Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 8
Offentligt
1841531_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. januar 2018
Besvarelse af spørgsmål 18 ad L 8 stillet af udvalget den 21. december
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om en uafhængig forsikringsformidler, der
både varetager udbudsprocessen i forbindelse med indgåelse af en
firmapensionsordning og samtidig selv tilbyder varetagelse af den efter-
følgende servicering af pensionsordningens medlemmer, er økonomisk
uafhængig. Herunder om det vurderes, at forsikringsformidleren kan have
en økonomisk interesse i, at virksomheden vælger de bud, hvor forsik-
ringsformidleren varetager den løbende servicering, og om dette i så fald
er i overensstemmelse med lovens overordnede formål?
Svar:
Vurderingen af, om en forsikringsmægler eller en uafhængig forsikrings-
formidler er uafhængig i lovforslagets forstand, skal foretages i forhold til
de pensionsselskaber eller pensionskasser, der er kundens (dvs. virksom-
hedens) modpart.
En forsikringsformidler, der betegner sig som uafhængig eller som forsik-
ringsmægler, skal handle som kundens uvildige rådgiver. Det indebærer,
at det er kundens interesser og forhold, som er afgørende for de ydelser,
som formidleren foreslår i forbindelse med et udbud. Dette hensyn har
forrang for forsikringsformidlerens eventuelle særlige interesser i, hvilket
valg kunden træffer.
En forsikringsmægler eller uafhængig forsikringsformidler er endvidere
underlagt et provisionsforbud. Det betyder, at det er forbudt for formidle-
ren at modtage provisioner eller anden betaling fra forsikringsselskaber.
Det er i overensstemmelse med lovforslaget, at en uafhængig forsikrings-
formidler yder løbende rådgivning af pensionstagere i en firmapensions-
ordning, hvor mægleren har forestået udbuddet for virksomheden. Det er
dog et krav, at det er aftalt med kunden, og at det honorar, som forsik-
ringsformidleren får for denne service, er aftalt på forhånd.
Det er kundens interesser og forhold, som er afgørende for formidlingens
indhold. Det vil derfor ikke være i overensstemmelse med lovforslaget,
hvis en uafhængig forsikringsformidler foreslår en indgåelse af en firma-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 8 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil redegøre for, om en uafhængig forsikringsformidler, der både varetager udbudsprocessen i forbindelse med indgåelse af en firmapensionsordning og samtidig selv tilbyder varetagelse af den efterfølgende servicering af pensionsordningens medlemmer, er økonomisk uafhængig, til erhvervsministeren
2/2
pensionsaftale, som den tilbyder at servicere, hvis det er et udslag af for-
midlerens egne interesser, og ikke af kundens.
En forsikringsmægler eller uafhængig forsikringsformidler må således fx
ikke designe et udbud for en kunde, så det indeholder løbende servicering
af en pensionsordnings medlemmer, hvis ikke det er i kundens interesse
og fx er efterspurgt af kunden. Hvis kunden, fx en virksomhed, ønsker at
tilbyde sine ansatte en sådan rådgivning, er det omvendt i overensstem-
melse med lovforslaget, at virksomheden indgår aftale med sin forsik-
ringsmægler eller uafhængige forsikringsformidler om at varetage denne
rådgivning, såfremt virksomheden finder det hensigtsmæssigt.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen