalister og mere besværligt for forskere, der har
god gavn af CVR-registerets oplysninger, som de foreligger
nu. Det er helt afgørende for Enhedslisten, at lovforslaget
ikke begrænser eller umuliggør journalisters arbejde eller
pålægger forskere unødige byrder i deres arbejde. Enhedsli-
sten har derfor sammen med SF stillet ændringsforslag til
lovforslaget, der afspejler denne bekymring. Hvis regerin-
gen finder, at de nuværende regler er for stramme, bør rege-
ringen fremsætte et nyt forslag på et senere tidspunkt. En-
DokumentId
Journalnummer
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0002.png
2
hedslisten stemmer uagtet dette imod lovforslaget, da vi ik-
ke kan støtte den del, der omhandler ændringer i restaurati-
onsloven, der bygger videre på den seneste ændring af re-
staurationsloven, der muliggjorde, at meget unge mennesker
kan arbejde i restaurationer, hvor der serveres alkohol. Den
del af lovforslaget, som omhandler dette, bygger videre på
den seneste ændring, ved at udvide gruppen af unge menne-
sker, der kan arbejde på restaurationer med salg af alkohol,
hvilket Enhedslisten er imod.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
Til titlen
1)
I
fodnoten
indsættes efter »gennemfører«: »dele af«.
[Præcisering af, at loven alene gennemfører dele af det på-
gældende direktiv]
Til § 1
2)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»01.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler, der pålæg-
ger juridiske enheder at anmelde oprettelse eller nedlæggel-
se af produktionsenheder, jf. § 4.«
02.
I
§ 16 a, 2. pkt.,
udgår », samt meddelelser og erklærin-
ger i henhold til § 19, stk. 2«.«
[Nr. 01 er en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 2. Nr. 02 er en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 12]
Af et
mindretal
(EL og SF), tiltrådt af: <>
3)
Nr. 11
affattes således:
»11.
§ 18, stk. 3-9,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn for fuldt ansvarlige deltagere,
stiftere, ejere og ledelsesmedlemmer offentliggøres til en-
hver tid i Det Centrale Virksomhedsregister, medmindre Er-
hvervsstyrelsen træffer anden beslutning. Dette gælder for
både aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for fuldt ansvarlige deltage-
re, stiftere, ejere og ledelsesmedlemmer offentliggøres i Det
Centrale Virksomhedsregister, indtil der er forløbet 3 år, ef-
ter at personen er ophørt med at være aktiv i en virksomhed,
som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette
gælder for både aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører, 3 år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 3 og 4 for stiftere opdateres ikke.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvor-
vidt og i hvilket omfang oplysning om telefon- og telefax-
nummer og e-mailadresse må videregives til private.
Stk. 7.
Oplysning om antal ansatte videregives til private i
intervaller. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
om videregivelse af oplysninger om antal ansatte i Det Cen-
trale Virksomhedsregister, herunder om videregivelse af en
virksomheds præcise antal ansatte til private.
Stk. 8.
Offentlige myndigheder og institutioner, der har
modtaget grunddata fra Det Centrale Virksomhedsregister,
skal ved en eventuel videregivelse af de modtagne data
overholde de bestemmelser, der er fastsat i stk. 2 og i § 19,
stk. 3, og regler fastsat i medfør af stk. 7.««
[Foreslåede ændringer vedrørende mulighed for at opnå
adressebeskyttelse i CVR udgår]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
4)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 22, stk. 3,
ændres »bestemmelsen i § 19, stk. 3« til:
»bestemmelserne i § 19, stk. 2 eller 3«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 12]
Af et
mindretal
(EL og SF), tiltrådt af: <>
Til § 2
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 18
affattes således:
Ȥ 18.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
selskaber.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister, indtil der er forløbet 3 år, efter at personen er
ophørt med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret
i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder for både
aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører, 3 år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende mulighed for at opnå
adressebeskyttelse i CVR udgår]
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0003.png
3
Til § 3
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 15 d
affattes således:
Ȥ 15 d.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive, ophørte og
slettede virksomheder.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister, indtil der er forløbet 3 år, efter at personen er
ophørt med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret
i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder for både
aktive, ophørte og slettede virksomheder.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører, 3 år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i virksomheder, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende mulighed for at opnå
adressebeskyttelse i CVR udgår]
Til § 4
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
selskaber.
Stk. 4.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister, indtil der er forløbet 3 år, efter at personen er
ophørt med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret
i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder både i ak-
tive og ophørte selskaber.
Stk. 5.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 3
og 4 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører 3 år, efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 3 og 4 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende mulighed for at opnå
adressebeskyttelse i CVR udgår]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 8
9)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 11-12«, til: »§ 1, nr. 02, 11, 12
og 03«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og
4 til § 1]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af: <>
7)
Nr. 1
affattes således:
Ny paragraf
»1.
§ 18
affattes således:
Ȥ 18.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og ophørte
erhvervsdrivende fonde.
Stk. 2.
Oplysning om adresse for personer registreret i
henhold til denne lov offentliggøres i Det Centrale Virksom-
hedsregister, indtil der er forløbet 3 år, efter at personen er
ophørt med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret
i Det Centrale Virksomhedsregister. Dette gælder for både
aktive og ophørte virksomheder.
Stk. 3.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1
og 2 for fuldt ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlem-
mer ophører, 3 år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Personoplysninger omfattet
af stk. 1 og 2 for stiftere opdateres ikke.««
[Foreslåede ændringer vedrørende mulighed for at opnå
adressebeskyttelse i CVR udgår]
Til § 5
8)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 17, stk. 3
og
4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Oplysning om navn på personer registreret i hen-
hold til denne lov offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
10)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Erhvervsministeren fremsætter forslag om revision af de
foreslåede
ændringer
i
loven,
som
vedrører
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister, i
Folketingsåret 2019-20.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget præciserer, at loven indeholder be-
stemmelser, der alene gennemfører dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2006/43/EF af 17. maj 2006 om
lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regn-
skaber, om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og
83/349/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv 84/253/
EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 87, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU af 16.
april 2014 om ændring af direktiv 2006/43/EF om lovpligtig
revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, EU-
Tidende 2014, nr. L 158, side 196.
Til nr. 2
Ad nr. 01
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0004.png
4
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 2, der præciserer og forenkler de gældende regler i § 4 i
lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) om
registrering af produktionsenheder. Ændringsforslaget inde-
holder en nyaffattelse af den eksisterende bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 16, stk. 2.
Ad nr. 02
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af lovforsla-
gets § 1, nr. 12, hvorefter det foreslås, at modtagere af
grunddata om reklamebeskyttede enheder ikke længere skal
afgive en erklæring om at ville respektere forbuddet mod
uanmodede reklamehenvendelser og ikke ved videregivelse
af sådanne oplysninger skal indhente en lignende erklæring
fra en tredjemand til hvem oplysningerne videregives.
Til nr. 3
Ændringen indebærer, at den del af de foreslåede ændrin-
ger i lovforslagets § 1, nr. 11, der vedrører muligheden for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, udgår. Det vil herefter være
de gældende regler og den gældende praksis for adressebe-
skyttelse, der gælder. Se hertil beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1. om gældende ret for
så vidt angår offentliggørelse af privatadresser i Det Centra-
le Virksomhedsregister.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af lovforsla-
gets § 1, nr. 12.
I den gældende § 22, stk. 3, indeholder en straffebestem-
melse for overtrædelse af § 19, stk. 3, i CVR-loven. Den
gældende § 19, stk. 3, henviser til, at grunddata om reklame-
beskyttede enheder ikke må benyttes eller videregives i strid
med stk. 1, 2. pkt., eller i strid med den erklæring, der afgi-
ves efter stk. 2. Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det, at
kravet i den gældende § 19, stk. 2, om, at der skal afgives en
erklæring fjernes. Det eksisterende forbud mod uanmodede
reklamehenvendelser i den gældende § 19, stk. 1, 2. pkt., vi-
dereføres med mindre ændringer i den foreslåede nyaffattel-
se af § 19, stk. 2. Det eksisterende krav om, at der ved vide-
regivelse af beskyttede oplysninger skal indhentes en erklæ-
ring fra tredjemand om, at denne vil respektere forbuddet
mod uanmodet reklamehenvendelse fjernes, idet den fore-
slåede nyaffattelse af § 19, stk. 3, indeholder et krav om, at
det ved videregivelse af grunddata, som har karakter af kon-
taktoplysninger, til tredjemand, klart skal markeres, at der er
tale om oplysninger om en beskyttet enhed.
