Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)
(L 88)
Af
Beskæftigelsesministeren
, tiltrådt af…
Til § 1
1)
Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 60, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1. pkt., hvis medlemmet udelukkende
arbejder på nedsat tid som brandmand.««
[Fuldtidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra 1. marts 2018]
2)
Den under
nr. 45
foreslåede affattelse af
§ 60, stk. 5,
affattes således:
»Stk.
5.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og udløb af retten til
supplerende dagpenge, herunder udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge efter stk. 1 og 2, hvis medlemmet udelukkende
arbejder på nedsat tid som
1) følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse, eller
2) brandmand.«
[Fuldtidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra 1. oktober 2018]
3)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»02. I
§ 73, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1. pkt., hvis medlemmet udelukkende
arbejder på nedsat tid som brandmand.««
[Deltidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra 1. marts 2018]
4)
Den under
nr. 62
foreslåede affattelse af § 73,
stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og udløb af retten til
supplerende dagpenge, herunder udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge efter stk. 2 og 3, hvis medlemmet udelukkende
arbejder på nedsat tid som
1) følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse, eller
L 88 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2) brandmand.«
[Deltidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra 1. oktober 2018]
Til § 3
5)
I
stk. 1,
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
6)
Efter stk. 1, indsættes som ny stykke:
»Stk.
2.
§ 1, nr. 01 og 02 træder i kraft den 1. marts 2018.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
Til nr. 1-4
Et medlem, som har delvis ledighed som følge af et deltidsarbejde, er
omfattet af reglerne om tidsbegrænsningen for ret til supplerende dagpenge,
jf. § 60, stk. 1, for fuldtidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse
og § 73, stk. 2, for deltidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse.
Tidsbegrænsningen er 30 uger inden for de sidste 104 uger.
Der er den 15. december 2017 indgået aftale mellem Regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt Dansk Folkeparti,
Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om lempeligere regler for
fradrag for deltidsansatte brandmænd og frivillige beredskaber.
Det følger af aftalen, at arbejde som deltidsansat eller frivillig brandmand
eller frivilligt beredskab i form af hjemmeværnet, kystredningsberedskabet,
digeberedskabet samt strandingsberedskabet bør anerkendes på linje med
borgerligt ombud i dagpengesystemet, fordi samfundet reelt ikke kan
undvære, at opgaven bliver udført.
Indtægter, som et medlem modtager for at udføre ombud og offentlige og
private hverv, medfører som udgangspunkt fradrag i dagpengene. Dette
gælder også hjemmeværn, lokalt beredskab, frivilligt brandværn og lignende
for at udføre hverv mv. inden for den offentlige sektor. Fradraget sker ved,
at indtægten omregnes med omregningssatsen til timer.
Aftalepartierne er enige om, at den samfundsnødvendige opgave, som
deltidsansatte brandmænd og frivillige beredskaber udfører, bør anerkendes
på linje med borgerligt ombud i dagpengesystemet, der ikke medfører
fradrag i dagpengene, fx vidner, lægdommere og medlemmer af
kommunalbestyrelser og regionsråd.
For at tilgodese deltidsansatte brandmænd og frivillige danske
beredskaber, der udfører en samfundsnødvendig opgave på linje med
borgerligt ombud, er aftaleparterne enige om følgende:
Indtægter, i form af rådighedsvederlag, personlige tillæg m.m. for
målgruppen, skal ikke længere medføre fradrag i dagpenge og
L 88 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
efterløn. Beskæftigede (og lønnede) timer som deltidsansat
brandmand skal fortsat medføre fradrag i dagpenge og efterløn -
svarende til al anden arbejdsindtægt i dagpengesystemet og
efterlønsordningen.
Dette kombineres med, at deltidsansatte brandmænd ikke skal være
omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge, selv om der sker fradrag for beskæftigede
timer i deres dagpenge.
Skattepligtige vederlag, som modtages for indsats, der udføres i
hjemmeværn, lokalt beredskab, frivilligt brandværn og lignende vil
som følge heraf heller ikke medføre fradrag i dagpenge og efterløn.
Merudgifterne som følge af de ændrede regler skønnes at udgøre 2,8
mio. kr. årligt, svarende til 1,3 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Aftalen finansieres ved en reduktion af den særlige jobrotationspulje.
De nye regler træder i kraft den 1. marts 2018.
Omfanget af deltidsansatte brandmænd og frivillige beredskaber på
andre offentlige forsørgelsesydelser skal belyses og drøftes i foråret
2018. Der skal i den forbindelse udarbejdes grundig vejledning om
reglerne for de frivillige beredskaber på andre ydelser, så ingen
uberettiget får foretaget fradrag i deres ydelser.
Det foreslås derfor, at der i reglerne om supplerende dagpenge for
fuldtids- og deltidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse
indsættes bestemmelser om, at arbejde som brandmand udelukkende på
deltid ikke omfattes af tidsbegrænsning og udløb af retten til supplerende
dagpenge, og pr. 1. oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge.
Forslaget betyder, at arbejde udelukkende som brandmand på deltid ikke
er omfattet af tidsbegrænsning på 30 uger med supplerende dagpenge inden
for de seneste 104 uger og udløb af retten til supplerende dagpenge, og pr. 1.
oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med supplerende
dagpenge.
Hvis den ledige har andre former for deltidsarbejde i samme uge, hvor
arbejdet som brandmand på deltid er udført, vi dette andet deltidsarbejde
forbruge af tidsbegrænsningen og udløb af retten til supplerende dagpenge,
og pr. 1. oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med supplerende
dagpenge, efter hovedreglen i lovens § 60, stk. 1, 73, stk. 2.
Reglerne om supplerende dagpenge i lovens § 60 og 73 vedrørende
fuldtids- henholdsvis deltidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, er senest ændret i forbindelse med lov nr. 624 af 8. juni
2016 (Dagpengereformen) dog således, at den samlet aftale om supplerende
dagpenge skulle træde i kraft ad to omgange. Den 1. juli 2017 trådte de nye
regler om supplerende dagpenge i det månedsbaserede dagpengesystem
således i kraft, og det er i forbindelse med udmøntningen af Aftale om et nyt
dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked aftalt, at de resterede
elementer skal træde i kraft den 1. oktober 2018.
L 88 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Som følge af, at det er aftalt, at de nye regler om, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved
opgørelsen af supplerende dagpenge, er der derfor behov for, at denne
ændring gennemføres i forhold til regelsættene om supplerende dagpenge
gældende pr. 1. juli 2017 henholdsvis gældende pr. 1. oktober 2018.
Det foreslås derfor, at forslaget om, at deltidsansatte brandmænd ikke skal
være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge, indarbejdes som nye ændringer til de allerede
gældende regler om supplerende dagpenge i lovens § 60, stk. 1, for
fuldtidsforsikrede medlemmer og § 73, stk. 2, for deltidsforsikrede
medlemmer. Disse ændringer foreslås at træde i kraft den 1. marts 2018, jf.
lovforslagets § 3, stk. 2, som ændret ved nærværende ændringsforslag nr. 5
og 6.
Det foreslås videre, at ændringen om, at deltidsansatte brandmænd ikke
skal være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge desuden indarbejdes i de foreslåede bestemmelser til
§ 60, stk. 5, og § 73, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 45 og 62, hvorefter
arbejde på nedsat tid udelukkende som følge af arbejdsfordeling eller
hjemsendelse ikke omfattes af tidsbegrænsningen og udløb af retten til
supplerende dagpenge, herunder udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til disse
bestemmelser, som træder i kraft den 1. oktober 2018, jf. lovforslagets § 3,
stk. 3, som ændret ved nærværende ændringsforslags nr. 6.
Der vil med hjemmel i gældende lovs § 60, stk. 4, og § 73, stk. 5, samt
forslaget til § 60, stk. 7, og § 73, stk. 8, som ændret ved dette lovforslags §
1, nr. 45 og 62, blive fastsat nærmere regler om afgrænsningen af
deltidsansatte brandmænd. Fastsættelsen af de nærmere regler herom vil
tage udgangspunkt i bekendtgørelse om personale i redningsberedskabet
særligt reglerne om brandmænds uddannelsesmæssige baggrund.
De øvrige elementer om fradrag i dagpenge eller efterløn fra Aftale om
lempeligere regler for fradrag for deltidsansatte brandmænd og frivillige
beredskaber af 15. december 2017, kræver ikke lovændring og vil blive
implementeret i form af ændring til bekendtgørelse om udbetaling af
dagpenge. Dette vil også omfatte fradrag i efterløn, idet reglerne herom
henviser til dagpengereglerne.
Indkomstregisteret indeholder i dag en særlig registrering af udbetalinger
af vederlag i forbindelse med offentligt ombud og hverv. Det drejer sig om
hverv som nævning, domsmand, lægdommer, medlem af
kommunalbestyrelse eller -udvalg for hverv efter de kommunale
styrelseslove og hver i et regionsråd efter lov om regioner.
Der vil administrativt blive foretaget en ændring af vejledningsteksten til
denne særlige registrering i indkomstregisteret således, at registreringen
også vil omfatte hverv som deltidsansat eller frivillig brandmand eller
frivilligt beredskab i form af hjemmeværnet, kystredningsberedskabet,
digeberedskabet samt strandingsberedskabet.
L 88 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
1837011_0005.png
Dermed vil arbejdsløshedskassernes administration af de foreslåede regler
om, at indtægter i form af skattepligtige vederlag, som modtages for indsats,
rådighedsvederlag, personlige tillæg m.m., ikke længere skal medføre
fradrag i dagpenge og efterløn, kunne understøttes digitalt.
Arbejdsløshedskasserne skal fortsat administrere reglerne om supplerende
dagpenge og fradrag i dagpengene for deltidsansatte brandmænd på samme
måde som efter gældende regler. Det betyder, at den deltidsansatte
brandmand fortsat skal oplyse arbejdsløshedskassen om, hvorvidt en indtægt
er udbetalt som et generelt rådighedstillæg, rådighedstillæg, og betaling for
faktiske timer med brandslukning.
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at ændringsforslaget om, at deltidsansatte brandmænd ikke skal
være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved opgørelsen af
supplerende dagpenge træder i kraft den 1. marts 2018. Der henvises
endvidere til bemærkningerne til nr. 1-4.
De nye regler for deltidsansatte brandmænd og personer ansat i
hjemmeværn og frivillige beredskaber medfører merudgifter til dagpenge i
forbindelse med forlængelse af retten til supplerende dagpenge og
manglende fradrag i dagpenge som følge af skattepligtig vederlag for deres
frivillige indsats.
Merudgifterne skønnes at udgøre ca. 2,8 mio. kr. årligt før skat og
tilbageløb, svarende til ca. 1,3 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb af
afgifter.
De økonomiske konsekvenser af de nye regler for personer på efterløn,
hvor skattepligtigt vederlag for indsats som brandmand eller i hjemmeværn
ligeledes ikke medfører fradrag i efterløn, vurderes at være ubetydelige.
De nye regler foreslås at træde i kraft den 1. marts 2018.
De økonomiske konsekvenser fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 1. Merudgifter som følge af lempeligere dagpengeregler for
deltidsansatte brandmænd m.fl.
Mio.kr. 2018 pl.
2018
2019
2020
Dagpenge
2,3
2,8
2,8
Heraf Stat
0,8
1,0
1,0
Heraf Kommuner
1,5
1,8
1,8
Samlede direkte
konsekvenser før skat
og tilbageløb
2,3
2,8
2,8
2021
2,8
1,0
1,8
2,8
Aftalen finansieres ved en reduktion af den særlige jobrotationspulje til
særlige grupper med videregående uddannelse.
L 88 - 2017-18 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Merudgifterne og finansieringen heraf i 2018 som følge af
ændringsforslaget optages på lov om tillægsbevilling for 2018.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af ændrings-
forslaget skal forhandles med de kommunale parter.