L 85 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.

(Uddannelsesparathedsvurdering).

Af: Undervisningsminister Merete Riisager (LA)
Udvalg: Undervisningsudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 09-11-2017
1. behandlet / henvist til udvalg 01-12-2017
Betænkning afgivet 23-01-2018
2. behandlet/direkte til 3. behandling 06-02-2018
3. behandlet, vedtaget 20-02-2018
Ministerområde:
Undervisningsministeriet
Resumé:
Lovforslaget er fremsat som følge af en aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti i februar 2017 om, at der skal indføres en praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen. Formålet er at tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetencer på det praksisfaglige område, bl.a. med henblik på at udfordre nogle af de elever, som alene er orienterede mod gymnasiale uddannelser. Den praksisfaglige dimension skal indgå som et tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering, som bygger på de faglige, personlige og sociale forudsætninger, som vurderingen baseres på i dag.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2018.
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 95 (S, DF, V, LA, RV, SF og KF), imod stemte 14 (EL og ALT), hverken for eller imod stemte 0.