Ændringsforslaget indebærer, at straffebestemmelsen i §
22, stk. 3, fortsat fastsætter bødestraf for overtrædelse af for-
buddet mod uanmodede reklamehenvendelser og for man-
glende iagttagelse af kravet om, at det ved videregivelse af
oplysninger, der har karakter af kontaktoplysninger, om re-
klamebeskyttede juridiske enheder, klart skal markeres over
for modtageren, at der er tale om oplysninger om beskyttede
enheder. Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at kun forsæt-
lige overtrædelser og overtrædelser, der foretages ved grov
uagtsomhed, kan straffes.
Til nr. 5
Ændringen indebærer, at den del af de foreslåede ændrin-
ger i lovforslagets § 2, nr. 1, der vedrører muligheden for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, udgår. Det vil herefter være
de gældende regler og den gældende praksis for adressebe-
skyttelse, der gælder. Se hertil beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1. om gældende ret for
så vidt angår offentliggørelse af privatadresser i Det Centra-
le Virksomhedsregister.
Til nr. 6
Ændringen indebærer, at den del af de foreslåede ændrin-
ger i lovforslagets § 3, nr. 1, der vedrører muligheden for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, udgår. Det vil herefter være
de gældende regler og den gældende praksis for adressebe-
skyttelse, der gælder. Se hertil beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1. om gældende ret for
så vidt angår offentliggørelse af privatadresser i Det Centra-
le Virksomhedsregister.
Til nr. 7
Ændringen indebærer, at den del af de foreslåede ændrin-
ger i lovforslagets § 4, nr. 1, der vedrører muligheden for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, udgår. Det vil herefter være
de gældende regler og den gældende praksis for adressebe-
skyttelse, der gælder. Se hertil beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1. om gældende ret for
så vidt angår offentliggørelse af privatadresser i Det Centra-
le Virksomhedsregister.
Til nr. 8
Ændringen indebærer, at den del af de foreslåede ændrin-
ger i lovforslagets § 5, nr. 1, der vedrører muligheden for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, udgår. Det vil herefter være
de gældende regler og den gældende praksis for adressebe-
skyttelse, der gælder. Se hertil beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1. om gældende ret for
så vidt angår offentliggørelse af privatadresser i Det Centra-
le Virksomhedsregister.
Til nr. 9
Ændringsforslag et er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2 og 4 til § 1.
Ifølge lovforslagets § 8, stk. 2, fastsætter erhvervsmini-
steren tidspunktet for ikrafttræden af blandt andet lovforsla-
gets § 1, nr. 12, om reklamebeskyttelse. Ændringsforslag nr.
2 og 4 til § 1 er konsekvensændringer som følge af lovfor-
slagets § 1, nr. 12. Baggrunden for ændringsforslaget er, at
de foreslåede konsekvensændringer, nr. 2 og 4 til § 1, skal
træde i kraft samtidig med lovforslagets § 1, nr. 12. Æn-
dringsforslaget indebærer, at erhvervsministeren ligeledes
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovforslagets § 1,
nr. 02 og 03.
Til nr. 10
Det foreslås at indsætte en revisionsbestemmelse, hvoref-
ter erhvervsministeren i folketingsåret 2019-20 fremsætter
forslag om revision af lovens bestemmelser vedrørende
adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0005.png
5
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 9
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget.
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet tirsdag den
7. november 2017
Udsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Præsentation fra dem tekniske gennemgang af lovforslaget i Erhvervs-
ministeriet den 7. november 2017
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 9
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, at bl.a. forskere og journalister forsat får mulighed for at
indhente oplysninger til brug for henholdsvis forskning og research af
privatpersoners tilhørsforhold til virksomheder o.lign., til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget betyder. at bl.a. forskere og journalister fremo-
ver reelt ikke kan få adgang til beskyttede adresseoplysninger i CVR,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår private, der ønsker en adresse udleveret fra CPR,
anses for at have en retlig interesse, der kan begrunde en udlevering,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at forslaget giver bedre muligheder
for, at svindlere og kriminelle via adressebeskyttelse i CVR får nem-
mere ved at undgå offentlighedens søgelys, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministerens holdning til en model, hvorefter adressebeskyt-
telse i CVR-registret kun kan tilkendes efter ansøgning, til erhvervs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke hensyn og afvejninger der ligger til grund for Folke-
tingets vedtagelse af de gældende regler, hvorefter adressebeskyttelse
i CVR kun gives helt undtagelsesvist og i enkeltstående tilfælde, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for og hensynene bag, at perioden for opdate-
ring og offentliggørelse af ikke-beskyttede privatadresser nedsættes
fra 10 år til 3 år efter en person sidst har været knyttet til en virksom-
hed i CVR, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovforslaget medfører, at det bliver vanskeligere for virk-
somheder og/eller offentlige myndigheder at leve op til andre regler
og pligter, som disse er pålagt, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om, hvor hyppigt og i hvor stort omfang ministeren vurderer, at
henholdsvis private virksomheder og offentlige myndigheder vil skul-
le søge om adgang til oplysninger om beskyttede adresser i CVR for at
2
3
4
5
6
7
8
9
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0007.png
7
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
kunne leve op til andre lovregler, som disse er pålagt at overholde, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forlængelse af sin tilkendegivelse under 1. be-
handlingen vil foretage en evaluering af de foreslåede nye regler om
adressebeskyttelse i CVR senest 2 år efter lovens ikrafttræden og ori-
entere udvalget om resultatet, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om de foreslåede ændringer indebærer en svækket beskyttelse
mod uanmodede reklamehenvendelser, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at indhente oplysninger
fra eIindkomstregistret om antal ansatte og videregivelse af disse op-
lysninger til samtlige brugere af CVR, fordi dataaftagerne peger på en
stigende interesse for mere præcise oplysninger om antal ansatte, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken relation de foreslåede ændringer af revisorloven har
i forhold til de seneste ændringer af revisorloven, og hvad betyder de
foreslåede nye regler for tilsynet, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorvidt relevante offentlige myndigheder fortsat vil kunne
identificere egentlige ejere, som hensigten er med registreret over
egentlige ejere, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udfærdigelse af ændringsforslag, hvorefter
adressebeskyttelse i CVR kun kan gives, hvis den pågældende konkret
er blevet udsat for trusler, chikane og lign., til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om indsættelses af revi-
sionsbestemmelse for så vidt angår den del af lovforslaget som om-
handler den foreslåede adgang til adressebeskyttelse i CVR, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at forslaget om at lempe reglerne for at
opnå adressebeskyttelse i CVR, kan skabe problemer i forhold til de
nye KYC regler, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt at pålægge institutioner og
virksomheder, som samarbejder med staten og offentlige myndigheder
om at begrænse skattesnyd, skatteunddragelse, hvidvask, terrorfinan-
siering m.v. en så stor arbejdsbyrde som følger af den foreslåede udvi-
delse af adgangen til adressebeskyttelse i CVR, til erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om relevante offentlige myndig-
heder fortsat vil kunne se i hvilket land, hvilken kommune og i hvilket
postnummer ejeren er bosat, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om der med lovforslagets vedta-
gelse vil være nogen form for svækkelse af offentlige myndigheders
muligheder for at sikre regelefterlevelse og eventuelle sanktioner
overfor personer registreret i CVR, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
L 9 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1821359_0008.png
8
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Spm. om, hvorvidt det med lovforslaget sikres, at tredjemand skal
kunne opnå fornøden identifikation af de pågældende personer på bag-
grund af de oplysninger, som stilles til rådighed for offentligheden, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor oplysninger fra CVR i dag er lettere tilgængelige
end tidligere, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der har været konkrete strafferetssager, som følge af at
adresser fra CVR er offentligt tilgængelige, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en privat person, som ønsker en adresse på en person, som
er registreret i CVR, men uden offentliggørelse af adressen, kan hen-
vende sig til en tilfældig af landets 98 kommuner og få oplyst adres-
sen, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om, hvem de dataaftagere, som ifølge lovforslaget peger på en
stigende interesse for mere præcise oplysninger om antal ansatte i
virksomhederne, er, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det med lovforslaget sikres, at når en privat person søger en
person, som har adressebeskyttelse, at så vil det klart og tydeligt frem-
gå som et resultat af søgningen, hvor og hvordan man som privat per-
son kan få adressen oplyst, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor børn og børnebørn af værten får mulighed for at ar-
bejde med alle opgaver i restaurationer, hvor der serveres stærke drik-
ke frem til kl. 24.00, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bevæggrundene for at have politiske lokalforeninger i CVR-
registeret, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre en mindre grad af fejl i
indberetninger og registreringer i CVR, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå